شاید تا به حال برایتان پیش آمده باشد که گوشی تلفن همراه خود را در مکان های عمومی جا گذاشته باشید و یا اینکه تلفن همراه شما توسط شخصی به سرقت رفته باشد. در این موقعیت چه باید کرد؟

اگر گوشی تلفن همراه شما دزدیده شد سیم کارت خود را بسوزانید. اولین کاری که بعد از این اتفاقات باید انجام دهید مراجعه حضوری و یا غیر حضوری به مراکز فروش سیم کارت اپراتور مورد نظرتان و سوزاند سیمکارت می باشد. در این زمان بدون خرید سیم کارت جدید، سیم کارت قبلی شما به شما تحویل می شود، همچنین از سوء استفاده های احتمالی به وسیله ی شماره شما جلوگیری می کنید.

 طبق ضوابط طرح رجیستری هر گوشی در زمان فعالسازی به نام یک کاربر خاص و با کد ملی و اطلاعات وی به ثبت می رسد. انجام این کار در سامانه ای انجام می شود که وارد جزئیات آن نمی شویم. بنابراین وقتی شما گوشی خریداری می کنید که رجیستر شده باشد و آن را با کد فعالسازی اختصاصی خودش در سامانه فعال می کنید، عملا گوشی به اطلاعات شخصی شما و کد ملی شما لینک می شود. بدین ترتیب در آن گوشی فقط می توان از سیم کارت هایی استفاده کرد که به نام شما باشند و کد ملی شما در آن سیم کارت ها ثبت شده باشد. طبیعتا اگر سارقی گوشی شما را بدزدد، عملا با توجه به این موضوع قادر نخواهد بود که سیم کارت جدیدی را در آن، برای استفاده قرار دهد. 

بدین ترتیب امکان فروش گوشی دزدیده شده به دیگران و همچنین استفاده از آن با سیم کارت دیگران وجود نخواهد داشت، مگر اینکه خریداری با اطلاعات خیلی کم و عدم مطلع بودن از طرح رجیستری موبایل و انتقال مالکیت آن گوشی را از سارق خریداری کرده و باعث گرفتار شدن به دلیل سرقت گوشی موبایل شود.

بعد از سرقت گوشی چه باید کرد؟

1-به گوشی خود تماس بگیرید:

همیشه گم شدن گوشی به معنای به سرقت رفتن آن نیست! ممکن است در بعضی شرایط شما گوشی خود را در اثر سهل انگاری در مکانی جا گذاشته باشید و از شانس خوبتان فردی با شخصیت، گوشی شما را پیدا کرده باشد اما چون قفل نمایشگر آن را بلد نیست نتواند با شما ارتباط برقرار کند.

در این شرایط با برقراری یک تماس ساده با گوشی خود قادر خواهید بود که با فرد مورد نظر ارتباط برقرار کرده و احتمالا گوشی خود را بدون دردسر تحویل بگیرید. بنابراین همیشه در اولین قدم با گوشی خود تماس بگیرید.

2-استفاده از موقعیت مکان یابی :

این روزها اغلب افراد گوشی دارند و اغلب از گوشی های اندروید و یا آیفون استفاده می کنند. این مدل گوشی ها دارای مکان یابی و دسترسی به اطلاعات گوشی بعد از سرقت هستند. از این روش می توانید گوشی خود را مکان یابی کنید و اطلاعات روی گوشی را از راه دور پاک کنید.

3-ردیابی از طریق حساب جیمیل :

گوشی های اندروید با استفاده از قابلیت Find my Device به معنی "گوشی من را پیدا کن" می توانند گوشی خود را ردیابی کرده و اطلاعات موجود در آن را از راه دور پاک کنند. فقط باید از قبل یک اکانت یا حساب جیمیل به گوشی خود اضافه کرده باشد.

اما در این روش به نکات زیر دقت کنید :

* دقت کنید اگر اطلاعات گوشی خود را پاک کنید، دیگر نمی توانید آن را از طریق موقعیت مکانی پیدا کنید.

* برای اینکه از راه دور به اطلاعات گوشی دسترسی داشته باشید باید این قابلیت را از قبل روی دستگاه خود فعال کرده باشید.

* اما استفاده از روش های ردیابی و پیگیری موقعیت مکانی گوشی، فقط برای اطلاع خودتان است و نمی توانید از این طریق در مراجع قضایی اقدام کنید.

4-ردیابی از طریق اپل آیدی

اگر گوشی شما آیفون است بعد از سرقت می توانید با کمک سرویس اختصاصی Find My iPhone  به معنی " آیفون من را پیدا کن" می توانید گوشی خود را ردیابی کنید. علاوه بر این با کمک این سرویس می توانید اطلاعات شخصی خود را از روی گوشی پاک کنید.

دقت داشته باشید که شما قبل از اینکه گوشیتان سرقت شده باشد باید قابلیت "آیفون من را پیداکن" را روی گوشی خود فعال کرده باشید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیغاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.