برای ترک اعتیاد، مهمترین مسئله اراده شخص است. در هنگام ترک حالت های خماری و علائم آن بروز خواهد کرد. بسته به نوع ماده مخدر مصرفی، شدت علائم ترک متفاوت خواهد بود. برای اقدام به ترک مواد مخدر باید از روشهای درست و مناسب استفاده شود. زیرا در غیر این صورت احتمال بازگشت به مواد مخدر بسیار زیاد است. شیوه درمانی مناسب یکی از مهمترین عوامل در ترک اعتیاد به حساب می آید.

اگر می خواهید موفقیت در ترک اعتیاد برای شما حاصل شود پیش از هر چیزی می بایست یک برنامه ترک اعتیاد اصولی و صحیح را برگزینید. زیرا که دلیل اصلی عدم موفقیت در ترک اعتیاد بسیاری از افراد ترک هیجانی و بی برنامه مواد مخدر توسط فرد مبتلا است. روشهای ترک اعتیاد بسیار متنوع است. مد نظر داشته باشید که باتوجه به شرایط روانی و جسمی شخص و هم چنین نوع ماده مخدر روش های مختلفی برای ترک اعتیاد وجود دارد. بنابراین روشی واحد برای تمامی افراد مناسب نیست و هر شخص می بایست با توجه به شرایط خود بهترین روش را برگزیند که موفقیت در ترک اعتیاد برای او حاصل شود.

اعتیاد به مواد مخدر دلایل زیادی دارد

اعتیاد به مواد مخدر دلایل زیادی دارد و در بسیاری از موارد مشکلات عاطفی و روحی یا مشکلات اقتصادی و شکست های ناشی از آنها، فرد را به سمت مصرف مواد مخدر سوق می دهد. اما شاید این سوال مطرح شود که چگونه بفهمیم شخصی معتاد است ؟ در حالت کلی اعتیاد به هر نوع ماده مخدر یکسری علائم را در فرد به وجود می آورد. آگاهی از علائم اعتیاد یکی از عواملی است که می‌تواند در شناسایی افراد معتاد کمک کند. به این صورت خانواده ها می توانند با تشخیص به موقع از اعتیاد نزدیکان خود، نسبت به  کمک و درمان آنها اقدام نمایند.

 یکی از علائم مهم اعتیاد، تغییرات خلق و خوی شخص است. از آنجا که اعتیاد باعث وابستگی جسمی و روانی می‌شود، موجب تغییراتی در رفتار و خلق و خو و حتی ظاهر فرد خواهد شد. از جمله علائم اعتیاد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 گشاد شدن مردمک چشم

 پرحرفی و پر انرژی بودن

شادی کاذب و لحظه‌ای بعد از مصرف ماده مخدر

 تغییرات خلق و خو و عدم ثبات شخصیت مانند: عصبانیت، تحریک پذیری، ناراحتی، خستگی و سپس پرحرفی شادابی و انرژی زیاد که در نتیجه مصرف یا عدم مصرف ماده مخدر ایجاد می شود.

 دردهای عضلانی

 عرق کردن زیاد

 اسهال یا یبوست

 بی خوابی یا خواب آلودگی و لرزش بدن

 آبریزش بینی و سرخ شدن چشم و اشک ریزی

 بی تفاوتی نسبت به ظاهر و عوامل محیطی

 بی اشتهایی

 ناتوانی جنسی

 بدبینی

 لاغر شدن و...

هیچ فردی یک شبه معتاد نشده‌ که انتظار داشته باشد یک روزه هم از شر اعتیاد خلاص شود.

اغلب تفکری وجود دارد که مردم فک میکنند ترک اعتیاد به معنای قطع یکباره ماده مخدر است ، همانطور که می‌دانید با مصرف یک نوع ماده مخدر بدن به مرور زمان به وجود آن ماده وابستگی شدید پیدا می‌کند که در اثر فقدان آن علائم خماری مثل عرق سرد کردن، درد عضلانی،تپش قلب، اسهال، دل پیچه، استفراغ،  بی‌خوابی، بی‌اشتهایی، اضطراب، تندخویی و بی‌قراری به سراغ انسان می‌آید. بنابراین قبل از اینکه یک فرد معتاد تصمیمی به ترک بگیرد باید ابتدا از لحاظ ذهنی و روانی خود را برای برخورد و کنار آمدن با چنین علائمی آماده کند. خوشبختانه این علائم تنها در مراحل اولیه می‌توانند دشوار و یا آزاردهنده باشند و به مرور  از بین می‌روند. حال اینکه این علائم دقیقا چه زمانی پس از ترک از بین می‌روند به نوع ماده مخدر مصرفی، مدت زمان مصرف و توانایی جسمی فرد  بستگی پیدا می‌کند. به هر حال پس از مدتی، بدون نیاز به مصرف هیچگونه مواد مخدری، شاهد این خواهیم بود که بدن کاملا به حالت فعالیت طبیعی خود باز خواهد گشت. در این مسیر تنها باید در برابر سختی‌هایی که به فرد تحمیل می‌شود صبور بود و در برابر وسوسه‌های بیماری اعتیاد مقاومت کرد.

اولین اقدام برای کسی که تصمیم جدی برای ترک اعتیاد گرفته است مراجعه به کمپ ترک اعتیاد است هر سه مرکز کمپ ترک اعتیاد ما تحت نظر پزشک و درمانگر اعتیاد است و  می‌توان روند اصولی ترک مواد مخدر را با مشاوره و محیطی شاد آغاز کرد. در واقع شهامت و جسارت تصمیم گرفتن برای ترک اعتیاد و پاک شدن کار مهمی است ،  در مرحله بعدی فرد باید توان تحمل خماری را داشته باشد. این مرحله یکی از مهمترین مراحل ترک اعتیاد است. چون بسیاری از افراد به علت ترس از سختی‌های دوران خماری از ترک کردن اعتیاد خودداری می‌کنند. عذاب خماری هر چقدر هم که زیاد باشد، باید آن را تحمل کرد؛ چراکه مصرف مجدد مواد مخدر باعث می‌شود تا نتیجه تمام تلاش‌هایتان از دست برود و امکان بهبودی به تاخیر افتد. باید اعتراف کنیم که بهبود یافتن از اعتیاد یک فرایند طولانی است و صبور بودن هر چه بیشتر را می‌طلبد.

اطلاعات بیشتر در خصوص ترک اعتیاد در وب سایت khanesepid.com

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیعاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.