افرادی که در زمینه ساخت‌وساز فعالیت دارند و یا سروکار آن‌ها با ورق‌های فولادی و آهن آلات است به خوبی می‌دانند که زنگ زدن و خوردگی در اثر اکسید شدن از جمله بزرگ‌ترین مشکلات مرتبط با این محصولات است. ورق‌های گالوانیزه در این زمینه خاصیت ضدزنگ بودن، مقاومت و استحکام را ایجاد می‌کنند. ورق‌های فولادی با روکش روی، کاربرد بسیار فراوانی در صنعت داشته و بیشترین مقاومت در برابر رطوبت را دارند؛ از همین‌رو علت اهمیت و پرکاربرد بودن ورق‌های گالوانیزه بسیار مشخص است.

افرادی که در زمینه ساخت‌وساز فعالیت دارند و یا سروکار آن‌ها با ورق‌های فولادی و آهن آلات است به خوبی می‌دانند که زنگ زدن و خوردگی در اثر اکسید شدن از جمله بزرگ‌ترین مشکلات مرتبط با این محصولات است. ورق‌های گالوانیزه در این زمینه خاصیت ضدزنگ بودن، مقاومت و استحکام را ایجاد می‌کنند. ورق‌های فولادی با روکش روی، کاربرد بسیار فراوانی در صنعت داشته و بیشترین مقاومت در برابر رطوبت را دارند؛ از همین‌رو علت اهمیت و پرکاربرد بودن ورق‌های گالوانیزه بسیار مشخص است.

 درنتیجه با توجه به اهمیت و کاربرد این محصول، خرید و اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه بسیار مهم است و شما باید از یک راهنمای مناسب برای خود استفاده کنید. ما در این مطلب از پیوان سعی داریم یک راهنمای خرید ورق گالوانیزه مناسب در اختیار شما قرار دهیم تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

ورق گالوانیزه چیست؟

برای خرید این محصول، بهتر است ابتدا با تعریف ورق گالوانیزه آشنا شوید. همان‌طور که می‌دانید آهن و فولاد در مجاورت با رطوبت و اکسیژن دچار زنگ‌زدگی و پوسیدگی می‌شوند. برای جلوگیری از زنگ‌زدگی و افزایش مقاومت و جلوگیری از خوردگی ورق‌های فولادی، از یک لایه پوششی از جنس فلز روی (Zn) استفاده می‌شود. گالوانیزاسیون یا روی اندود کردن عملیاتی است که در طی آن فلز روی، در سطح خارجی ورق‌های فولادی قرار می‌گیرد. گالوانیزاسیون  به دو روش گالوانیزه حرارتی و روش الکتروگالوانیزه انجام می‌شود.

در حقیقت گالوانیزه کردن به معنای پوشاندن آهن و فولاد با روی و یا چدن است. گالوانیزه کردن در واقع حفاظت کردن یک فلز در داخل لایه دیگری از فلز است که برای این محافظت بیش‌تر از فلز روی استفاده می‌شود. باید بدانید که اندازه ضخامت فلز روی یک معیار شناخت برای انواع ورق‌های گالوانیزه است.

به‌طور خاص ورق‌هایی که با فلز روی پوشانیده می‌شوند را ورق گالوانیزه می‌نامند. در فرآیند گالوانیزه گرم، ورق‌ فولادی از داخل پاتیل‌های فلز روی (Zn) مذاب با سرعت مشخص عبور داده شده و درنتیحه روی، جذب سطح ورق می‌شود.

 

راهنمای خرید ورق گالوانیزه  (3)

 

از جمله انواع کاربرد ورق گالوانیزه می‌توان به مواردی مانند پوشش سقف‌ها، تولید کابینت، صنایع خودروسازی، صنایع کابل‌سازی و غیره اشاره کرد. در ایران کارخانه‌های متعددی اقدام به تولید ورق گالوانیزه می‌کنند که از عمده‌ترین آن‌ها می‌توان به شرکت ورق خودرو چهارمحال بختیاری، شرکت ورق‌های پوشش‌دار تاراز چهار محال، شرکت فولاد امیرکبیر کاشان و شرکت صنایع هفت اشاره کرد.

شناخت ورق گالوانیزه

در این راهنمای خرید ورق گالوانیزه، شما یاد می‌گیرید که چگونه با استفاده از چند روش ساده می‌توانید ورق گالوانیزه را از ورق عادی تشخیص دهید. ورق گالوانیزه با توجه به اینکه با فلز روی پوشیده شده است، از سطح براق‌تری برخوردار بوده و سطح آن صیقلی و لیز است و اگر روی آن آب بریزید به‌راحتی و به‌سرعت از روی آن عبور می‌کند.

همچنین با توجه به وجود ناخالصی در فلز روی، سطح فولاد یکدست دیده نمی‌شود و نوعی طرح که به آن اسپنگل یا گل گفته می‌شود نیز روی آن وجود دارد. با توجه به برند ورق گالوانیزه، گل‌های موجود در سطح آن می‌تواند ریز یا خیلی ریز و یا حتی درشت باشند. پوشش فلز روی در سطح ورق‌های گالوانیزه ۱۰ الی ۲۷۵ میلی‌متر بوده و ضخامت آن‌ها در حدود  ۰.۱۸ الی ۶ میلی‌متر است.

انواع ورق گالوانیزه

یکی از ضروری‌ترین موارد در یک راهنمای خرید ورق گالوانیزه این است که درباره انواع ورق گالوانیزه اطلاعات کافی به شما ارائه دهد. برای مثال در  ورق‌های فولادی، مقدار ناخالصی و سرعت سرد شدن در فرآیند گالوانیزاسیون، باعث دسته‌بندی آن می‌شود. دو دسته از ورق‌های گالوانیزه که در این گروه قرار می‌گیرند شامل ورق‌های گالوانیزه بدون گل و ورق‌های گالوانیزه گل‌ریز می‌شوند. کارخانه شهرکرد و تاراز تولیدکننده انواع ورق گالوانیزه گل‌ریز و بدون گل هستند. در حالی که ورق‌های فولادی گل درشت توسط هفت الماس و کاشان وارد بازار می‌شوند.  

این ورق‌ها براساس روش ساخت، شامل ورق گالوانیزه آهنی و ورق گالوانیزه فولادی می‌شوند. همچنین در کارخانه‌های مختلف به‌صورت رول فرم یا فابریک تولید می‌شوند. در این دسته‌بندی ضخامت و ابعاد انواع ورق گالوانیزه با هم متفاوت است. برای مثال در حالت رول فرم دارای ضخامت بین ۰.۱۸ الی ۶ میلی‌متر بوده و عرض آن معادل ۱۰۰ و ۱۲۰ سانتی‌متر است؛ در حالی‌که انواع ورق گالوانیزه فابریک در دو مدل 20001000 و 25001250 میلی‌متر وارد بازار می‌شوند.

کاربرد ورق گالوانیزه چیست؟

پیش‌تر گفتیم که ورق‌های گالوانیزه به علت توانایی خود، یعنی مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، استحکام بالا، طول عمر زیاد و ظاهر شفافی که دارند، در بسیاری از صنایع مانند صنعت خودروسازی، لوازم خانگی، الکترونیک، ساختمان‌سازی، ساخت مخازن و انواع پروفیل مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این راهنمای خرید ورق گالوانیزه به شما توصیه می‌کنیم که با توجه به پروژه‌ای که دارید یا به عبارتی بر حسب نیازی که دارید، ورق فولادی مناسب کار خود را انتخاب کنید.

ورق‌های فولادی براساس کاربرد شامل ورق کانکس، ورق سقف شیروانی، ورق کرکره، ورق عرشه فولادی، ورق کانال‌های پیش‌ساخته و ورق رنگی می‌شود.

بررسی پارامترهای موثر بر کیفیت ورق فولادی

یک راهنمای خرید ورق گالوانیزه باید اطلاعات کاملی در رابطه با کیفیت ورق فولادی و پارامتر‌های موثر بر آن در اختیار شما قرار دهد. میزان پوشش لایه فلز روی (Zn) در ورق‌های گالوانیزه یکی از مواردی است که بر کیفیت آن تاثیر‌گذار است. شما می‌بایست با توجه به کاربرد و نیاز خود کیفیت مناسب را انتخاب کنید.

عوامل متنوعی بر روی کیفیت این ورق‌ها تاثیرگذار هستند؛ برای نمونه سرعت سرد شدن ورق در فرآیند گالوانیزاسیون، میزان ضخامت پوشش لایه را تعیین می‌کند. برای اینکه ضخامت فلز روی، از اندازه مجاز آن تجاوز نکند، باید شرایطی را ایجاد کرد که ورق گالوانیزه سریع سرد شود. برای مواردی که قرار است از ورق گالوانیزه در محیط‌هایی با احتمال خوردگی بالا مورد استفاده قرار گیرند، رنگ‌آمیزی ورق فولادی پس از گالوانیزاسیون ضروری به نظر می‌رسد.

همچنین در برخی از موارد برای افزایش کیفیت ورق فولادی از ترکیب دیگر عنصر‌ها مانند نیکل و آلومینیوم نیز استفاده می‌شود. علاوه‌بر این، به منظور کنترل ضخامت پوشش روی، انجام تست‌های لازم با استفاده از میکرومترها ضروری هستند.

پیگیری وضعیت بازار ورق گالوانیزه

عوامل متعدد و گوناگونی بر روی قیمت مقاطع فولادی و از جمله ورق گالوانیزه موثر هستند. برای نمونه عرضه و تقاضا، هزینه مواد اولیه، حمل‌ونقل، کارخانه سازنده، ابعاد، ضخامت و وزن. قیمت جهانی فولاد، نرخ دلار و کیفیت می‌توانند در تعیین قیمت انواع ورق گالوانیزه نقش داشته باشند. به همین علت توصیه می‌شود در بازه‌های زمانی مختلف، پیگیر قیمت‌های روز در بازار باشید؛ چون می‌‌توانید با پیش‌بینی قیمت آهن‌آلات تا حد زیادی به کنترل هزینه‌ پروژه‌های خود کمک کنید.

 

راهنمای خرید ورق گالوانیزه  (1)

 

همان‌طور که گفته شد، قیمت ورق گالوانیزه براساس تولیدکننده آن متفاوت است و کارخانه‌هایی همچون صبا فولاد زاگرس شهرکرد، فولاد دشتستان، امیرکبیر کاشان، کارخانه هفت الماس و... عرضه‌کننده این محصول هستند و این مسئله می‌تواند پیگیری قیمت روز این محصولات را دشوار سازد. با این‌حال، به شما پیشنهاد می‌کنیم به راحتی و با ورود به سایت پیوان، قیمت روز ورق گالوانیزه تولیدکننده‌های مختلف را به‌دست آورید.

انتخاب برند ورق گالوانیزه

پیش‌تر گفتیم از ورق‌های گالوانیزه برای کاربردهای مختلف استفاده می‌شود. با توجه به اینکه برندهای مختلف، کیفیت و ویژگی‌های متفاوتی را ارائه می‌دهند، نکته اساسی و مهم این است که پیش از خرید ورق گالوانیزه، درباره آن تصمیم‌گیری کنید؛ زیرا شکل ظاهری این محصول نیز بر روی قیمت آن تاثیرگذار است و برای مثال قیمت ورق موجدار گالوانیزه و ورق ساده، با یکدیگر متفاوت است. به عنوان مثالی دیگر، باید بدانید که در هنگام انتخاب ورق فولادی برای پوشش سقف و ورق گالوانیزه کابینت یا سایر مصارفی که در معرض دید هستند، وضعیت ظاهری ورق دارای اهمیت است؛ در حالی‌که برای ساخت یک مخزن گالوانیزه باید به میزان ضخامت لایه فلز روی توجه کرد.

وزن ورق گالوانیزه

یکی دیگر از مواردی که در راهنمای خرید ورق گالوانیزه باید به آن توجه کنید، در نظر گرفتن وزن ورق گالوانیزه است. انواع ورق گالوانیزه از نظر ضخامت و سایز با هم تفاوت‌هایی دارند. در راهنمای خرید ورق گالوانیزه توصیه می‌شود که با توجه به پروژه مدنظر، ابعاد و ضخامت مناسب ورق گالوانیزه را انتخاب کنید.

با توجه به اینکه  ابعاد و ضخامت، روی وزن ورق فولادی تاثیر دارند، لازم است که پیش از خرید آن از وزن دقیق ورق گالوانیزه مطلع شوید. با استفاده از یک فرمول و جدول اشتال می‌توانید وزن ورق فولادی را محاسبه کنید. فرمول محاسبه وزن ورق گالوانیزه به شرح زیر است:

طول (متر)  عرض (متر)  ضخامت (میلی‌متر)  7.86=وزن ورق گالوانیزه (کیلوگرم)

کلام آخر

پیش از هر اقدامی ابتدا نیاز خود را شناسایی کنید و سپس براساس آن، درباره ابعاد و ضخامت ورق گالوانیزه تصمیم‌گیری کنید. کاربرد ورق گالوانیزه، یکی از عوامل مهم هنگام خرید محصول است. از دیگر عوامل مهم، تولیدکننده و برند این محصول است، برای مثال قیمت ورق گالوانیزه تبریز با قیمت ورق گالوانیزه شهرکرد متفاوت است. امیدواریم این راهنمای خرید ورق گالوانیزه، به شما در انتخاب بهتر کمک کرده باشد.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیعاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.