دندانپزشکان، متخصصان آموزش دیده ای هستند که به مراقبت از دهان و دندان کمک می کنند. مراجعه مرتب به دندانپزشک می تواند به شما در حفظ سطح مناسب سلامت دندان کمک کند که تاثیر مستقیمی بر وضعیت سلامت کلی شما خواهد داشت.

دندانپزشکان، متخصصان آموزش دیده ای هستند که به مراقبت از دهان و دندان کمک می کنند. مراجعه مرتب به دندانپزشک می تواند به شما در حفظ سطح مناسب سلامت دندان کمک کند که تاثیر مستقیمی بر وضعیت سلامت کلی شما خواهد داشت.

 دلایل مراجعه به دندانپزشک

دلایل مختلفی برای مراجعه به دندانپزشک وجود دارد و لازم است که هر ۶ ماه یکبار به دیدن دندانپزشک بروید.

 اقدامات مراقبتی پیشگیرانه

در ابتدا دندانپزشکتان باید به دنبال هر نشانه ای از سرطان دهان، مشکلات لثه یا پوسیدگی دندان باشد. بررسی این موارد به صورت مرتب به شما در پیشگیری از بروز مشکلات جدی در ادامه مسیر کمک خواهد کرد. متخصص سلامت دندان شما همچنین می تواند دندان هایتان را برای پاکسازی پلاک و تارتار که عامل پوسیدگی دندان و بیماری لثه است، مورد پاکسازی عمیق قرار دهد. روی هم رفته میتوانید توصیه های خوبی برای داشتن بهترین حالت مراقبت از دندان در خانه از دندانپزشکتان دریافت کنید.

درد یا ناراحتی

اگر در دندان ها، دهان، فک یا لثه با درد یا ناراحتی مواجه هستید، باید به دیدن یک دندانپزشک بروید. درد یا تورم در گردن، دهان یا صورت می تواند نشانه ای از وجود یک مشکل باشد. همچنین اگر متوجه خونریزی لثه شدید یا در جویدن و بلع به مشکل برخورد کردید، باید برای تعیین عامل ایجاد این مشکل ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

 سلامت دهان و دندان

 اگر در حال انجام یک فرایند دندانی هستید باید از حفظ شرایط ایده آل مطمئن شوید. دندانپزشک در صورت بارداری شما، مصرف زیاد سیگار یا ابتلا به یک مشکل پزشکی، می تواند وضعیت سلامتی شما را مانند هر پزشک دیگری تحت نظر قرار دهد.

چه انتظاری از جلسه مراجعه به دندانپزشک باید داشت؟

در اینجا به همه اتفاقاتی که ممکن است در طول جلسه مراجعه به دندانپزشک با آن مواجه شوید اشاره خواهد شد و البته به صورت جزئی نیز به آن خواهیم پرداخت: گرفتن تصویر اشعه ایکس از دندان ها، معاینه دهان، جرم گیری، استفاده از فلوراید و آموزش مراقبت خانگی از دهان و دندان.

معاینه دهان و دندان

 

بهترین دندانپزشک (2)

 

دندانپزشک یا متخصص بهداشت دهان و دندان در یک جلسه و معاینه روتین اقدام به ارزیابی دهان و دندان می کند تا مشکلات موجود را تعیین کند. هدف آنها تعیین نقاط و مشکلاتی است که نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

  1. تشخیص پوسیدگی: دندانپزشک به دنبال هر نشانه مشخصی از پوسیدگی دندان است. آنها همچنین برای پیشگیری از بروز حفره یا عفونت ریشه، نرم شدن مینای دندان را مورد معاینه قرار می دهند.
  2. معاینه لثه: دندانپزشک برای ارزیابی سلامت لثه به بررسی پاکت اطراف دندان می پردازد تا تخریب استخوان فک یا بیماری لثه را تشخیص دهد.
  3. ارزیابی حالت بایت: دندانپزشکتان همچنین اقدام به ارزیابی و موقعیت قرارگیری دندان ها بر روی هم و وجود نشانه خطرناکی که مراقبت هر چه بیشتر از دندان ها را بطلبد، می نمایند.
  4. بررسی رشد دندان (برای کودکان): دندانپزشک به دقت، رشد دندان های کودک و الگوی آن را مدنظر قرار میدهد تا در صورت نیاز بتوان از روش های ارتودنسی استفاده کرد.

 خدمات ارائه شده توسط دندانپزشک

بهترین دندانپزشکان بازه گسترده‌ ای از خدمات دندانپزشکی را برای درمان هر مشکلی که ایجاد شده باشد، از جمله بیماری لثه، ایمپلنت دندان و موارد دیگر را ارائه می کنند:

جرمگیری

 

بهترین دندانپزشک (3)

 

توصیه دندانپزشکان، پاکسازی مرتب دندان ها برای حفظ سلامت بافت لثه و پیشگیری از بیماری‌های پریودنتال است. دندانپزشکی و متخصص بهداشت دهان و دندان از ابزاری برای جرم گیری و پاکسازی پلاک های سخت شده استفاده می کنند. سپس آنها از یک خمیر مخصوص برای پولیش کردن دندان ها به منظور رفع لکه و صیقل دادن مینا استفاده می کنند؛ آنها همچنین ممکن است دندان هایتان را نخ بکشند.

درمان به کمک فلوراید

 فلوراید درمانی معمولا بعد از پاکسازی دندان ها انجام می‌شود؛ آنها در اکثر موارد در کودکان انجام می‌شود، اما برای بزرگسالان نیز در پیشگیری از پوسیدگی مفید است. فلوراید درمانی موضعی به منظور تقویت مینای دندان در سال‌های اول رشد دندان برای کودکانی انجام می شود که بسیار مستعد ایجاد حفره دندانی هستند. فلوراید درمانی می تواند با استفاده از ژل، دهانشویه، فوم یا محصولاتی مانند روغن انجام شود. و آن را می‌توان با کمک مسواک محافظ دندان و یا دهانشویه مصرف کرد. مقدار فلوراید موجود در این موارد در مقایسه با خمیر دندان که تنها بر روی دندان قرار می گیرد، بسیار بیشتر است. احتمالاً از شما خواسته خواهد شد که قبل از خوردن غذا یا نوشیدن چیزی بعد از فلوراید درمانی حداقل ۳۰ دقیقه صبر کنید تا جذب فلوراید دندان هایتان به حداکثر مقدار خود برسد، بنابراین توصیه می شود که قبل از جلسه مراجعه به دندانپزشک غذا بخورید.

عصب کشی

عصب کشی شامل تخلیه بافت مرکزی دندان، یعنی پالپ، می شود. پالپ از اعصاب، بافت ارتباطی و عروق خونی تشکیل شده که به رشد دندان کمک میکند. متخصص ریشه در اکثر موارد، عصب کشی را تحت بی‌ حسی موضعی انجام می دهد. عصب کشی در مطب پزشک انجام میشود و زمانی که به مطب می رسید، به اتاق درمان هدایت خواهید شد و فرایند درمان آغاز می‌شود. مدت زمان مورد نیاز برای عصب کشی چیزی بین 30 تا 90 دقیقه است که در طول این مدت پالپ دندان تخلیه می شود و از آنتی بیوتیک برای ضدعفونی کردن محفظه پالپ و پیشگیری از بروز مجدد عفونت استفاده خواهد شد.

روش درمانی ارتودنسی

 

بهترین دندانپزشک (4)

 

در صورتی که شکل دندان هایتان به هم ریخته باشد یا مشکلاتی در هضم غذا داشته باشید، متخصص ارتودنسی یا ارتودنتیست استفاده از روش‌های درمانی ارتودنسی را پیشنهاد می‌ کنند. ارتودنسی با استفاده از ابزارهای مختلفی که بر روی فک فشار وارد می کند که می تواند منجر به تقویت عضلات، آهسته کردن حرکت دندان ها و تاثیر روی رشد فک شود. با اینحال تنها متخصص دندانپزشک می تواند به درستی، نحوه استفاده از ابزار ارتودنسی مناسب برای شما را تعیین کند. متخصص ارتودنسی با استفاده از ابزار تشخیصی مانند معاینات بالینی، مدلهای پلاستیکی از دندانها و تصاویر اشعه ایکس اقدام به طراحی طرح درمانی می‌کند که روی دندانهای شما موثر باشد.

جراحی ایمپلنت دندان

ایمپلنت یک ریشه مصنوعی است که درون فک قرار داده می شود تا دندان مصنوعی را در سر جای خود نگاه دارد. بهترین دندانپزشکان متخصص ایمپلنت های دندانی شما را معاینه می کنند تا ببینند که گزینه مناسبی برای اجرای ایمپلنت هستید یا خیر. در جلسه بارگذاری ایمپلنت، ایمپلنت درون استخوان فک قرار می گیرد. بعد از گذشت مدتی از جراحی و بهبود زخم، ایمپلنت و استخوان فک به هم جوش می ‌خورند و دندان مصنوعی طی یک جلسه جراحی به ایمپلنت متصل می شود.

 

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیعاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.