پلاسمای غنی شده با پلاکت یا پی آر پی، نوعی داروی احیا کننده استفاده شده در طیف وسیعی از زمینه های پزشکی برای کمک به درمان طبیعی است. روش پی آر پی اخیرا برای کاهش ریزش مو و بهبود رشد مو نیز به کار گرفته شد.

پلاسمای غنی شده با پلاکت یا پی آر پی، نوعی داروی احیا کننده استفاده شده در طیف وسیعی از زمینه های پزشکی برای کمک به درمان طبیعی است. روش پی آر پی اخیرا برای کاهش ریزش مو و بهبود رشد مو نیز به کار گرفته شد.

اصول روش پی آر پی

متخصصان برای شروع درمان نمونه خونی از بیمار می گیرند. پزشک در این نقطه از دستگاه برای جداسازی پلاکت از خون استفاده می کنند. نهایتا متخصص، پلاسمای غنی شده با پلاکت را به ناحیه مد نظرش تزریق می‌کند.

فاکتورهای ترمیمی در پلاسما به کاهش درد و آزادسازی نیروی احیا کننده در ناحیه تزریق کمک می‌کند. روش پی آر پی معمولا به صورت سرپایی و در مطب پزشک انجام می‌شود و بیماران مستقیما بعد از انجام آن به فعالیت های روزمره و ورزش بر می گردند.

درمان مو به وسیله پی آر پی، استراتژی درمانی بسیار مناسبی، است چرا که اولین واحد سازنده شد مو را در نظر می‌گیرد و آن خون است. پلاسمای غنی شده با پلاکت یک روش بازیابی غیرتهاجمی برای بیمارانی است که به دنبال استفاده از روشهای غیرتهاجمی هستند.

در روش پی آر پی، یک نمونه کوچک خون در بدن بیمار گرفته می شود و سپس پلاکت های جدا شده آن مجدداً به پوست جمجمه سر تزریق می شود و فاکتور های دینامیک رشد در این فرایند می‌تواند رشد مو را بهبود دهند. پی آر پی یکی از پیشرفته ترین روش های درمان است، اما مانند گزینه های دیگر دارای مزایا و معایبی است:

مزایای پی آر پی مو

 

پی آر پی مو (2)

 

مزایای روش پی آر پی مو آنقدر زیاد است که می توانید در رابطه با آنها با متخصص مراقبت های اولیه صحبت کنید تا به شما بگوید این روش درمانی برای چه مواردی مورد استفاده قرار می گیرد. این مزایا عبارتند از:

  1.  پی آر پی یک روش ساده بدون جراحی، ایجاد برش یا نیاز به دوره درمان است.
  2. دوره ریکاوری روش پی آر پی بسیار اندک است.
  3. یک روش ایمن و قابل اعتماد است.
  4. دستیابی به ظاهری طبیعی در نتیجه استفاده از روش پی آر پی حتمی است. استفاده از این روش رشد سریعتر و طبیعی فولیکل مو را تضمین می کند که همین مسئله به رشد مو کمک می کند.
  5. از پی آر پی می توان در تسریع رشد مو در نقاطی استفاده کرد که از لیزر و ابزارهای دیگر نمی توان بهره گرفت.
  6. در روش پی آر پی هیچ احتمال ریجکتی وجود ندارد، چرا که از خون خود بیمار برای درمان مو و پیشگیری از ریزش مو استفاده می‌شود.

معایب روش پی آر پی:

با توجه به نیاز به گرفتن خون و تزریق مجدد آن، احتمال بروز مشکلات مرتبط با تزریق در بیمار وجود دارد. در ادامه به بعضی نقایص انتخاب پی آر پی مو برای مشکلات مو اشاره شده است:

۱ عفونت: اگر تزریق با ابزار عفونی انجام شود، احتمال بروز عفونت در محل تزریق بسیار زیاد است که البته می توان آن را با مصرف دارو کم‌ کرد.

۲ آسیب های عصبی: با توجه به استخراج پلاسما از خون حاضر درون اعصاب، برش اضافه می تواند منجر به بروز خونریزی یا آسیب های عصبی شده، بنابراین جراح سعی خواهد داشت تا این فرآیند را به آرامی و با دقت انجام دهد.

۳ درد محل تزریق: وقتی تزریق به شکل نادرست انجام شود، فرد تا چند روز با درد مواجه خواهد بود که می توان آن را با ماساژ درست محل تزریق کاهش داد.

۴ آسیب بافتی: احتمال بروز آسیب بافتی نیز وجود دارد اما به ندرت رخ می دهد.

چه زمانی با نتایج جلوگیری از ریزش مو توسط پی آر پی مو مواجه خواهید شد؟

 

پی آر پی مو (3)

 

بازیابی مو در نتیجه تزریق پی آر پی بستگی به جنسیت، سن، ژن ها و فاکتورهای دیگری شامل مقدار موی اولیه شما دارد. باید مقداری مو داشته باشید و اگر فرد با ریزش شدید مو مواجه بوده باشد، احتمال اینکه به نتایج دلخواه دست یابد، اندک خواهد بود.

در پیش گرفتن یک سبک زندگی سالم تر احتمال موفقیت را افزایش خواهد داد. داشتن یک رژیم غذایی متعادل و ترک دخانیات و استفاده از محصولات نیکوتین دار تأمین خون برای رشد موهایتان را با اختلال مواجه می‌کند. برای دستیابی به نتایج کامل، تکرار تزریق نیاز خواهد بود. تعداد دفعات تزریق به فاکتورهایی مانند مقدار و الگوی ریزش مو و سن شما بستگی دارد و معمولاً هر ۴ تا ۶ هفته یک مرتبه و به مدت ۳ الی ۶ ماه باید تزریق را ادامه دهید. سپس باید فاصله تزریق ها را به ۳ تا ۴ ماه تغییر داده و تا بازه زمانی یک یا دو ساله ادامه دهید.

هزینه پی آر پی مو برای جلوگیری از ریزش مو چقدر است؟

جزییات هزینه و برنامه طراحی شده مخصوص شما در ارزیابی های اولیه جلسه مشاوره تعیین خواهد شد.

گزینه های جایگزین برای پی آر پی مو

فیناستراید و ماینوکسیدیل تنها داروهای تایید شده برای درمان کچلی (ریزش ژنتیکی مو) است. فیناستراید و ماینوکسیدیل نوعی محلول مالیدنی هستند که مستقیما بر روی ناحیه مورد نظر از پوست سر مالیده می‌شوند. تنها حدود ده تا چهارده درصد از افرادی که این محلول را امتحان می کنند با رشد مو مواجه می شوند. بااینحال فیناستراید و ماینوکسیدیل می توانند به توقف ریزش مو کمک کند.

فیناستراید اولین دارویی است که می تواند ریزش موی آقایان را درمان کندو مانند تمامی داروهای تجویزی دیگر، باید تحت نظر پزشک مصرف شود. علیرغم اثرگذاری اما اگر درمان به کمک این دارو ادامه پیدا نکند، نمی‌توان نتیجه آن را حفظ کرد. ریزش موی دائمی را با کاشت مو و جراحی کاهش منطقه طاسی نیز درمان کرد. اگر از خالکوبی یا اسکالپینگ برای پوشاندن ریزش مو یا برای زیبایی استفاده کرده باشید، پاک کردن خالکوبی با  لیزر کیوسوییچ را به شما پیشنهاد میکنیم.

مزوتراپی مو یک روش غیرتهاجمی براساس میکروتزریق در زیر اپیدرم و در بافت هدف است.  عبارت مزو از مزودرم یا لایه میانی پوست (حدودا در عمق یک میلیمتری) گرفته شده است. مزوتراپی اقدام به تحریک مزودرم می‌کند که طیف وسیعی از مشکلات را کاهش می دهد.

در مزوتراپی ریزش مو، برخلاف تزریق دستی، همه تزریق ها توسط تفنگ تزریق انجام می شود. این موضوع به سریعتر شدن و کمتر شدن درد فرآیند کمک میکند. نتایج مزوتراپی مو پس از 4 تا 5 هفته قابل مشاهده است و می توانید کاهش ریزش مو را در خود مشاهده نمایید.

 

*** این مطلب در سرویس گزارش آگهی منتشر شده و تبلیعاتی می باشد؛ لذا جماران هیچ توصیه در رابطه با انجام فعالیت فوق ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.