سیاتیک می‌تواند خود را با درد متوسط تا شدید در ناحیه‌ی کمر، باسن و پاها نشان دهد. همچنین ممکن است شاهد ضعف، سوزش، درد تیر کشنده و بی حسی این مناطق باشید. علائم سیاتیک در اثر آسیب به عصب سیاتیک و یا نواحی اطراف آن مثل مهره‌ها ایجاد می‌شوند.

عصب سیاتیک از ستون فقرات شروع شده و با عبور از لگن و ناحیه‌ی باسن تا پایین هر دو پا ادامه پیدا می‌کند. سیاتیک طولانی‌ترین عصب بدن و یکی از مهم‌ترین آن‌هاست. این عصب تأثیر مستقیمی بر توانایی کنترل و حواس پاها دارد. زمانی که این عصب تحت فشار قرار گیرد فرد به بیماری سیاتیک مبتلا می‌شود.

سیاتیک می‌تواند خود را با درد متوسط تا شدید در ناحیه‌ی کمر، باسن و پاها نشان دهد. همچنین ممکن است شاهد ضعف، سوزش، درد تیر کشنده و بی حسی این مناطق باشید. علائم سیاتیک در اثر آسیب به عصب سیاتیک و یا نواحی اطراف آن مثل مهره‌ها ایجاد می‌شوند.

 

علائم سیاتیک


درمان سیاتیک (2)

 

درد تیرکشنده از ناحیه‌ی کمر به داخل باسن و پاها از علائم سیاتیک است. این عارضه در اثر آسیب یا فشار بر روی عصب سیاتیک ایجاد شده و ممکن است علائم دیگری نیز همراه با درد وجود داشته باشند. ازجمله علائم دیگر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد تشدید شونده با حرکت
  • بی حسی، حس گزگز شدن و مورمور شدن، سوزش یا ضعف پاها در طی مسیر عصب سیاتیک که در موارد شدید منجر به از دست رفتن حس و حرکت اندام خواهد شد.
  • احساس سوزن سوزن شدن دردناک در انگشتان و کف پا
  • بی اختیاری ادرار و مدفوع که ازجمله علائم نادر سندرم دم اسبی بوده و نیازمند مداخله‌ی اورژانسی هستند.

علائم سیاتیک در هر فرد متفاوت بوده و به علت بروز آن نیز بستگی دارند. به منظور تشخیص سیاتیک ابتدا سوابق پزشکی شما بررسی شده و ممکن است انجام تصویربرداری و تست EMG یا نوارعصب- عضله نیز لازم باشند.

گزینه‌های درمانی سیاتیک

زمانی که تشخیص سیاتیک برای شما مطرح می‌شود گزینه‌هایی برای درمان وجود خواهند داشت. باید تا حد امکان به فعالیت‌های روزمره‌ی خود ادامه دهید. استراحت و عدم فعالیت می‌توانند عارضه‌ی شما را تشدید کنند.

ازجمله درمان‌های رایج خانگی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سرما

می‌توانید از کمپرس سرد یا یک بسته سبزیجات یخ زده استفاده کنید. در طی چند روز اول بروز علائم کمپرس را داخل یک حوله پیچیده و چند بار در روز آن را بر روی محل درد قرار دهید. این کار باعث کاهش تورم و درد خواهد شد.

گرما

می‌توانید از کمپرس گرم یا پتوی برقی نیز استفاده کنید. توصیه می‌شود که در طی چند روز اول بروز علائم به منظور رفع تورم از یخ استفاده کرده و پس از 2 تا 3 روز از گرما استفاده کنید. گرما باعث شل شدن عضلات کمر و رفع اسپاسم آن‌ها خواهد شد. در صورت ادامه‌ی درد می‌توانید از سرما و گرما به طور متناوب استفاده کنید.

تمرینات کششی

انجام تمرینات کششی ملایم نیز می‌تواند مؤثر باشد. به منظور یادگیری نحوه‌ی صحیح انجام این تمرینات می‌تواند به فیزیوتراپیست یا مربی‌های آموزش دیده مراجعه کنید. همچنین می‌توانید با تماشای ویدیوهای مختلف بر روی اینترنت این تمرینات را یاد بگیرید. قبل از شروع این تمرینات حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش منظم

هرچقدر فعالیت بیشتری داشته باشید بدن شما نیز اندورفین بیشتری ترشح خواهد کرد. اندورفین‌ها مسکن‌های طبیعی بدن هستند. در ابتدا فعالیت‌های سبک مثل شما و دوچرخه ثابت را انجام دهید. با کاهش درد و افزایش استقامت می‌توانید یک برنامه‌ی ورزشی شامل تمرینات هوازی و تقویتی را برای خود طراحی کنید. این برنامه‌ی ورزشی می‌تواند خطر بروز مشکلات کمر در آینده را کاهش دهد. همیشه قبل از شروع برنامه‌ی ورزشی جدید به منظور اطمینان از بی خطر بودن آن با پزشک خود مشورت کنید.

فیزیوتراپی


درمان سیاتیک (3)

 

تمرینات فیزیوتراپی می‌توانند به بهبود حالت کلی بدن کمک کرده و عضلات کمر را تقویت کنند.

داروهای تجویزی

ممکن است پزشک برای شما شل کننده‌های عضلانی، داروهای مسکن، استروئیدهای خوراکی یا داروهای ضد تشنج تجویز کند.

تزریق اپیدورال آستروئید

داروهای کورتیکواستروئید به داخل فضایی به نام فضای اپیدورال که اطراف نخاع را گرفته است تزریق می‌شوند. به دلیل عوارض جانبی زیاد، این تزریقات به صورت محدود انجام می‌شوند.

بهترین داروها برای سیاتیک

گزینه‌های مختلفی برای درمان سیاتیک وجود دارند و نمی‌توان گفت که کدام دارو بهترین است. ممکن است دارویی برای یک نفر مؤثر بوده ولی برای دیگری تاثیری نداشته باشد. هر کس واکنش متفاوتی نسبت به داروها داشته و ممکن است پیدا کردن دارو و دوز مناسب آن برای شما زمان بر باشد. پزشک سوابق پزشکی و دارویی شما را در نظر گرفته و داروی مناسب را برای شما تجویز می‌کند.


نام دارو کلاس دارویی  بانسخه یا بدون نسخه طرز مصرف دوز استاندارد 

 

مسکن یا پیشگیری کننده عوارض جانبی شایع
ایبوپروفن  NSAID بدون نسخه (دوزهای بالاتر نیازمند نسخه)   قرص  200 میلیگرم هر 4 تا 6 ساعت   مسکن  ناراحتی گوارشی
ناپروکسن   NSAID   بدون نسخه (دوزهای بالاتر نیازمند نسخه) قرص یا کپسول  220 میلیگرم هر 8 تا 12 ساعت مسکن   ناراحتی گوارشی
آسپرین   NSAID   بدون نسخه

 

 قرص خوراکی یا جویدنی  300 تا 650 میلیگرم هر 4 تا 6 ساعت   مسکن ناراحتی گوارشی، زنگ زدن گوش‌ها، احتمال خونریزی
استامینوفن   مسکن   بدون نسخه

قرص 325 تا 650 میلیگرم هر 4 تا 6 ساعت

 

دوز روزانه نباید از 3250 میلیگرم بیشتر شود

مسکن   مشکلات کبدی
باکلوفن   شل کننده‌ی عضلانی با نسخه قرص افزایش تدریجی دوز از 5 میلیگرم تا 20 میلیگرم 3 بار در روز به مدت 3 روز مسکن   سردرگمی، سرگیجه، خواب آلودگی، تهوع
کاریزوپرودول   شل کننده‌ی عضلانی با نسخه قرص  250 تا 350 میلیگرم 3 بار در روز مسکن خواب آلودگی، سرگیجه، سردرد
کلرزوکسانون   شل کننده‌ی عضلانی با نسخه قرص  375 میلیگرم تا 4 بار در روز مسکن خواب آلودگی، سرگیجه، اضطراب، احتمال مشکلات کبدی
سیکلوبنزاپرین   شل کننده‌ی عضلانی با نسخه قرص یا کپسول  5 میلیگرم تا 3 بار در روز مسکن تاری دید، خواب آلودگی، خشکی دهان

 

بهترین پمادها برای تسکین درد سیاتیک

 

درمان سیاتیک (4)

 

پمادها و داروهای موضعی مختلفی برای تسکین درد سیاتیک در بازار وجود دارند. ازجمله بهترین این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

متیل سالیسیلات:این دارو می‌تواند با خنک کردن پوست و سپس گرم کردن آن علائم خفیف سیاتیک را تسکین دهد. همچنین در این محصول مواد دیگری مثل منتول یا داروهای ضدالتهاب وجود دارند که می‌توانند درد را تسکین دهند.

منتول: منتول یا عصاره‌ی نعنافلفلی مدت زمان زیادی است که به عنوان درمان ضدباکتری مورد استفاده قرار می‌گیرند. منتول دارای خواص ضدالتهابی بوده که می‌تواند سوزش ناشی از سیاتیک را بهبود بخشد.

ترولامین سالیسیلات: این ترکیب در پمادهای مختلفی وجود داشته و می‌تواند دردهای عضلانی مثل درد پس از ورزش را تسکین دهد. ورزشکاران از این محصول استفاده می‌کنند به خصوص نوع 70 درصد آن که می‌تواند بلافاصله دردهای عضلانی را تسکین دهد.

کانابیدیول (CBD):  تحقیقات انجام شده در مورد این ماده هنوز کامل نیستند ولی برخی متخصصین اعتقاد دارند که مواد موجود در گیاه ماریجوانا می‌توانند اثر ضد التهاب داشته و باعث تسکین اعصاب و عضلات و نهایتاً تسکین علائم سیاتیک شوند.

پمادها از هر نوع و برندی که باشند اثری سریع خواهند داشت. تنها کاری که باید بکنید استعمال پماد بر روی منطقه‌ی درگیر در نزدیکی عصب سیاتیک و صبر کردن برای تأثیر دارو خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.