ابولا یک ویروس نادر اما کشنده است که باعث تب، بدن درد و اسهال و گاهی خونریزی در داخل و خارج بدن می شود. همانطور که ویروس در بدن پخش می شود، به سیستم ایمنی و اندام ها آسیب می رساند. در نهایت باعث کاهش سطح سلول های لخته کننده خون می شود. این منجر به خونریزی شدید و غیرقابل کنترل می شود.

ابولا یک ویروس نادر اما کشنده است که باعث تب، بدن درد و اسهال و گاهی خونریزی در داخل و خارج بدن می شود. همانطور که ویروس در بدن پخش می شود، به سیستم ایمنی و اندام ها آسیب می رساند. در نهایت باعث کاهش سطح سلول های لخته کننده خون می شود. این منجر به خونریزی شدید و غیرقابل کنترل می شود. برای دریافت مشاوره در مورد این بیماری یا نیاز به آمبولانس خصوصی وارد سایت زیر شوید.

https://kianmeds.com/private-ambulance/

 

این بیماری به عنوان تب خونریزی دهنده ابولا شناخته می شد اما اکنون به عنوان ویروس ابولا شناخته می شود. تا 90 درصد از افراد آلوده را می کشد.

 

چگونه به ابولا مبتلا می شوید؟

ابولا به اندازه ویروس های رایج تری مانند سرماخوردگی، آنفولانزا یا سرخک مسری نیست. از طریق تماس با پوست یا مایعات بدن حیوان آلوده مانند میمون، شامپانزه یا خفاش میوه به افراد سرایت می کند. سپس به همین ترتیب از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. کسانی که از یک بیمار مراقبت می کنند یا فردی را که بر اثر این بیماری مرده دفن می کنند، اغلب به آن مبتلا می شوند.

 

راه های دیگر ابتلا به ابولا شامل دست زدن به سوزن ها یا سطوح آلوده است.

 

شما نمی توانید ابولا را از طریق هوا، آب یا غذا دریافت کنید. فردی که مبتلا به ابولا است اما هیچ علامتی ندارد، نمی تواند بیماری را سرایت کند.

 

علائم و نشانه ها

علائم ممکن است بین 2 تا 21 روز پس از تماس با ویروس ظاهر شوند که میانگین آن بین 8 تا 10 روز است. سیر بیماری معمولاً در ابتدا از علائم «خشک» (مانند تب، درد و درد و خستگی) پیش می‌رود و سپس با بیمار شدن فرد به علائم «تر» (مانند اسهال و استفراغ) تبدیل می‌شود.

 

علائم و نشانه های اولیه ابولا اغلب شامل برخی یا چند مورد از موارد زیر است:

  • تب
  • دردها، مانند سردرد شدید و درد ماهیچه ها و مفاصل
  • ضعف و خستگی
  • گلو درد
  • از دست دادن اشتها
  • علائم گوارشی شامل درد شکم، اسهال و استفراغ
  • خونریزی، خونریزی یا کبودی بدون دلیل

علائم دیگر ممکن است شامل قرمزی چشم، بثورات پوستی و سکسکه (مرحله آخر) باشد.

 

بسیاری از بیماری های رایج می توانند علائم مشابه EVD را داشته باشند، از جمله آنفولانزا (آنفولانزا)، مالاریا یا تب حصبه.

 

EVD یک بیماری نادر اما شدید و اغلب کشنده است. بهبودی از EVD به مراقبت بالینی حمایتی خوب و پاسخ ایمنی بیمار بستگی دارد. مطالعات نشان می‌دهد که بازماندگان عفونت ویروس ابولا دارای آنتی‌بادی‌هایی هستند (پروتئین‌های ساخته شده توسط سیستم ایمنی که ویروس‌های مهاجم را شناسایی و خنثی می‌کنند) که تا ۱۰ سال پس از بهبودی در خون قابل شناسایی هستند. تصور می‌شود که بازماندگان از نوعی مصونیت محافظتی در برابر نوع ابولا که آنها را بیمار کرده است، برخوردار باشند.

 

حقایق در مورد ابولا (2)

 

چه چیزی باعث ابولا می شود؟

ابولا توسط ویروس هایی از خانواده ابولا ویروس و فیلوویریده ایجاد می شود. ابولا یک بیماری مشترک انسان و دام در نظر گرفته می شود، به این معنی که این ویروس در حیوانات وجود دارد و به انسان منتقل می شود.

 

چگونگی این انتقال در آغاز شیوع در انسان ناشناخته است.

 

در آفریقا، مردم پس از دست زدن به حیوانات آلوده که بیمار یا مرده هستند، از جمله شامپانزه ها، گوریل ها، خفاش های میوه، میمون ها، بز کوهی جنگلی و جوجه تیغی به ابولا مبتلا شده اند.

 

انتقال فرد به فرد پس از اینکه فردی که به ویروس ابولا مبتلا شده است علامتدار شود اتفاق می افتد. از آنجایی که ممکن است بین 2 تا 21 روز طول بکشد تا علائم ایجاد شود، فرد مبتلا به ابولا ممکن است با صدها نفر در تماس بوده باشد، به همین دلیل است که کنترل شیوع بیماری ممکن است به سختی انجام شود و به سرعت گسترش یابد.

 

ابولا چگونه تشخیص داده می شود؟

گاهی اوقات تشخیص اینکه آیا فرد مبتلا به ابولا است یا خیر، تنها از روی علائم آن دشوار است. پزشکان ممکن است برای رد سایر بیماری ها مانند وبا یا مالاریا آزمایش کنند.

 

آزمایش خون و بافت نیز می تواند ابولا را تشخیص دهد.

 

اگر مبتلا به ابولا هستید، برای جلوگیری از شیوع سریعاً از مردم جدا خواهید شد.

 

ابولا چگونه درمان می شود؟

هیچ درمانی برای ابولا وجود ندارد، اگرچه محققان در حال کار بر روی آن هستند. دو درمان دارویی وجود دارد که برای درمان ابولا تایید شده است. اینمازب مخلوطی از سه آنتی بادی مونوکلونال (atoltivimab، maftivimab و odesivimab-ebgn) است. Ansuvimab-zykl (Ebanga) یک آنتی بادی مونوکلونال است که به صورت تزریقی تجویز می شود. این به مسدود کردن ویروس از گیرنده سلولی کمک می کند و از ورود آن به سلول جلوگیری می کند.

 

پزشکان علائم ابولا را با موارد زیر مدیریت می کنند:

  • مایعات و الکترولیت ها
  • اکسیژن
  • داروی فشار خون
  • انتقال خون
  • درمان سایر عفونت ها

 

چگونه می توان از ابولا جلوگیری کرد؟

واکسنی برای پیشگیری از ابولا وجود دارد، اما rVSV-ZEBOV (Ervebo) فقط سویه زئیری ویروس را درمان می‌کند. بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری، سفر نکردن به مناطقی است که ویروس در آن وجود دارد.

 

اگر در مناطقی هستید که ابولا وجود دارد، از تماس با خفاش ها، میمون ها، شامپانزه ها و گوریل ها خودداری کنید زیرا این حیوانات ابولا را به مردم منتقل می کنند. ممکن است بتوانید واکسن را از سازمان بهداشت جهانی دریافت کنید.

 

کارکنان مراقبت های بهداشتی می توانند با پوشیدن ماسک، دستکش و عینک در هنگام تماس با افرادی که ممکن است مبتلا به ابولا باشند، از عفونت جلوگیری کنند.

 

حقایق در مورد ابولا (3)

 

حقایق ابولا

پنج نوع ویروس ابولا وجود دارد. چهار مورد از آنها باعث ایجاد بیماری در انسان می شود.

 

ویروس ابولا برای اولین بار طی دو شیوع در سال 1976 در آفریقا ظاهر شد.

 

ابولا نام خود را از رودخانه ابولا گرفته است که در نزدیکی یکی از روستاهای جمهوری دموکراتیک کنگو است که این بیماری برای اولین بار در آنجا ظاهر شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.