هنگامی که ملکی را خریداری می‌کنید و فروشنده از تحویل ملک خودداری می‌کند باید حتما از یک وکیل ملکی متخصص و آگاه به نحوه تنظیم دادخواست و چگونگی اقامه آن کمک گرفت. در این صورت هم در زمان و هم در روند تحویل ملک با خیالی آسوده ادامه روند پرونده را طی می کنید.

به طور معمول یکی از شایع‌ترین مشکلات مربوط به خرید‌ و ‌فروش املاک و از انواع دعاوی ملکی، دعوای الزام به تحویل ملک است. این مسئله هنگامی پیش می‌آید که در انعقاد قرارداد مشکلی وجود داشه باشد و یا فروشنده ملک به دنبال سودجویی بوده باشد.

در این شرایط خریدار ملک می تواند به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نموده و دادخواست الزام به تحویل ملک را به مرجع قضایی مربوطه تقدیم نماید. در چنین مواردی افراد می‌توانند با وکالت دادن به یک وکیل ملکی، طرح دعوا و تنظیم دادخواست و انجام مراحل مربوط به پرونده خود را به وی بسپارند. چنان‌چه دعوای الزام به تحویل ملک و دعوای الزام به تنظیم سند رسمی با هم مطرح شود، خواهان می‌تواند برای جلوگیری نقل و انتقالات احتمالی ملک، ابتدا درخواست صدور دستور موقت مبنی بر عدم نقل و انتقال ملک را بدهد.

 

 

طرح دعوای الزام به تحویل ملک توسط وکیل ملکی

پس از طرح دادخواست از جانب خواهان و یا وکیل ملکی و ارسال آن به دادگاه، دادگاه وارد به رسیدگی می‌شود و با صدور رای و قطعیت آن، نوبت به مرحله اجراییه می‌رسد و سپس برای اجرای حکم و تحویل ملک اقدام می‌شود. چنان‌چه ملک در اختیار شخص ثالثی باشد و شخص ثالث هیچ گونه قرارداد معتبری که تصرف او در ملک را مجاز اعلام نماید نداشته باشد، این تصرف در حکم غصب است و برای تخلیه و تحویل ملک نیاز به اقدام و یا دادخواست دیگری نیست و تخلیه ملک انجام می شود.

چنان‌چه متصرف مدعی حقی نسبت به ملک باشد به او یک هفته فرصت داده می‌شود تا به دادگاه رجوع کند و اگر ظرف پانزده روز از تارخ مهلت مذکور از دادگاه قراری مبنی بر تاخیر اجرای حکم به اجرای احکام صادر نشود، عملیات اجرایی ادامه می‌یابد و پس از تخلیه، ملک به خریدار تحویل داده می‌شود. یک وکیل ملکی متخصص می‌تواند انجام تمام این مراحل را از جانب موکل خود پیگیری نماید و به نکاتی که در پرونده وجود دارد اشاره نماید.

 

555

 

ارائه درخواست خسارت عدم تحویل ملک توسط وکیل ملکی

یکی  از موضوعات مهمی که در خصوص دعوای الزام به تحویل ملک وجود دارد که ممکن است بسیاری از افراد از این موضوع اطلاعی نداشته باشند، آن است که فرد خریدار می‌تواند در ازای هر روز تاخیر در ارائه تحویل ملک توسط فروشنده، از او طلب خسارت نماید.

یکی از رایج‌ترین این موارد در مورد پیش‌فروش‌های آپارتمان‌های در حال ساخت است که به وفور اتفاق می‌افتد. در صورتی که وجه مورد نظر در قرارداد منعقد شده به صورت کاملا روشن و واضح مشخص شده باشد، به راحتی امکان درخواست مبلغ برای فرد خریدار وجود خواهد داشت البته شرایطی نیز وجود دارد که طی رسیدگی پرونده مورد نظر میزان خسارت وارد شده بر فرد خریدار ملک مشخص نشده است، به همین دلیل فرد خریدار می‌تواند در ارتباط با دریافت خسارت وارد شده درخواستی به مراجع قضایی ارائه نماید.

 

گرفتن بهترین وکیل ملکی برای الزام به تحویل ملک

هنگامی که ملکی را خریداری می‌کنید و فروشنده از تحویل ملک خودداری می‌کند باید حتما از یک وکیل ملکی متخصص و آگاه به نحوه تنظیم دادخواست و چگونگی اقامه آن کمک گرفت. در این صورت هم در زمان و هم در روند تحویل ملک با خیالی آسوده ادامه روند پرونده را طی می کنید.

در صورتی که با طرح دعوای الزام به تحویل ملک آشنایی ندارید می‌توانید با مشاوره گرفتن از یک وکیل ملکی از چگونگی طرح این دعوا و نکات مربوط به آن اطلاعات بسیاری کسب نمایید زیرا این نوع از دعاوی ملکی مانند سایر دعاوی ملکی دارای نکاتی است که ممکن است افراد عادی بدون راهنمایی یک وکیل و یا حقوقدان قادر به درک آن نباشند.

 

هزینه وکیل ملکی در الزام به تحویل ملک

در مورد هزینه دادرسی دادخواست الزام به تحویل ملک، باید گفت که هزینه طرح این دعوا با توجه به ارزش منطقه‌ای ملک مورد نظر تعیین می‌شود، به همین جهت تاکید می‌شود که بهتر است خواهان، قبل از طرح دعوا با وکیل ملکی خود در این خصوص مشورت‌های لازم را انجام دهد تا در روند پرونده با مشکل خاصی روبه‌رو نشود.

در مورد هزینه وکیل ملکی و یا هزینه‌های مربوط به حق الوکاله وکیل در این گونه از دعاوی، می‌توان گفت که دعوای الزام به تحویل ملک از جمله دعاوی مالی است و حق الوکاله‌های دعاوی مالی به صورت درصدی تعیین می‌شود بنابراین هزینه وکیل ملکی در این نوع از دعاوی به صورت درصدی از مبلغ ملک مورد نظر تعیین می‌شود.

 

77

 

دادیاب مشاور انتخاب وکیل ملکی در کنار شما

دعوای الزام به تحویل مبیع، امروزه از جمله بیش‌ترین دعوا‌های مطرح شده در خصوص دعاوی ملکی در دادگاه‎ ها است. دعوای الزام به تحویل مبیع یا ملک زمانی مطرح می‌شود که فروشنده پس از عقد قرارداد فروش یا قولنامه از تحویل مال مورد معامله سر باز می‌‎زند و آن ‎را به مشتری تحویل نمی‌‎دهد.

این دعوا زمانی موضوعیت دارد که ملکی بر اساس یک عقد صحیح خریداری شده و عقد بیع هنوز منحل نشده و فروشنده از تعهد خود نسبت به تحویل ملک تخلف کرده است. چنین تعبیری می‌تواند مبنایی حقوقی برای دادخواست الزام به تحویل ملک باشد.

خریدار زمانی می‎‌تواند تقاضای طرح دعوای الزام به تحویل مبیع را داشته باشد که طبق ماده 22 قانون ثبت، ملک به او انتقال داده شده باشد و این انتقال به ثبت در دفتر املاک و اسناد رسیده باشد در غیر این ‎صورت، باید به طور هم‌زمان دعوا را علیه فروشنده به دو موضوع الزام به تنظیم سند رسمی و الزام به تحویل مبیع در دادگاه صالح مطرح کند.

فروشنده فقط در یک مورد می‌‎تواند از تحویل مبیع خودداری کرده و خریدار هم در صورت طرح دعوای الزام به تحویل مبیع به نتیجه نخواهد رسید، آن هم در موردی است که فروشنده از حق حبس خود که طبق قانون مدنی به او داده شده، استفاده کند. به شما توصیه می‌شود که در این موارد قبل از هر اقدامی حتما با یک وکیل ملکی مشورت نمایید. برای مشاوره و سپردن پرونده به بهترین وکیل ملکی تهران کافی است به سامانه دادیاب مراجعه کنید. استفاده از وکلای مجرب برای پیشبرد پرونده های زمین و خانه در دادیاب می تواند روند پرونده های شما را تسریع ببخشد و به نتیجه مطلوبی در این حوزه برسید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.