گستره گیاهان دارویی بسیار وسیع است. همچنین هر گیاه برای بیماری خاصی می‌تواند اثر داشته باشد. به ویژه برای درمان بیماری دیابت نوع دو و چاقی این نوشیدنی ها می‌توانند اثر طولانی مدت و درمانگر داشته باشند. با دمنوش ها می‌توانید حتی بیماری های قلبی را درمان کنید و بیماری های صعب العلاجی مانند دیابت جلوگیری کنید.

در پزشکی نوین از گیاهان دارویی برای تولید بسیاری از قرص ها و شربت ها استفاده می‌گردد. اما شما با مصرف روانه این گیاهان به صورت دمنوش ها می‌توانید حتی بیماری های قلبی را درمان کنید و بیماری های صعب العلاجی مانند دیابت جلوگیری کنید.

گستره گیاهان دارویی بسیار وسیع است. همچنین هر گیاه برای بیماری خاصی می‌تواند اثر داشته باشد. به ویژه برای درمان بیماری دیابت نوع دو و چاقی این نوشیدنی ها می‌توانند اثر طولانی مدت و درمانگر داشته باشند.

چرا دمنوش ها را برای سلامتی انتخاب کنم؟!

حتما شما هم شنیدید که یکی از آشناهایتان به دلیل مصرف قرص و یا دارویی دچار مشکلاتی شده است. مشکل های که گاهی به سادگی یک ریزش مو موقتی است و گاهی سبب مسمومیت های جدی در بدن می‌شود.

اول به این چند پرسش ساده پاسخ دهید تا بگویم چرا بهتر است از گیاهان دارویی استفاده کنید.

چرا از دارو های آرام بخش استفاده می‌کنید؟

عارضه های پوستی و ریزش موی شما با دارو های صنعتی درمان شده است؟

قند خونتان را چگونه پایین می‌آورید؟

شب ها خواب ناآرامی دارید؟

آیا سردرد های میگرنی هر بار با شدت بیشتری به شما هجوم می‌آورد و دیگر مسکن ها پاسخگو نیستند؟

هر کسی می‌تواند درگیر بیماری و یا عوارض پس از آن باشد. برای همین به سراغ دارو های صنعتی می‌رود. متاسفانه بهترین دارو ها هم عوارضی داد. حتی ممکن است آلرژی برای شما ایجاد کند.

بنابراین بهتر است این بار روند درمانی را تغییر کوچکی دهید. هر بار به همراه میان وعده و یا به جای چای صبحگاهی از نوشیدنی های متناسب با بیماری خودتان بنوشید.

 

 

به طور مثال اگر درگیر اختلالات خواب هستید بهتر است از دمنوش بابونه و یا بالشتک اسطوخودوس استفاده کنید. اسطوخودوس یک آرامبخش طبیعی که حتی بوییدن آن هم آرامش بخش است. یا دمنوش بابونه که در طب سنتی به عنوان آرامبخش و درمان دیابت بار ها توصیه شده‌ است. مصرف این نوشیدنی با عسل موجب احساس خواب خواب آلودگی و در نهایت تنظیم خواب می‌گردد.

شاید هم اضافه وزن شما را کلافه کرده است. شاید هم کسان زیادی به شما توصیه کردند که دارچین را روی فرنی بریز و یا روی ماست و بخور. دارچین چربی سوز معروفیست که حتی می‌تواند قند خون را هم بکاهد. این را هم بدانید روزی یک فنجان چای دارچین یا دمنوش ترکیبی آن با زنجبیل در صبح یا عصر معجزه لاغریست!

دمنوش ها و عرقیات  به خاطر طعم و عطر ذلپذیری که دارند جایگزین خوبی برای چای سیاه هم می‌تواند باشد.

 

دمنوش های لاغری

کاهش وزن ان قدر ها هم کار سختی نیست. تنها راه کار کاهش وزن یک شبه فقط عمل جراحی است که عوارض زیادی دارد. بهترین و ارزانترین راه نوشیدنی های لاغر کننده به همراه 45 دقیقه پیاده‌روی روزانه است.

 

دمنوش گزنه

گزنه را به عنوان سم زدا می‌شناسیم. این گیاه سرشار از ویتامین های C و E و مقادیر زیادی آهن و پتاسیم می‌باشد. اگر این دمنوش را پیش از غذا میل کنید، از اشتهای شما می‌کاهد. در دراز مدت هم اثر مثبتی بر اعصاب و آرامش شما خواهد داشت.

دو قاشق غذاخوری برگ خشک شده گزنه را به همراه دو لیوان آب در قوری بریزید و روی آن را با آب نزدیک به جوش بریزید. پس از چند دقیقه آن را بنوشید.

 

دمنوش هل

از دمنوش های لاغری پرزطرفدار ترکیب هل و زنجبیل انواع مختلف هل (سیاه، سفید و سبز) را می‌توان برای دمنوش لاغری استفاده کرد. علت تاثیر گذاری هل هم فیبر بالا و ملاتونین آن است.

فیبر احساس سیری به شما می‌دهد و اشتهای شما را کنترل می‌کند. ملاتونین هم یک چربی سوز برای کاهش وزن است.

 

 

 

دمنوش زرشک

زرشک میوه‌ای قرمز و موجب بهبود هضم غذا می‌شود. به علاوه فیبر آن موجب کنترل سطح کلسترول و بهبود سوخت و ساز در بدن خواهد شد.  دمنوش های زرشک به تنهایی موثر نیست و باید در کنار دمنوش های دیگر و ورزش سبک در برنامه شما قرار گیرد.

۲ قاشق غذاخوری زرشک شسته شده را در قوری بریزید و ۲ لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. اجازه دهید به خوبی دم بکشد. آن را همراه با نبات و عسل بنوشید.

 

دمنوش مریم گلی

مریم گلی طبعی گرم و خشک دارد. محبوبیت آن در طب سنتی هم به دلیل خواص آرام بخش بودن و لاغری بافت شکم توسط دمنوش آن است. این دمنوش سرشار از آنتی اکسیدان است و همچنین سطح کلسترول LDL را هم می‌کاهد.

برای تهیه این دمنوش به 2 قاشق چای‌خوری مریم گلی خشک یا تازه، یک لیوان آب و چند قطره لیمو نیاز دارید. به مریم گلی ها یک لیوان آب جوش اضافه کنید. پس از ۵ دقیقه آن را از صاف کنید. این نوشیدنی گرم را دو بار در روز می‌توانید نوش جان فرمایید.

 

دمنوش دارچین

پیش از این از ویژگی ها و فواید دارچین برای شما گفته‌ایم. برای تهیه دمنوش دارچین یک قاشق چای‌خوری دارچین را به آب داغ در قوری اضافه کرده و ۱۰ دقیقه صبر کنید با حرارت کم دم بکشد.

حتی میتوانید  ۲ تا ۳ عدد چوب دارچین را به آب داغ اضافه کرده و ۲۰ دقیقه صبر کنید تا عصاره آن وارد آب شود. سپس نوش جان کنید.

دمنوش گل محمدی

گل محمدی با خواصی که هیدراته‌ای دارد مانع از دست دادن آب می‌شود. از طرفی به کلیه ها در دفع سدیم از بدن کمک می‌کند. در حقیقت به بدن در طول رژیم غذایی کمک می‌کند که آب خود را نگه دارد.

روی گلبرگ ها را با آب در قوری بپوشانید. با حرارت کم اجازه دهید تا به جوش برسد. پس از آنکه جوشید هم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید با شعله کم بجوشد. در آخر دمنوش را از صافی رد کنید.

این دمنوش تا ۶ روز می‌تواند در یخچال بماند. روزانه کمتر از یک فنجان از آن را با معده‌ی خالی میل کنید.

دمنوش های آرام بخش

علت تنش و اضطراب آن هم در دنیای آشفته‌ای که ما الان در آن زندگی می‌کنیم، کم نیست. اما ناآرامی ها چهره های زیادی دارند. اختلال خواب، سردرد، سرگیجه، بی‌اتهایی، تپش قلب و... . برای حل این مشکل های هم می‎توان از نوشیدنی های مختلفی به جای قرص های خواب آور و مسکن های قوی استفاده کرد.

 

دمنوش بادرنجبویه

این گیاه برای درمان اضطراب و بی‌خوابی به ویژه در دوران یائسگی به صورت دمنوش تاثیر فراوانی دارد. ترکیب این گیاه با بابونه به داشتن اعصابی آرام منجر می‌شود.

برای تهیه دمنوش آرام بخش بادرنجبویه باید کمتر از یک قاشق چای خوری بادرنجبویه خشک را در یک لیوان آب گرم بریزید و پس از چند دقیقه آن را بنوشید. مصرف چهار بار در روز آن ضرری ندارد.

 

دمنوش اسطوخودوس

اسطوخودوس هم عطر آرامبخشی دارد و هم بر نوشیدن آن بر اعصاب موثر است.

دو لیوان آب جوش را بر روی 2 قاشق چای ‌خوری برگ اسطوخودوس و نصف پیمانه برگ نعنا تازه بریزید. 15 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد. با مقداری عسل نوش جان کنید.

 

دمنوش جینسینگ

این گیاه پر فایده را حتما در برنامه غذاییتان قرار دهید. جینسینگ موجب آرامش و طول عمر است. مصرف چای جنسینگ هم برای سلامت پوست و هم برای لاغری مناسب توصیه می‌گردد. ریشه جینسینگ را برای تهیه دمنوش استفاده می‌شود.

ابتدا ریشه جینسینگ، آب جوش در قوری چینی با لعابف دارچین، هل و زنجبیل تهیه کنید. سپس یک قاشق چای ‌خوری ریشه جینسینگ تکه شده را به همراه کمی از ادویه ‌ها در یک قوری آب در حال جوش بریزید و بگذارید ۵ دقیقه دم بکشد. این دمنوش را با عسل شیرین کنید و بنوشید.

 

jansin

 

دمنوش شیرین بیان

شیرین بیان همان گیاه مادربزرگ ها است که بر هر درد بی‌درمانی دواست! اگر به خاطر افسردگی و تبعات آن دچار ناراحتی و سردرگمی هستید این دمنوش شادی آور را به صورت هفتگی مصرف کنید.

 

دمنوش های افزایش سطح ایمنی بدن

تقویت سیستم ایمنی بدن یعنی پیشگیری از بیشتر بیماری ها. به خصوص در این دوران فراگیری کرونا و آنفولانزا هرچه بدنتان مقاومت بیشتری داشته باشد به نفع شما خواهد بود.

 

دمنوش آویشن و شیرین بیان

آویشن همیشه برای درمان سرما خوردگی تجویز شده است. همچنین برای بیماری‌ هایی مانند آنفلوانزا، عفونت‌ های ریوی و برونشیت هم تجویز می‌شود. ترکیب آویشن و شیرین بیان به همراه عناب برای بهبود عوارض این بیماری ها مفید است.

 عناب سرشار از ویتامین C  می‌باشد. شیرین بیان هم برای درمان سرفه در ترکیب شربت‌های ضد سرفه استفاده می‌گردد. این گیاه بدلیل ویتامین ‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

یک لیوان آب به همراه پنج عدد عناب و یک قاشق پر از برگ آویشن با ترکیب یک قاشق چای خوری از ریشه شیرین بیان فراهم کنید. روی حرارت کم اجازه دهید چند دقیقه دم بکشد.

 

avishn

 

دمنوش نعنا

نعنا طبعی گرم و خشک دارد. از دمنوش های معروف برای بهبود سطح ایمنی است. یک قاشق مرباخوری از برگ این گیاه در ۵۰ سی سی آب جوش در تقویت سیستم ایمنی بدن مناسب است.

دقت کنید! توصیه عطاری آنلاین نادعلی  » اگر به بیماری کبدی مبتلا هستید از این دسته دمنوش ها با نعنا ننوشید.

 

دمنوش سیاه دانه

سیاه دانه طبعی گرم وخشک دارد. یک لیوان بزرگ آب را بجوشانید سپس یک قاشق غذا خوری سیاه دانه را به آن اضافه کنید. به مدت ۲۰ دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد. در صورت تمایل می‌توانید در کنار این دمنوش عسل هم میل کنید.

 

دمنوش های مناسب برای دوران پریودی

تغییر زمان پریودی، درد و انقباضات شکمی در این دوران را می‌توان با این دمنوش بهبود بخشید.

 

دمنوش زنجبیل

اگر دچار تاخیر در زمان پریودی می‌شوید و یا اسهال شدید در این دوران دارید، از این دمنوش بنوشید. چند تکه زنجبیل تازه را در آب جوش بریزید و 5 دقیقه اجازه دهید تا دم بکشد.

 

1

 

دمنوش جعفری

جعفری حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین C و apiol است.  ترکیب این دو به تحریک انقباضات رحمی کمک می‌کند. جهت استفاده از جعفری به عنوان داروی گیاهی برای باز شدن قاعدگی مقدار زیادی از جعفری تازه را آسیاب کرده، دم و سپس میل کنید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.