برای یادگیری زبان انگلیسی از ابزارهای مختلفی بهره می‌گیریم. دیکشنری از مهم‌ترین ابزارهای یادگیری زبان است. یادگیری واژگان از مهم‌ترین مراحل یادگیری زبان انگلیسی است. یادگیری واژه هرگز به انتها نمی‌رسد. تا آخر عمر، ممکن است واژگانی را بشنویم که معنی‌شان را نمی‌دانیم. چنانکه معنای بسیاری از واژگان زبان مادری‌مان را نمی‌دانیم و برای‌ پی بردن به معنی‌شان، به فرهنگ لغت‌ها مراجعه می‌کنیم.

همۀ ما از روزی که شروع به یادگیری زبان انگلیسی کردیم، دیکشنری‌های تک‌زبانه و دوزبانه را در کنارمان داشته‌ایم.

 

فهرست محتوا

·اهمیت یادگیری زبان انگلیسی

·استفاده از دیکشنری در یادگیری زبان انگلیسی

  • بهترین دیکشنری برای یادگیری زبان انگلیسی کدام است؟
  • سخن آخر

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی

اهمیت یادگیری زبان انگلیسی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. کافی است نگاهی به اطراف خود بیندازید. فرقی نمی‌کند بخواهید مقاله‌ای علمی بخوانید یا دستورالعمل استفاده از وسیله‌ای برقی، در هر صورت، باید با زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید. اما کاربرد زبان انگلیسی فقط محدود به این موارد نیست.

 انگلیسی رایج‌ترین زبان زنده دنیاست، به طوری که در حدود بیست درصد مردم جهان به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند یا با آن آشنایی دارند. معمولاً، رسانه‌ها و فیلم‌های برتر جهان به زبان انگلیسی است، به همین دلیل، با یادگیری زبان انگلیسی، می‌توانید وارد دنیای بسیار گسترده‌ای از اطلاعات و ارتباطات شوید.

استفاده از دیکشنری در یادگیری زبان انگلیسی

برای یادگیری زبان انگلیسی از ابزارهای مختلفی بهره می‌گیریم. دیکشنری از مهم‌ترین ابزارهای یادگیری زبان است.

یادگیری واژگان از مهم‌ترین مراحل یادگیری زبان انگلیسی است. یادگیری واژه هرگز به انتها نمی‌رسد. تا آخر عمر، ممکن است واژگانی را بشنویم که معنی‌شان را نمی‌دانیم. چنانکه معنای بسیاری از واژگان زبان مادری‌مان را نمی‌دانیم و برای‌ پی بردن به معنی‌شان، به فرهنگ لغت‌ها مراجعه می‌کنیم.

اما یادگیری واژگان چه اهمیتی دارد؟ در واقع، برخورد با واژه­هایی که معانی‌شان را نمی‌دانیم، می‌تواند فهم یک موضوع را به طور کامل مختل کند و یا بدتر از آن، موجب سوءتفاهم و سوءبرداشت شود. خوشبختانه، امروز، تنوع دیکشنری در بازار بسیار زیاد است. دیکشنری‌های آنلاین نیز به میدان آمده‌اند و کار را برای زبان‌آموزان بسیار ساده‌تر کرده‌اند.

کاربرد دیکشنری فقط محدود به به جستجوی واژگان ناآشنا نیست، بلکه می‌توانید در یادگیری زبان انگلیسی نیز از آن بهره بگیرید. استفاده از دیکشنری خوب می‌تواند تاثیر چشم‌گیری در یادگیری زبان داشته باشد.

 اما چگونه می‌توان از دیکشنری در یادگیری زبان استفاده کرد؟ در دیکشنری، می‌توانید معانی واژه­ها، مترادف‌ها، متضادها، اصطلاحات، تلفظ و حتی نکات گرامری مربوط به هر واژه را یاد بگیرید. علاوه بر این‌ها، در یک دیکشنری خوب، می‌توانید شکل صحیح جمع یک کلمه، شکل یک فعل در زمان­های مختلف و بسیاری نکات دستوری دیگر را مشاهده کنید.

در نتیجه، دیکشنری خوب می‌تواند، در حد آموزگاری مسلط به معانی کلمات و نکات گرامری، به شما کمک کند.

مزایای استفاده از دیکشنری در یادگیری زبان انگلیسی

 

2

 

و اما می‌رسیم به مزایای استفاده از دیکشنری در یادگیری زبان انگلیسی! در هر مرحله از یادگیری زبان انگلیسی که باشید و حتی اگر مسلط به زبان انگلیسی باشید، همواره، به واژهایی بر می‌خورید که معنی یا  نحوه تلفظ‌شان برای‌تان ناآشنا است. همان‌طور که گفتیم، این اتفاق حتی در مورد زبان مادری‌تان نیز رخ می‌دهد. در چنین شرایطی، می‌توانید، با مراجعه به دیکشنری، به‌راحتی، به پاسخ سؤال‌تان برسید.

دنیای بدون دیکشنری را تصور کنید! اگر دیکشنری نبود، یافتن معنی کلمات بسیار دشوار و زمان‌بر می‌شد. حتی ممکن بود گاهی غیرممکن شود! بنابراین، بی‌شک، دیکشنری از مهم‌ترین ابزارهای یادگیری زبان است.

یک دیکشنری خوب و توانمند به روش­های دیگری نیز می‌تواند توانایی و سرعت یادگیری‌تان را بهبود بخشد. امروزه، در برخی دیکشنری‌ها، میزان رایج بودن کلمات نیز با استفاده از علائمی مشخص شده است. همین نکته مهم می‌تواند چراغ راه‌تان باشد تا یادگیری زبان را از واژگان پرکاربردتر شروع کنید و به این ترتیب، زودتر بتوانید حجم قابل توجهی از مکالمات روزمره یا متون انگلیسی را درک کنید.

از دیگر مزایای استفاده از دیکشنری در یادگیری زبان انگلیسی افزایش توان خودآموزی است. دسترسی به استاد خوب همیشه امکان‌پذیر نیست. دیکشنری معنی کلمه، املای صحیح آن، تلفظ درست و همچنین، نکات گرامری لازم را در خصوص کلمه مورد نظرتان توضیح می‌دهد. به این ترتیب، با استفاده از دیکشنری، می‌توانید زبان انگلیسی را به صورت خودآموز نیز یاد بگیرید.

درک معنی یک کلمه به معنای یادگیری کاربرد صحیح آن نیست. دیکشنری، با ارائه مثال‌های متعدد، نحوه استفاده و معانی مختلف کلمه را به شما می‌گوید. از طرفی، اگر کاربرد کلمه را در جمله ببینید، استفاده از آن برای‌تان آسان‌تر خواهد بود.

تا به ‌این‌جا، با معیارهای دیکشنری خوب آشنا شدید. ‌اجازه دهید یک دیکشنری خوب آنلاین را، که این معیارهای را در خود دارد، به شما معرفی کنیم.

آبی دیک https://abidic.com/ از دیکشنری‌های مناسب برای یادگیری زبان انگلیسی است. اما آبی دیک چگونه گردآوری شده است؟

آبی دیک با تلاش تیم مترجمان و کارشناسان شبکه مترجمین ایران گردآوری شده است و سال‌هاست که به‌صورت رایگان، در اختیار کاربران قرار گرفته است. زبان‌آموزان و مترجمان، هر کدام به طریقی، از این دیکشنری کامل آنلاین استفاده می‌کنند.

 در این دیکشنری، شما می‌توانید با معنی لغات و اصطلاحات، کاربردشان در جمله‌های مختلف و همچنین تلفظ‌شان آشنا شوید. همچنین، در آبی دیک می‌توانید معنی انگلیسی اکثر واژه‌ها را نیز مشاهده کنید. حتی برای یادگیری زبان تخصصی رشته‌های مختلف نیز می‌توانید به این دیکشنری مراجعه کنید.

معایب استفاده از دیکشنری در یادگیری زبان انگلیسی

 

3

 

و اما نوبت به بررسی معایب استفاده از دیکشنری در یادگیری زبان انگلیسی می‌رسد. استفاده از دیکشنری در یادگیری زبان انگلیسی علیرغم این‌که ویژگی‌های مثبت غیر قابل انکاری دارد، می‌تواند معایبی نیز داشته باشد. در ادامه، یکی از معایب استفاده از دیکشنری در یادگیری زبان را برای‌تان خواهیم گفت.

زبان آموزانی که، به طور مکرر، از دیکشنری استفاده می‌کنند ممکن است بعد از مدتی، سرعت یادگیری‌شان کاهش یابد. اما دلیل این کندی چیست؟ در واقع، این افراد شرطی می‌شوند و به جای این‌که برای به خاطر آوردن لغات، به ذهن‌شان فشار بیاورند، مستقیماً، به دیکشنری‌شان مراجعه می‌کنند.

بنابراین، بسیاری از محققین حوزۀ یادگیری زبان انگلیسی توصیه می‌کنند دانش‌آموزان از مراجعه مکرر به دیکشنری خودداری کنند. اما چگونه می‌توان معنی واژه را حدس زد؟ این محققین توصیه می‌کنند زبان‌آموزان، تا حد امکان، معنی کلمه را بر اساس معنی کلی جمله یا عبارت حدس بزنند، و فقط در صورتی‌که موفق به حدس معنی کلمه نشدند، به دیکشنری مراجعه کنند.

بهترین دیکشنری برای یادگیری زبان انگلیسی کدام است؟

و اما برای یادگیری زبان انگلیسی به سراغ دیکشنری دوزبانه برویم یا دیکشنری تک‌زبانه؟ بهترین دیکشنری برای یادگیری زبان کدام است؟ در دیکشنری‌های تک‌زبانه، معنی کلمات را به انگلیسی توضیح داده است. برای مثال، آکسفورد و لانگمن از دیکشنری‌های تک‌زبانه هستند.

 بسیاری اشخاص دیکشنری‌های تک‌زبانه را برای یادگیری زبان انگلیسی ترجیح می‌دهند و معتقدند چون این دیکشنری‌ها به زبان انگلیسی هستند، زبان‌آموز حین جستجوی معنی یک کلمه، به کلمات دیگر نیز برمی‌خورد و این مسئله می‌تواند جنبه بازآموزی داشته باشد. حتی عده‌ای معتقدند استفاده از دیکشنری تک‌زبانه می‌تواند به اندازه حضور در جوامع انگلیسی‌زبان مؤثر و مفید باشد.

و اما دیکشنری‌های دو زبانه! در این دیکشنری‌ها، معادل فارسی هر واژه روبه‌رویش نوشته شده است. این دیکشنری‌ها نیز در یادگیری زبان انگلیسی موثرند. مبتدیانی که هنوز نمی‌توانند متن انگلیسی دیکشنری‌های تک‌زبانه را بخوانند می‌توانند از دیکشنری دو زبانه در یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنند.

سخن آخر

تا به این‌جا، با نقش دیکشنری در یادگیری زبان آشنا شدید! با شناخت انواع دیکشنری و استفاده از بهترین دیکشنری‌ها، می‌توانید سطح زبان انگلیسی‌تان را به میزان قابل توجهی، بهبود ببخشید. یادتان باشد برای یادگیری زبان، نباید به هر دیکشنری‌ای اطمینان کنید. دیکشنری خوب می‌تواند مانند آموزگاری خوب در کنارتون باشد و یادگیری زبان را برای‌تان آسان کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.