وب‌سایت و پورتال اصطلاحات کاملا متفاوتی هستند، اما بین این دو رابطه مشترکی وجود دارد. در واقع وب‌سایت و پورتال هر دو اینترفیس وب هستند. اما وب‌سایت مجموعه ای از صفحات وب است در حالی که یک پورتال به عنوان دروازه‌ای به شبکه جهانی وب عمل می‌کند و خدمات بسیاری را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر، یک پورتال کاربر محور است به این معنی که کاربر می‌تواند اطلاعات و داده‌های خاصی را نیز ارائه دهد.

برای آنکه بدانید پورتال چیست، به طور ساده می‌توان گفت پورتال وب، وب‌سایتی است که به طور خاص طراحی شده و اطلاعاتی را از منابع مختلف مانند ایمیل‌ها، انجمن‌های آنلاین و موتورهای جستجو به صورت خاص گردآوری می‌کند. پورتال‌ها را می‌توان بر اساس محتوای آن‌ها و کاربران نهایی آن‌ها تفکیک کرد. برای شروع کار، مهم است که بدانید پورتال چیست و چه نوع پورتالی را می‌خواهید ایجاد کنید. انواع مختلفی از پورتال وجود دارد که می‌توان آن‌ها را دسته‌بندی کرد. در ادامه خواهیم گفت که پرتال چیست و ۷ نوع پورتال که باید بشناسید، را به شما معرفی خواهیم نمود.

 پرتال چیست؟

 

0001

 

همان‌طور که می‌دانید ما در عصر اطلاعات و ارتباطات زندگی می‌کنیم و دنیای آنلاین امروزی سرشار از اطلاعات و وب سایت‌های گوناگون بوده و طراحی سایت جز امور ضروری شرکت‌ها شده است. امروزه صرف‌نظر از قیمت طراحی سایت انواع بی‌شماری از سایت‌های خبری و خدماتی و فروشگاهی تاکنون در سراسر جهان راه‌اندازی شده است. همچنین طراحی سایت وردپرس باعث شده تا کاربران بتوانند به‌سادگی هرچه بیشتر سایت خود را طراحی نمایند.

در نتیجه دنیایی از داده‌ها و اطلاعات در اینترنت موجود می‌باشد. اما همان اندازه که داشتن اطلاعات مهم است، در صورت نیاز باید بتوانید به سادگی به اطلاعات و اخبار مورد نظر دسترسی پیدا کنید.

تصور کنید که برای اولین بار وارد یک فروشگاه بزرگ می‌شوید. مطمئناً، می‌توانید برای دریافت لوازم مورد نیاز خود در فروشگاه دوری بزنید، سپس بین اجناس مختلف انتخاب کنید و بررسی کنید کدام یک را می‌خواهید. اما آیا بهتر نیست که یک فروشنده برای کمک به شما قدم جلو بگذارد؟ او می‌تواند جایگاه کالاهای مورد نیاز شما را نشان داده و انتخاب بین محصولات مختلف را برای شما آسان‌تر نماید و یا حتی پیشنهادات مشابه یا پرمخاطب دیگر را نیز به شما نشان دهد.

هدف اصلی پورتال‌های وب نیز مشابه فروشنده مثال فوق می‌باشد. آن‌ها برای مخاطبان خاصی مانند کارمندان بانک یا اصناف مختلف اطلاعات لازم را فراهم می‌کنند. بدین معنا که روی یک موضوع خاص تمرکز می‌کنند و اطلاعات جامعی را از سایت‌ها و منابع خبری مختلف در زمینه خاص ارائه می‌دهند. در واقع پورتال‌های وب، اطلاعات مشابه را در زمینه خاصی در یک مکان با نام پورتال جمع می‌کنند. آن‌ها فرآیند نحوه تفکر و اندیشه انسان‌ها را دنبال می‌کنند تا به سرعت و به‌آسانی اطلاعات مورد نظر را در دسترس کاربران قرار دهند.

 تفاوت پورتال و وب‌سایت

 

0003

 

وب‌سایت و پورتال اصطلاحات کاملا متفاوتی هستند، اما بین این دو رابطه مشترکی وجود دارد. در واقع وب‌سایت و پورتال هر دو اینترفیس وب هستند. اما وب‌سایت مجموعه ای از صفحات وب است در حالی که یک پورتال به عنوان دروازه‌ای به شبکه جهانی وب عمل می‌کند و خدمات بسیاری را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر، یک پورتال کاربر محور است به این معنی که کاربر می‌تواند اطلاعات و داده‌های خاصی را نیز ارائه دهد.

وب‌سایت گروهی از صفحات وب است که روی سروری در اینترنت قرار می‌گیرند و بازدیدکنندگان از طریق آدرس وب به آن‌ها دسترسی دارند. محتوای یک وب‌سایت در سطح جهانی قابل مشاهده است و به صورت عموم ‌استفاده می‌شود و محتوا برای افراد مختلف یکسان است. کاربران برای دسترسی به وب‌سایت نیازی به لاگین ندارند.

از طرفی پورتال وب یک سیستم مدیریت دانش (knowledge management system) است که امکان ایجاد، اشتراک، مبادله اطلاعات و استفاده مجدد از دیتاها را برای سازمان یا شرکت‌ها فراهم می‌کند. در اصل پورتال یک آدرس خصوصی در اینترنت است که از طریق یک URL  (آدرس وب) منحصر به‌فرد باز می‌شود و نیاز به نام کاربری و رمز ورود به سیستم است. رابط کاربری پرتال می‌تواند عمومی ‌و خصوصی باشد.

  انواع پورتال

 

0004

 

برای شروع کار مهم است که بدانید چه نوع پورتالی را می‌خواهید ایجاد کنید. پورتال‌ها را می‌توان به صورت زیر دسته بندی کرد:

·        Vertical Portal

·        Horizontal Portals

·        Marketplace portals

·        Search portals

·        Media Portals

·        Access Portal

·        Geographical Portals و...

در ادامه مهم‌ترین آن‌ها را شرح خواهیم داد.

 پورتال عمودی (Vertical Portals)

پورتال‌های Vertical وب که فقط بر روی یک صنعت خاص، دامنه یا تجارت خاص تمرکز دارند. پورتال‌های عمودی ابزارها، اطلاعات، مقالات، تحقیقات و آمارهای لازم را درباره تجارت خاصی ارائه می‌دهند.

از آنجا که وب به ابزاری استاندارد برای تجارت تبدیل شده است، امکانات بی‌شماری برای ایجاد پورتال‌های عمودی ویژه در بازار وجود دارد. یک پرتال Vertical به‌روزرسانی اخبار و سایر خدمات را در حوزه خاصی پوشش می‌دهد.

 

 پورتال افقی (Horizontal Portals)

پورتال‌های افقی پرتال‌هایی هستند که بر روی طیف گسترده‌ای از علایق و موضوعات تمرکز دارند. آن‌ها روی نیازهای مخاطبین عام تمرکز می‌کنند و سعی می‌کنند انواع اطلاعات را در همه زمینه‌ها برای همه کاربران ارائه دهند.

پورتال‌های افقی سعی می‌کنند به عنوان نقطه شروع یک وب‌گردی در اینترنت، محتوایی را با موضوعات مورد علاقه و تنوع زیاد را به مخاطبین ارائه دهند و آن‌ها را به سمت خاصی هدایت کنند که بتوانند منابع و اطلاعات بیشتری را در حوزه مورد نظر خود به دست آورند.

پورتال‌های بازاریابی (Marketplace portals)

پورتال‌های بازاریابی برای پشتیبانی از تجارت الکترونیکی و تجارت‌های business-to-business و تجارت با مشتری (business-to-customer)، پشتیبانی نرم‌افزاری برای معاملات تجارت الکترونیکی جهت یافتن و دستیابی به اطلاعات باارزش درباره محصولات فروش، امکان شرکت در گروه‌های مباحثه و... ایجاد شده است.

 پورتال‌های جستجو (Search portals)

پورتال‌های جستجو نتایج حاصل از چندین موتور جستجو را در یک صفحه جمع می‌کنند. در این نوع پرتال‌ها تمرکز اصلی بر جستجو است. بطور مثال Google و  (www.ask.com) Jeevesاز این نوع پرتال‌ها می‌باشند.

 پورتال‌های رسانه‌ای (Media Portals)

پرتال‌های رسانه ای بر سرگرمی‌، اخبار تجاری و مصرف کننده تمرکز دارند. پورتال‌های رسانه‌ای، در مورد اخبار، امور روزمره و اطلاعات روزانه کاربران را باخبر می‌کنند. برخی از پورتال‌های رسانه ای دسترسی به برنامه‌های تلویزیونی محلی و خارجی مانند سریال‌ها، ورزش و رویدادهای زنده را فراهم می‌کنند.

 پورتال دسترسی (Access Portals)

پورتال دسترسی را می‌توان نوعی پورتال مرتبط با سرویس دهنده اینترنت (ISP) تعریف کرد. به عنوان مثال   (www.wanadoo.com) Wanadooو AOL ((www.aol.com مثال‌های معروفی از این نوع پرتال می‌باشند.

 پورتال‌های جغرافیایی (Geographical Portals)

پورتال جغرافیایی می‌تواند پورتال افقی یا پورتال عمودی باشد. این نوع پرتال‌ها کاربران منطقه، حوزه یا ناحیه خاصی را هدف قرار می‌دهند و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار کاربران خود در منطقه جغرافیایی خاصی قرار می‌دهند.

 کلام آخر

در این بررسی اجمالی، ما فقط به محبوب‌ترین انواع پورتال‌ها اشاره کردیم. با این حال، پورتال‌هایی وجود دارند که نیازهای ویژه‌تری را در ارتباط با مخاطبان شما، مشتریان، همکاران یا کارمندان شما را پوشش می‌دهند. همچنین، وب‌رمز می‌تواند پورتال‌های سفارشی شما را نیز ایجاد نماید. در صورت نیاز به ایجاد هر نوع پورتال وب و یا مشاوره در این خصوص، در صورت تمایل می‌توانید با کادر مجرب و تیم متخصص وب‌رمز تماس حاصل نمایید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.