آیا می‌دانید برجسته‌ترین و زیباترین مکان‌های گردشگری در تهران کدامند؟ اگر نمی‌دانید، با ما همراه باشید زیرا به ۳ مورد از زیباترین و باشکوه‎ترین مکان‌های تاریخی و زیبای تهران اشاره خواهیم کرد. از جمله جاهایی که می‌توانید بازدید کنید می‌توان به کاخ های تهران خصوصا کاخ گلستان تهران، کاخ نیاوران تهران و عمارت مسعودیه تهران اشاره کرد. با وجود اینکه پس از انقلاب اسلامی، این کاخ‌ها به موزه تبدیل شدند، با این حال اشیاهای قدیمی و گرانبها، آثار تاریخی و معماری خاص هر یک، کاملا مشهود است.

این کاخ‌های دیدنی تهران که در زیر به چند مورد از آنها اشاره کرده‌ایم، از بهترین مکان‌های گردشگری تهران محسوب می‌شوند و مورد توجه گردشگران بسیاری قرار دارند.

کاخهای دیدنی تهران

با توجه به اینکه در زمان‌های قدیم، تهران به عنوان پایتخت بسیاری از دوره‌ها انتخاب شده است، به همین دلیل کاخ های دیدنی و تاریخی بسیار زیادی دارد که متعلق به پادشاهان و اشرافیان مختلف بودند. برای افرادی که علاقه‌مند به دیدن آثار تاریخی هستند و دوست دارند بیشتر درباره این آثار تاریخی اطلاعات کسب کنند، معماری و طراحی این کاخ های تهران بسیار جذاب است.

برخی از این کاخ‌های جذاب و دیدنی عبارت‌اند از:

  • سرای روشن

این بنای تاریخی که در سال 1311 به عنوان مرکز تجاری ساخته شده است، معماری آن بسیار شبیه به معماری سبک اروپایی است. همچنین نقش اهورامزدا که نماد زرتشتیان است، در این بنا دیده می‌شود. سرای روشن به عنوان یک بنای تاریخی ظاهر زیبای خود را حفظ کرده است و توجه بسیاری از مردمی را که برای اولین بار از جلوی آن رد می‌شوند، جلب می‌کند.

  • تماشاگه زمان

تماشاگه زمان در اصل در وسط یک باغ قرار دارد و زمانی خانه یکی از تاجران سرشناس ایران به نام حسین خداداد بوده است. امروزه این بنای تقریبا 80 ساله، به عنوان موزه ساعت‌های مختلف استفاده می‌شود. نمای زیبای آن با طرح آبی رنگ و پنجره‌های توری، طراحی و ظاهر بسیار زیبایی را به نمایش گذاشته است.

  • شمس العماره

شمس‌العماره یا همان عمارت خورشید که توسط ناصرالدین شاه بنا شده است، بخشی از کاخ گلستان محسوب می‌شود. ناصرالدین شاه در سال 1244 شروع به ساخت این عمارت کرد و دو سال به طول انجامید، با این حال دارای 5 طبقه و 35 ارتفاع است که در آن دوره یکی از بلندترین ساختمان‌ها محسوب می‌شد. عمارت خورشید دو برج دارد که برای تحقق بخشیدن به هدف ناصرالدین شاه (بنای بلندترین عمارت با نمای پانوراما) ساخته شده‌اند.

  • کاخ سبز

یکی از زیباترین کاخ های تهران ، کاخ شهوند یا همان کاخ سبز است که در دوره قاجار و در سال 1307 بنا شده است و بعدها توسط رضا شاه بازسازی شده است. نمای خارجی این کاخ، با سنگ‌های سبز معدنی منحصر به ‌فرد خمسه‌ی زنجان و سنگ‌ مرمر استان خراسان پوشانده شده است و به همین دلیل نیز کاخ سبز نام گرفته است. از این کاخ می‌توان مناظر زیبای شهر تهران و کوه‌های مرتفع البرز را مشاهده کرد.

  • کاخ سعدآباد

از پرطرفدارترین مکان‌های گردشگری در تهران، می‌توان به کاخ سعدآباد اشاره کرد که در منطقه توچال و دره دربند قرار دارد. این کاخ در حقیقت مجموعه‌ای از کاخ‌های مختلف که شامل کاخ احمدشاه، کاخ شهوند، کاخ سفید، کاخ اختصاصی، کاخ اسود، موزه هنرهای زیبا، کاخ شمس، کاخ اشرف، کاخ غلامرضا، کاخ مادر ملکه، کاخ احمدرضا و چندین کاخ دیگر است.

در سال 1350 محمدرضا شاه پهلوی در این کاخ سکونت می‌کرد و شاهد دو دوره قاجار و پهلوی است. کاخ سعدآباد علاوه بر کاخ‌ها دارای سالن‌های سینما، آمفی‌تئاتر، بولینگ، زمین تنیس، گلخانه، کتابخانه و استخرها نیز است.

 

  • عمارت کاظمی

یکی دیگر از آثار تاریخی که متعلق به اواخر دوره قاجاریه است، عمارت کاظمی است. این عمارت در محله چاله میدان تهران و در همسایگی امامزاده یحیی قرار دارد و معماری بسیار زیبا و دلنشینی دارد. این بنا بعدها توسط رضا شاه بازسازی شده است. این روزها عمارت کاظمی به عنوان موزه مردم شناسی استفاده می‌شود که لباس و سبک زندگی 150 ساله انسان‌ها را نشان می‌دهد.

کاخ گلستان تهران

کاخ گلستان تهران ، قدیمی‌ترین و باشکوه‌ترین کاخ تاریخی در تهران محسوب می‌شود و قدمتی 440 ساله دارد. این کاخ در سال 2013 به ثبت جهانی یونسکو رسید. معماری بی‌نظیر این بنا که در دوره صفویان آغاز شده است، کاملا  خیره کننده است. کاشی‌ها و طرح‌های زیبایی که در اطراف پنجره‌ها دیده می‌شود، بسیار زیبا هستند. این کاخ در دوره قاجار به عنوان مقر حکومتی مورد استفاده قرار گرفته است.

 

ساخت این کاخ برای اولین بار در دوره صفویه و توسط شاه عباس شروع شده است و تا دوره قاجار و سلطنت ناصرالدین شاه ادامه یافته است. علاوه بر آن، این کاخ معروف شاهد وقایعی مانند انقلاب مشروطه و تاجگذاری پهلویان نیز بوده است.

2

کاخ گلستان تهران دارای کاشی کاری‌های بی‌نظیر، نقاشی‌های زیبا که متعلق به کمال‌الملک هستند، تخت پادشاهی مرمر و غیره هست.

کاخ نیاوران تهران

کاخ نیاوران تهران در منطقه بسیار خوش آب و هوای تهران قرار دارد. این منطقه کوهستانی به دلیل داشتن آب و هوای خنک و ییلاقی بودن آن، مورد توجه بسیاری از پادشاهان قرار گرفته است. کاخ نیاوران از بخش‌های مختلفی ساخته شده است که هر یک از آنها در زمان‌های مختلف بنا یا بازسازی شده‌اند. یکی از زیباترین کاخ‌های این مجموعه، کاخ صاحبقرانیه است که به دستور ناصرالدین شاه ساخته شده است. در آن زمان هر 30 سال یک قرن محسوب می‌شد و به همین دلیل ناصرالدین شاه این کاخ را در سی‌امین سالگرد خود ساخته است و خود را صاحبقران نامیده است.

کاخ اصلی نیاوران برای اقامت محمدرضا شاه ساخته شده است. کاخ نیاوران تهران منظره بسیار زیبا و آرامش‌بخشی دارد و به همین دلیل توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

3

 

عمارت مسعودیه تهران

عمارت مسعودیه تهران در سال 1295 توسط مسعود میرزا یا همان ظل‌السلطان (فرزند ناصرالدین شاه) در دوره قاجار بنا شده است و به همین دلیل این عمارت، مسعودیه نام گرفت. این عمارت بی‌نظیر در زمینی به وسعت 4000 متر مربع قرار دارد و از گچ کاری، کاشی کاری، ستون‌های بی‌نظیر و موزاییک کاری‌های منحصر به فردی برخوردار است. جالب است بدانید که عمارت مسعودیه تهران اولین وزارت آموزش و پرورش و اولین کتابخانه رسمی در ایران نیز بوده است.

تهران دیدنی‌های زیادی دارد که حرف‌های بسیاری از تاریخ را در دل خود نهفته است. پس پایتخت را به چشم یک شهر شلوغ و خسته‌کننده نگاه نکنید.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.