ساماندهی بخش هایی همچون مسکن، ریشه در اقتصاد کلان دارد و نمی توان بدون در نظرگرفتن وضعیت کلی اقتصاد، تحلیل و سازوکاری برای اصلاح و توسعه آن در نظر گرفت. اقتصاد مسکن کشور ما نیز به واسطه افزایش زمان و عمق رکود، در شرایط نابسامانی به سر می برد و علاوه بر مشکلاتی که برای تامین نیاز مسکن مردم ایجاد شده، ساخت و ساز نیز کاهش چشمگیری داشته و چرخه تولید و عرضه را کند کرده است.

 

کلیدی ترین راهکارهای توسعه بازار اجاره

ساماندهی بخش هایی همچون مسکن، ریشه در اقتصاد کلان دارد و نمی توان بدون در نظرگرفتن وضعیت کلی اقتصاد، تحلیل و سازوکاری برای اصلاح و توسعه آن در نظر گرفت. اقتصاد مسکن کشور ما نیز به واسطه افزایش زمان و عمق رکود، در شرایط نابسامانی به سر می برد و علاوه بر مشکلاتی که برای تامین نیاز مسکن مردم ایجاد شده، ساخت و ساز نیز کاهش چشمگیری داشته و چرخه تولید و عرضه را کند کرده است.

 

احیای زیرساختهای بخش مسکن، با الگوبرداری از اقتصادهای پویا

رکود اقتصادی حاکم در کشور ما را می توان با شرایط دوران پس از جنگ تشبیه کرد. اما این آشفتگی اقتصادی را می توان به فرصت تبدیل کرد و با اصلاح ساختار کلی بازارمسکن، آینده ای روشن برای این بخش مهم رقم زد. این مهم را کشورهایی همچون آلمان، پس از گذراندن شرایط بسیار وخیم تر، بدون دانش و امکانات فعلی، به سرانجام رسانده و سالها پس از اتمام جنگ، اقتصاد باثبات و پایداری را ایجاد کرده اند. به طوری که هم اکنون یکی از بهترین بازارهای مسکن دنیا را در اختیار دارند. از این رو با نگاهی به راهکارها و سیاستهای آن دوره از تاریخ، می­توان نکات مثبتی برای ساماندهی بازار اجاره و تامین نیازمسکن مردم، برداشت کرده و با بروزرسانی، آنها را به کار گرفت.

به طوری که شرایط بحرانی آن روزها، باعث کاهش شدید تولید و افزایش بسیار زیاد قیمت مسکن شد. همینطور آسیب های ایجاد شده، بسیاری از خانه­ها را غیر قابل سکونت کرد و تقاضا را برای اجاره خانه افزایش داد. از سوی دیگر، نقدینگی بسیار پایین مردم و حتی دولت جنگ زده، مشکلات را دو چندان کرد.

 

مشوق و محرک های جذب سرمایه، مسیر توسعه بازار مسکن

در نتیجه دولت وقت کشور آلمان، با سیاست­های محرک و ایجاد فضای مناسب سرمایه­گذاری، همزمان بزرگترین انقلاب صنعتی را پدید آورد و در کنار آن، با پرداخت یارانه مستقیم ومعافیت­های مالیاتی برای ساخت­وساز، سود سرمایه­گذاری در بازارمسکن را بالا برد. به طوری که دولت هیچ هزینه­ای بابت مالیات، یا­ مجوزهای ساخت دریافت نمی­کرد و به همین واسطه، سرمایه­گذاران بسیاری از شهرها و حتی کشورهای دیگر برای کسب منافع مالی به سراغ ساخت­وساز در مناطق جنگ زده آلمان رفتند.

در کنار این مشوق­ها، نظام بانکداری نیز با تولیدکنندگان مسکن همراه بود و تسهیلات بلندمدت کم بهره، از محل سودی که در صنایع مختلف کسب می شد، پرداخت می­کردند. همچنین با ساخت جاده­ به مناطق مختلف و توسعه آنجا، زمین های متعلق به دولت را در اختیار سازندگان گذاشته و بخش عمده­ای از هزینه ساخت مسکن را از دوش سازندگان بر­داشتند. در نتیجه افزایش عرضه به نقطه­ای رسید که قیمت مسکن، روند کاهشی به خود گرفت و در نتیجه، اجاره­بها نیز در کمترین قیمت به ثبات رسید. به طوری که آلمان همچنان یکی از کشورهای با ثبات در بازار اجاره مسکن شناخته می­شود.

از این رو متولیان سیاستگذاری بخش مسکن، در وضعیت فعلی اقتصاد کشور، می­توانند برخی از این سیاست­ها را همچون در اختیارگذاشتن زمین ارزان و اعمال مشوق­هایی همچون معافیت مالیاتی برای ساخت­وساز و ایجاد جذابیت برای ورود سرمایه­گذاران به کار گیرند. منابع آن نیز از طریق دریافت مالیات از خانه­های خالی و بالای 200 متر یا مالیات عایدی بر سرمایه تامین می­شود.

 

قراردادهای اجاره 5 تا 10 ساله شود

گفتنی است یکی از راهکارهای بنیادی که باعث ثبات قیمت خانه می شود و برای مستاجران حس امنیت وآسایش به همراه دارد، افزایش زمان قرارداد اجاره است. به طوری که قانونی ایجاد شود تا موجران قراردادهای 5 تا 10 ساله با مستاجران منعقد کنند تا جلوی نرخ­گذاری­های بدون کارشناسی، گرفته شود و خیال اجاره­نشینان از بابت افزایش نرخ و زمان جابجایی راحت باشد. گفتنی است این قانون مدت­هاست در کشورهای توسعه یافته­، اعمال می­شود و همین امر بازار اجاره را با ثبات قیمت همراه کرده است.

 

 افزایش آگاهی ملکی مردم، عامل کیلیدی مبارزه با سوداگری

کنترل بازار اجاره و مبارزه با سوداگری امری است که باید مردم نیز به صورت گسترده در آن مشارکت داشته باشند. این مهم با آگاهی ملکی مردم نسبت به نوسانات قیمت املاک در مناطق مختلف و شناخت قوانین و روند انجام معاملات ملکی امکان پذیر است. گفتنی است این افزایش آگاهی را سامانه دانش بنیان کیلید با ایجاد بخش های مختلفی همچون تخمین قیمت، اطلاعات بازار مسکن و کیلید مگ ایجاد کرده تا مردم و فعالان بخش مسکن بتوانند به راحتی، اطلاعات مورد نیاز خود را از این سامانه برداشت کنند.

شایان ذکر است کیلید با بهره گیری از هوش مصنوعی، علاوه بر اینکه اطلاعات معاملات مسکن را استخراج، طبقه بندی و ابزارسازی می کند، جستجوی ملکی را آسان تر از قبل کرده و سرعت و کیفیت را به معاملات ملکی باز می گرداند. همچنین این تسریع در انجام معاملات، با شناخت مردم نسبت به شرایط محله های مختلف نیز امکان پذیر است. از این رو سه محله پرتقاضای تهران را برای متقاضیان بازار اجاره بررسی کرده ایم که در ادامه می خوانید:

 

اجاره آپارتمان در سهروردی

در میان گزینه های پیش روی متقاضیان ورود به بازار اجاره، به خصوص افرادی که توان مالی مناسبی دارند، اجاره آپارتمان در سهروردی می تواند یکی از اولویت ها باشد. چرا که این محله از نظر اجتماعی شرایط مناسبی دارد و منطقه بسیار خوبی برای خانواده و کودکان به شمار می رود.

 

اجاره آپارتمان در سهروردی

 

شایان ذکر است نرخ اجاره آپارتمان درسهروردی، به نسبت جانمایی آن تغییر می کند. چرا که سهروردی از سیدخندان آغاز و تا خیابان بهار شیراز امتداد دارد و هر بخش قیمت متفاوتی دارد.

 

اجاره آپارتمان در هفت تیر

بدون شک نام خیابان و میدان هفت تیر را بارها شنیده اید. این محله که جزو قدیمی ترین مناطق تهران به شمار می رود، میزبان مجتمع های تجاری و اداری متعددی است که به این واسطه، تردد مردم به آنجا بسیار زیاد است. اما بخش مسکونی هفت تیر، بسیار خلوت و آرام بوده و از شلوغی های اطراف میدان کاملا فاصله دارد.

گفتنی است نرخ اجاره آپارتمان در هفت تیر، بسیار کمتر از سهروردی و محله های مجاورش است. از این رو متقاضیان زیادی به واسطه شرایط نامناسب اقتصادی، به اجاره آپارتمان در هفت تیر روی آورده اند. چرا که امکانات، جایگاه اجتماعی و حتی نوع معماری ساختمان های محله هفت تیر، بسیار جذاب بوده و تمام مولفه های سکونت مناسب را در خود جای داده است.

 

اجاره آپارتمان در اجاره دار

اجاره آپارتمان در اجاره دار

 

در میان گزینه های اجاره مسکن در حوالی منطقه 7 تهران، اجاره آپارتمان در اجاره دار، برای افرادی که علاوه بر قیمت و سایر مولفه های نخست، رفت و آمد آسان با خودروی شخصی نیز اهمیت دارد، یکی از بهترین گزینه ها به شمار می رود. چرا که خیابان اصلی محله اجاره دار، در کنار بزرگراه شهید صیاد شیرازی قرار گرفته است که این امر، راه های دسترسی به نقاط مختلف تهران را کمی آسان تر می کند.

گفتنی است محله اجاره دار، در نزدیکی میدان سپاه واقع شده و از خیابان خواجه نصیر طوسی آغاز و تا انتهای خیابان پلیس ادامه دارد. شایان ذکر است قیمت اجاره آپارتمان در اجاره دار، با اختلاف کمی در محدوده نرخ املاک هفت تیر قرار گرفته است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.