در زمینه آموزش سئو مباحث مختلفی وجود دارند که لازم است یک متخصص سئو درباره هر کدام اطلاعاتی بدست بیاورد و به میزان اهمیت هر مبحث، زمینه پیاده‌سازی آن را در وب سایت خود مهیا کند. لوکال سئو یکی از مباحث نسبتاً تازه ای است که هنوز بسیاری از کسب و کارها بر روی آن سرمایه‌گذاری نکرده و فرصت‌های مهمی را از دست می‌دهند. در‌ واقع لوکال سئو با معرفی الگوریتم کبوتر گوگل اهمیت ویژه‌ای پیدا کرد، به طوری که متخصصان سئو و مدیران وب سایت‌ها متوجه شدند سئوی محلی نقش پررنگی در فرآیند امتیازدهی گوگل دارد.

برای اینکه درباره ماهیت لوکال سئو اطلاعات بیشتری بدست بیاوریم می‌توانیم به بررسی الگوریتم کبوتر گوگل بپردازیم و ببینیم چگونه این الگوریتم بر روی لیست نتایج گوگل تأثیر می‌گذارد. همچنین درباره اهمیت لوکال سئو و چگونگی پیاده‌سازی آن صحبت خواهیم کرد.

 

الگوریتم کبوتر گوگل چیست؟

گوگل یک موتور جستجو است و بیش از هر چیزی با محتوای وب‌سایت‌ ها سر و کار دارد و بر همین اساس می‌تواند بهترین نتایج را به کاربران نمایش دهد. انواع محتوا مانند متن، تصویر و ویدیو توسط ربات‌های گوگل مورد بررسی قرار می‌گیرند، اما گوگل به این داده‌ها بسنده نکرد و تصمیم گرفت با الگوریتم کبوتر یک فاکتور دیگر هم به محتوای قابل جستجو اضافه کند. الگوریتم کبوتر گوگل، بهترین نتایج را با در نظر گرفتن موقعیت جغرافیای به کاربر نمایش می‌دهد. اجازه بدهید تا با یک مثال به طور دقیق‌تر عملکرد الگوریتم کبوتر را شرح دهیم.

تصور کنید شما در تهران نزدیک میدان تجریش هستید و می‌خواهید به یک رستوران بروید، پس در گوگل سرچ می‌کنید رستوران میدان تجریش یا حتی ممکن است فقط عبارت رستوران را جستجو کنید. در اینجا الگوریتم کبوتر گوگل دست به کار می‌شود، یک شعاع از محل فعلی شما در نظر می‌گیرد و تمام رستوران‌های نزدیک را که در محدوده همان شعاع هستند، نمایش می‌دهد. گوگل می‌تواند با دسترسی به current location  یا موقعیت فعلی بهترین نتایج را ارائه کند. همچنین قادر است بر اساس عبارت مورد جستجو، الگوریتم کبوتر را به کار ببرد تا بهترین نتایج نزدیک را به شما نشان دهد.

چرا گوگل از الگوریتم کبوتر استفاده می‌کند؟

قطعاً اولین اولویت و هدف گوگل راضی نگه داشتن کاربران است. این موتور جستجو تمام امکانات خود را به کار می‌گیرد تا بهترین نتایج را نمایش دهد. برای همین منظور الگوریتم کبوتر با هدف دستیابی به نتایج دقیق‌تر بوجود آمد. برخی از وب سایت‌ها پس از معرفی الگوریتم کبوتر گوگل، اعلام کردند تعداد بازدیدکنندگان آن‌ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، از طرفی تعداد دیگری از وب سایت‌ها تغییر محسوسی در این باره حس نکردند.

برای اینکه بتوانیم دلیل کاهش بازدیدکنندگان برخی وب سایت‌ها را بررسی کنیم، لازم است به موضوع این وب سایت‌ها دقت کنیم. وب سایت‌هایی مانند مشاوران املاک، سایت‌های کاریابی و … پس از الگوریتم کبوتر، دچار افت تعداد بازدیدکننده شدند. حال متوجه می‌شویم چرا الگوریتم کبوتر باعث افت بازدیدکنندگان این وب سایت‌ها شد زیرا مثلاً وقتی کاربری در گوگل در منطقه‌ای خاص به دنبال اجاره خانه بود، لیست نتایج به منطقه کاربر محدود می‌شد و دیگر آن وب سایت مشهور املاک بالا نمی‌آمد. به هر حال الگوریتم کبوتر به نفع کاربران عمل می‌کند و کسب‌و کارها باید در راستای ارتقاء جایگاه خود در جستجوهای محلی دست به کار می‌شدند.

 

لازم است از یک نقطه نظر دیگر هم مساله را بررسی کنیم شاید الگوریتم کبوتر باعث کاهش بازدیدکنندگان وب سایت شود، ولی قطعاً نرخ تبدیل را افزایش داده است. برای مثال اگر شما یک سایت فروشگاه آنلاین غذا دارید و به واسطه الگوریتم کبوتر تعداد زیادی از بازدیدکنندگان را از دست داده‌اید، لازم نیست نگران باشید زیرا به همان نسبت نرخ تبدیل هم افزایش پیدا کرده است؛ یعنی فرضاً اگر قبلاً روزانه ۲۰ بازدیدکننده و ۵ مشتری واقعی داشته‌اید، حالا ۱۰ بازدیدکننده و ۸ مشتری واقعی دارید. بنابراین نهایتاً الگوریتم کبوتر بوجود آمد تا کیفیت جستجو را بالا ببرد و کاربر را به هدف خود برساند. پس اگر وب سایتی به صورت هوشمندانه بر لوکال سئو سرمایه‌گذاری کند، با الگوریتم کبوتر مشکلی نخواهد داشت.

اهمیت لوکال سئو

اهمیت لوکال سئو

 

عملکرد الگوریتم کبوتر با موقعیت جغرافیایی ارتباط دارد و وب سایت‌هایی که لوکال سئوی قابل قبولی داشته باشند، می‌توانند با وجود این الگوریتم نرخ تبدیل را بالا ببرند. بنابراین اهمیت لوکال سئو در موارد زیر مشخص می‌شود:

 

  •  اگر کسب و کار شما به گونه‌ای است که به موقعیت فیزیکی و جغرافیایی وابسته می‌باشد، پس باید در منطقه خود به صورت موثر‌تری معرفی شوید. برای مثال یک فروشگاه آنلاین که مواد غذایی تولید و توزیع می‌کند، به موقعیت جغرافیایی خود وابسته است. پس باید بر روی سئوی محلی سرمایه‌گذاری کند.

 

  • اگر به لوکال سئو در سایت توجه شود، علاوه بر افزایش نرخ تبدیل باعث رتبه‌دهی بهتر در گوگل هم خواهد بود. به عبارتی یکی از فاکتور‌های مهم گوگل در رتبه‌دهی کلی به وب سایت شما، سئوی محلی است.

 

  • وقتی کاربرانی که در موقعیت جغرافیای نزدیک به شما هستند، نام کسب و کارتان را در گوگل ببینند اعتماد بیشتری به کیفیت محصولات و خدمات خواهند داشت.

 

چگونه لوکال سئو را تقویت کنیم؟

چگونه لوکال سئو را تقویت کنیم؟

 

حال که به اهمیت لوکال سئو پی بردیم، باید راه‌های مناسبی برای پیاده‌سازی و تقویت آن پیدا کنیم. موتور جستجوی گوگل به موارد زیادی توجه می‌کند تا بتواند موقعیت جغرافیای کسب و کار شما را بدست بیاورد. بنابراین بهتر است با انجام کار‌های زیر موقعیت جغرافیایی کسب و کار خود را برای گوگل مشخص کرده یا سئوی محلی را تقویت نماییم:

 

  • ساده‌ترین و بهترین کاری که می‌توانید برای تقویت لوکال سئو انجام دهید، این است که با استفاده از گوگل مپ موقعیت کسب و کار خود را اضافه کرده و در قسمت توضیحات، آدرس وب سایت را وارد کنید.
  • یکی دیگر از امکانات گوگل که به تقویت سئوی محلی کمک می‌کند، ابزار Google my business است. با استفاده از این ابزار می‌توانید موقعیت جغرافیایی کسب و کار، آدرس وب سایت، اطلاعات تماس، ساعات کاری، روز‌های تعطیلی و … را مشخص کنید و در عین حال سئوی محلی را تقویت نمایید.
  • با وب سایت‌های مرجع همکاری کنید. وب سایت‌های مرجع همان سایت‌هایی هستند که اطلاعات کاملی از کسب و کار‌های دیگر ارائه می‌دهند. برای مثال ممکن است یک سایت مرجع به معرفی کافه‌ها و رستوران‌ها مشغول باشد یا سایت مرجع دیگری مختص معرفی مطب پزشکان بوده یا … بنابراین یک سایت مرجع مرتبط با کسب و کار خود بیابید و اطلاعات کسب و کارتان را در آن قرار دهید.

 

علاوه بر تمام مواردی که نام بردیم برای موفقیت سایت بایستی محتوای مفید و ارزشمند تولید کنید. گوگل بیش از هر چیزی به محتوای سایت شما اهمیت می‌دهد. پس تقویت لوکال سئو در کنار تولید محتوای جذاب، قطعاً باعث رشد کسب و کار و محبوبیت وب سایت خواهد بود.

آموزش سئو

 

برای آموزش سئو علاوه بر کلاس‌های آموزشی، از تحقیقات و مقالات جدید در این زمینه هم کمک بگیرید چرا که بهبود سئو یک فعالیت و دغدغه هر روزه است. حتی با رسیدن به صدر لیست نتایج گوگل نمی‌توانید آسوده خاطر باشید زیرا رقیبان زیادی در فضای مجازی دارید که در صورت غفلت شما دیر یا زود جایگاه اول را تصاحب می‌کنند. بنابراین با آموزش سئو و جمع آوری اطلاعات مفید در این زمینه، پیشرفت و رشد وب سایت را تضمین کنید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.