از دیگر آثار خداشناسی این است که انسان را به کنکاش وا می دارد و باعث انقلاب فکری در او می شود و در نهایت منجر به رشد و کمال در انسان خواهد شد. در چنین حالتی انسان به فکر فرو می رود و به غایت هستی پی خواهد برد.

خداشناسی برای انسان یکی از مباحث مهم می باشد که بشر در صدد درک آن است و تلاش می کند به حقیقت شناخت خداوند دست پیدا کند و با این شناخت به دست آورد های بزرگی برسد. با ما همراه باشید تا اطلاعاتی پیرامون علم خداشناسی و اهمیت آن ، و نیز آثار آن در زندگی ،سامانه آموزشی ایما در اختیار شما قرار دهیم.

 

           photo_2020-07-06_02-32-41

 

اهمیت خداشناسی:

از ابتدای آفرینش  تا به امروز  یکی از مهمترین مسائلی که بشر همیشه با آن روبرو بوده است مسئله خدا و خداشناسی می باشد.

از کجا آمده ام،آمدنم بهر چه بود سوالی است که تمام انسان ها حداقل یکبار از خود پرسیده اند و به دنبال پاسخ به آن بوده اند. بشر آنچه را که در جواب این سوال به دست می آورد مقدمه خداشناسی است.

خداشناسی به این معناست که بشر بتواند به درکی از حقیقت خداوند برسد که او را علت و خالق بداند. در قرآن کریم نیز راه های شناخت خدا برای انسان مشخص شده است. "در زمین آیاتی برای جویندگان یقین است و در وجود خود شما نیز آیاتی است،آیا نمی بینید"(ذاریات/آیه 21-20)

حال با توجه به آیات و روایات متعدد در سفارش به شناخت خداوند می توان به اهمیت این مسئله پی برد. انسان باید همیشه در صدد این شناخت  و جهان اطراف خود باشد.

مسئله خداشناسی از این جهت اهمیت دارد که بر زندگی فردی و اجتماعی انسان تاثیر مستقیم میگذارد چرا که انسانی که خداشناس است و هدف از آفرینش خود را درک کرده با فردی که عقاید ملحدانه ای دارد تفاوت بسیاری دارد.

شناخت خدا و برداشتی که انسان از صفات خدا دارد در تمام ابعاد زندگی شخصی،تصمیم ها،نیت ها،انگیزه های او تاثیر خواهد گذاشت.

 شناخت خداوند مانند معرفت به خدا به صورت فطری در نهاد انسان ها قرار گرفته است که بسیار ابتدایی است و با آن نمی توان پاسخ سوال های اساسی را گرفت این معرفت ابتدایی می تواند جرقه خداشناسی را در انسان شعله ور کند و زمینه رشد و تعالی انسان را مهیا سازد.

شاید بارها این حدیث از امیرالمومنین را شنیده ایم که فرموده اند:هر کس خود را بشناسد قطعا خدایش را خواهد شناخت. درک کردن اصالت انسان می تواند مقدمه ای برای خداشناسی باشد. اینکه انسان با شناخت خود به این نتیجه برسد که هدف از آفرینش هیچ موجودی بیهوده نیست خود مقدمه ای بر شناخت خداوند می شود.

خداشناسی آثار متعددی دارد یکی از این آثار زیبا در زندگی انسان ها احساس سپاسگزاری نسبت به خداوند است. بنابر نظر متکلمان ضرورت شناخت خدا را وجوب شکر گزاری دانسته اند. زیرا در چنین حالتی عقل حکم می کند باید صاحب نعمت را سپاس گفت.

از دیگر آثار خداشناسی این است که انسان را به کنکاش وا می دارد و باعث انقلاب فکری در او می شود و در نهایت منجر به رشد و کمال در انسان خواهد شد. در چنین حالتی انسان به فکر فرو می رود و به غایت هستی پی خواهد برد.

آنچه در شناخت خدا برای انسان اهمیت دارد این است که کسب فضائل اخلاقی در سایه این شناخت برای انسان میسر است،زیرا عدالت،امانتداری، با مباحث خداشناسی ارتباط مستقیم دارد.

انسان در پرتو دین است که به ارزش جهاد،کار خیر،ثواب پی می برد. و اگر گاهی به او سختی و مصیبتی وارد می شود به واسطه خداشناسی بر آن مصیبت صبر می کند. انسان فضائل اخلاقی را بدون شناخت خداوند نمی تواند به دست بیاورد.

بنابر آنچه گفته شد مباحث مرتبط با خداشناسی از مهمترین مسائل و اساسی ترین مباحث در تحکیم اصول اعتقادی انسان می باشد که برای او فضیلت نیز دارد.

 

       photo_2020-07-06_02-21-57

آشنایی با سامانه ایمانور(موسسه نورالمجتبی):

سامانه ایمانور مجری آموزش و برگزاری دوره های قرآن و معارف اسلامی می باشد.

این موسسه از سال 1393 به تلاش گروهی از اساتید برجسته حوزه و دانشگاه در قم تاسیس شد. هدف این موسسه  جذب علاقمندان به معارف و مباحث دینی و آموزش آن ها، در قالب دوره های آموزش مجازی و تلاش برای ارتقا سطح علمی آنها می باشد..

رویکرد اصلی این مؤسسه فراهم آوردن امکانات آموزشی در حوزه قرآن و عترت می باشد. این موسسه تلاش می کند تا به نوبه خود قدمی در جهت توسعه فرهنگ قرآنی بردارد.

در همین راستا اقدامات ارزشمندی توسط مؤسسه نورالمجتبی (ع) انجام گرفته است که در اینجا به بخشی از آن اشاره می کنیم:

  1. تولید و آماده سازی 6 دوره آموزشی  با بالاترین کیفیت آموزشی
  2. جذب و آموزش بیش از 40 هزار قرآنی پژوه از سراسر دنیا
  3.  برگزاری دوره های آموزشی  نیمه حضوری با موضوعات تربیت مربی عقاید قرآنی و دوره توانمند سازی مدیران قرآنی.
  4. برپایی دوره های تکمیلی با موضوعات کاربردی شامل خانواده و تربیت فرزند و ...

آثار و محصولات ارزشمندی توسط تیم موسسه تولید شده و در اختیار افراد قرار گرفته است.

برای عضویت در این سامانه می توانید با مراجعه به سامانه ایمانور بدون پرداخت هیچ هزینه ای ثبت نام کنید.

پس از انتخاب دوره مورد علاقه خود می توانید با پرداخت هزینه همراه با سایر دانشجویان این دوره از محتوای آموزشی استفاده نمایید. محتوای آموزشی در قالب های مختلف صوت و فیلم آموزشی و همچنین جزوات آموزشی در اختیار شما عزیزان قرار خواهد گرفت .

برای مشاهده فهرست دروس می توانید به سامانه آموزشی ایما مراجعه فرمایید و به صورت رایگان در این سامانه ثبت نام کنید.

تمام مراحل به صورت غیرحضوری انجام می باشد و نیاز به مراجعه حضوری فرد نیست.

دوره های متنوع آموزشی در موضوعات سبک زندگی اسلامی، خانواده، عقائد قرآنی، اخلاق، انس با قرآن، احکام، تریبت فرزند و... که توسط برترین اساتید برای استفاده شما عزیزان آماده شده است.

 شما می توانید دوره مورد علاقه خود را با پرداخت شهریه هر دوره، به صورت مجازی از آن بهره ببرید. در حال حاضر یکی از دوره های بسیار  پر طرفدار موسسه نورالمجتبی دوره توحید می باشد که علاقه مندان می توانند به منظور استفاده از این دوره از طریق سایت اقدام کنند و از مباحث آموزشی و کلام ناب اساتید برجسته نهایت استفاده را داشته باشند.

فایل ها به شکل ویدئو و pdf برای متقاضیان درنظر گرفته شده است و همیشه در دسترس می باشد.

بعد از پایان هر دوره آزمونی درنظر گرفته شده است که افراد سه بار فرصت شرکت در آن را دارند.

در آخر نیز گواهینامه دوره با نمره کسب شده در آزمون برای افرادی که در دوره ها شرکت کرده اند اعطا می شود. البته لازم به ذکر است که این گواهینامه به صورت الکترونیکی می باشد که مهر و امضای موسسه را دارد. و شما با پرداخت هزینه می توانید گواهینامه را دریافت کنید.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
5 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.