مسلما تمایلی ندارید که وقتی بهای یک نگین اصل را می پردازید چیزی که نصیبتان می شود یک تکه سنگ مصنوعی بی ارزش باشد. عموما راه تشخیص نگین انگشتر اصل از تقلبی این است که به متخصصین این حرفه مراجعه کنید. شاید همیشه دسترسی به یک سنگ شناس کار آسانی نباشد. اما روش هایی هم وجود دارند که یک فرد بی تجربه می تواند با استفاده از آنها سنگ تقلبی را از اصل تا حدودی تشخیص بدهد. همه سنگ های موجود در طبیعت دارای ویژگی های فیزیکی و شیمیایی خاص خود هستند؛ که هر کسی می تواند با کمک اطلاعات به ثبت رسیده از کانی ها و بر اساس ویژگی های ظاهری درمورد اصالت و مرغوبیت سنگ مورد نظر تا حدودی یقین پیدا کند.

 

شفافیت نگین انگشتر

سنگ هایی که از دل طبیعت استخراج می شوند به دلیل قرار گرفتن در معرض عواملی مثل فرسایش و تحمل فشار معمولا دارای سطحی مات هستند در صورتی که سنگ های مصنوعی دارای سطحی شفاف ترند. بنابراین یک نگین انگشتر اصل شفافیت کمتری نسبت به نمونه مصنوعی اش دارد.

 

وزن نگین انگشتر

سنگ های تقلبی با توجه به چگالی بالایی که دارا هستند همیشه نسبت به سنگ اصلی سنگین ترند. یک نگین انگشتر اصل سبک تر از یک نگین ساخته شده از سنگ مصنوعی است.

 

رگه های سنگ

سنگ های طبیعی و قیمتی به خاطر تحمل فشار در لایه های مختلف دارای رگه هایی درون خود هستند. برای مثال در نگین انگشتر اصل از جنس عقیق رگه و ابرهایی دیده می شود که در عقیق مصنوعی وجود ندارند. در حالیکه سنگ های مصنوعی ظاهری بی نقص و بدون رگه دارند. برای دیدن این رگه ها درون سنگ باید ابتدا سنگ را با یک دستمال نرم به آرامی مالش دهیم تا کاملا تمیز شود. در مرحله بعد برای نگه داشتن سنگ باید از پنس استفاده کنید و سپس سنگ را در فاصله 30 سانتی متری از چشم مقابل نور روز تماشا کنیم. بهتر است سنگ را در این حالت مقابل یک پس زمینه سفید رنگ نگه دارید. اگر در این شرایط به یک نگین انگشتر اصل نگاه کنید احتمالا به راحتی رگه های درون آن برای شما قابل مشاهده باید باشد.

 

رنگ نگین انگشتر

شاید آسان ترین روش برای تشخیص سنگ انگشتر اصل از سنگ مصنوعی رنگ آن باشد. سنگ های قیمتی هر کدام رنگ مخصوص به خود را دارند. مثلا سنگ عقیق دارای رنگ روشن و منحصر به فرد است، در مقابل عقیق مصنوعی رنگ تیره تری دارد. این مورد نیازی به تابش نور درون سنگ مورد نظر نیست به غیر از مواردی که رنگ سنگ بسیار تیره باشد. همچنین عقیق اصل در تابستان خنک و در زمستان گرم است ، در حالی که عقیق تقلبی با تغییر دمای محیط ، تغییر دما می دهد.

 

نکات کاربردی برای تشخیص نگین انگشتر اصل:

photo_2020-05-10_13-05-29

 

سنگ عقیق اصل در صورت کشیده شدن روی شیشه، روی آن خط می اندازد.

با اشیا نوک تیز نمی توان روی سنگ عقیق طبیعی خط و خش ایجاد کرد.

آتش سنگ عقیق اصل را نمی سوزاند.

photo_2020-05-10_13-05-32

 

برای تشخیص نگین انگشتر فیروزه اصل از نوع مصنوعی مدتی آن را در مقابل نور آفتاب قرار دهید، در صورت تقلبی بودن رنگ نگین فیروزه تغییر می کند.

به سادگی نمی توانید روی سنگ فیروزه اصل خط و خش ایجاد کنید، اگر موفق شدید به راحتی روی آن خط بیاندازید. نگین فیروزه اصل نیست. سنگ فیروزه اصل نه تنها دچار خط و خش نمی شود، بلکه با استفاده از آن می توان روی شیشه خراش ایجاد کرد.

رنگ فیروزه: یکی از راه های تشخیص سنگ فیروزه اصل از جعلی، رنگ آن می باشد. از آنجایی که فیروزه نوعی ماده معدنی است که بیشتر در کنار رسوبات مس یافت می شود و همچنین نیاز به حضور سه ماده دیگر: آلمینیوم ، فسفر و آب دارد رنگ و سختی آن به شدت به این رسوبات وابسته است پس میزان عناصر تشکیل دهنده آن بر رنگ تاثیر می گذارد.

طیف رنگی فیروزه از آبی روشن تا سبز تیره متفاوت است ولی هر چه رنگ این سنگ به آبی نزدیک باشد ارزش آن بیشتر می شود و در صورت وجود رگه های طلایی در نگین فیروزه قیمت آن بیشتر است.

فیروزه های نیشابور ماتریس ندارند و رنگ آنها آبی یکدست می باشد. فیروزه مرغوب رنگ آبی آسمانی دارد.

رگه های سنگ فیروزه:  رگه های موجود در فیروزه در حقیقت بقایای سنگ ها و فلزاتی هستند که قبلا فیروزه در آن ها شکل گرفته و طی چندین میلیون سال، روند فرسایش و فرآیند اکسیداسیون ایجاد شده است. این رگه ها بسته به نوع فیروزه می توانند به رنگ های سیاه ، سفید ، قهوه ای و زرد پدیدار شوند.

ایجاد کردن این نوع طرح های طبیعی در کاخانه هایی که سعی در تقلید فیروزه طبیعی دارند، بسیار دشوار است. به همین خاطر شما به راحتی می توانید نوع جلعی نگین فیروزه را تشخیص دهید.

مروارید اصل در صورتی که با بدن برای مدتی در تماس نباشد، در صورت لمس احساس خنکی به پوست دست می دهد.

سنگ کهربای اصل خاصیت الکتریسیته دارد. در صورتی که کمی به پارچه پشمی مالش داده شود. مو ها را به سمت خود می کشاند.

روی سطح سنگ زمرد اصل حفره و ناهمواری هایی وجود دارد و در صورت ضربه خوردن راحت می شکند.

سنگ زمرد طبیعی یک طیف رنگی سبز را از کمرنگ تا پر رنگ را در خود جای داده است.

نگین انگشتر اصل از جنس زمرد جنس نسبتا سختی دارد و در صورت استفاده طولانی مدت لبه های تراش خورده آن نباید دچار ساییدگی شوند.

زمرد اصل را اگر از کنار تماشا کنید می توانید لایه های آن را به خوبی ببینید.

سنگ الماس اصل به خوبی و بی نقص می تواند شیشه را برش بدهد.

اگر روی یک سنگ الماس غیر اصل را مقابل دهانتان بگیرید و چندبار ها کنید. روی سطح سنگ را بخار می گیرد.

تشخیص سنگ الماس اصل از بدلی بسیار کار سختی است و توصیه می شود در صورتی که قصد خرید یک جواهر اصل مثلا یک نگین انگشتر اصل از جنس الماس را دارید، باید گواهی نامه یا شناسنامه سنگ را از فروشنده درخواست کنید.

 photo_2020-05-10_13-05-34

 

نکاتی که در زمان خرید نگین انگشتر اصل باید توجه کنیم؟

همانطور که در این مطلب توضیح دادیم که چگونه بفهمیم نگین انگشتر اصل است، بسیاری از مردم در تشخیص نگین انگشتر اصل از تقلبی با مشکل مواجه هستند و نمی دانند کدام نگین انگشتر اصل است و کدام نگین تقلبی، به همین خاطر هم بسیاری از فروشندگان سودجو و متقلب نگین های مصنوعی را به جای نگین های اصل با قیمت گزافی به مردم می فروشند. به همین خاطر، خرید نگین انگشتر از یک مرجع قابل اعتماد و معتبر بسیار اهمیت دارد. بهتر است به هنگام خرید، تنها به ارزانی و ظاهر نگین انگشتر توجه نکنید. برای خرید نگین انگشتر اصل به صورت آنلاین، بهتر است به سایت های شناخته شده و مطمئن مراجعه فرمایید. فروشگاه های اینترنتی که دارای نماد اعتماد هستند و معمولا آدرس شعبه های خود را به صورت عمومی بر روی وب سایت خود قرار داده اند، می توانند یک مرجع مطمئن برای خرید جواهرات محبوب شما باشند.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
199 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی نگین انگشتر اصل
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.

  • حسام رضا

    عالی بود دست شما درد نکنه برادر

    پاسخ