به گزارش ایرنا، عزیز فیلی روز سه شنبه در نشست کارگروه مدیریت پسماند کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: شهر یاسوج به عنوان پایتخت طبیعت ایران معرفی شده و زیبنده نیست که در مبادی ورودی و خروجی آن نخاله ریخته شود.
وی افزود: این مشکل در دیگر شهرهای کهگیلویه و بویراحمد نیز تا حدودی وجود دارد اما در یاسوج مشهودتر است که باید به زودی برطرف شود.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: گشت های شهرداری یاسوج و دیگر شهرداری های این استان برای مقابله جدی با چنین مشکلی فعال شده و افرادی که اقدام به ریختن نخاله در مبادی ورودی و خروجی شهرهای استان به ویژه یاسوج می کنند شناسایی و به مراجع قضایی معرفی شوند.
فیلی عنوان کرد: تاکنون اقدام چندانی برای دفن اصولی پسماند و ساخت کارخانه بازیافت زباله در کهگیلویه و بویراحمد انجام نشده در حالی که دیگر استان های کشور در این زمینه پیشگام تر هستند.
وی ابراز داشت: یکی از دلایل اصلی استقبال محدود سرمایه گذاران بخش خصوصی از ساخت کارخانه بازیافت در یاسوج و دیگر شهرهای کهگیلویه و بویراحمد مقرون به صرفه نبودن آن است.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم جداسازی زباله های معمولی از زباله های عفونی بیمارستانی هنگام جمع آوری، حمل و دفن آنها در تمامی شهرهای استان از جمله یاسوج تأکید کرد.
فیلی گفت: یک مکان برای دفن زباله های صنعتی گچساران به زودی در این شهرستان تعیین و جانمایی شود.
وی اظهار داشت: مشاور باتجربه بومی یا غیربومی به منظور تعیین مکان های دفن زباله در شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد انتخاب شود.
فیلی افزود: فرمانداری ها و شهرداری های کهگیلویه و بویراحمد ملزم به تعامل و همکاری لازم با این مشاور هستند.
وی بیان کرد: فرآیند قانونی به منظور مستندسازی زمین 16.5 هکتاری محل دفن زباله در منطقه دوپشته دشتروم بویراحمد تا 2 ماه آینده انجام تا در صورت واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت کارخانه بازیافت مشکل قانونی ایجاد نشود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: موضوع بهداشت و سلامت مردم اهمیت ویژه ای داشته و هرگز تعارف بردار نیست.
محسن جعفری نژاد اظهار داشت: مسئولان اداره کل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد دغدغه و حساسیت خاصی در زمینه جمع آوری، حمل و دفن اصولی زباله در استان داشته و این مسأله را با جدیت پیگیری می کنند.
وی افزود: رسانه ها و خبرنگاران کهگیلویه و بویراحمد برای آموزش مردم و فرهنگ سازی لازم در مورد تفکیک زباله از مبدأ اقدام کرده و همکاری بیشتری نیز در این راستا با شهرداری های استان از جمله شهرداری یاسوج داشته باشند.
سرانه تولید زباله در کهگیلویه و بویراحمد یک کیلوگرم به ازای هر نفر در طول شبانه روز بوده در حالی که این میزان در کشور 860 گرم است.
7535/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.