کهگیلویه وبویراحمد رویشگاه بیش از 2 هزار گونه گیاهی است که از این تعداد 450 گونه آن دارویی است.
هم اینک برای بهره وری مناسب از ظرفیت گیاهان دارویی در استان تنها یک شرکت تولید محصولات بهداشتی و آرایشی فعال است.
تاکنون 36 هزار هکتار از عرصه‌های ملی کهگیلویه و بویراحمد با مشارکت مردم زیر کشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه رفته است.
عزت الله یهشتی فر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح کشت گیاهان دارویی با مشارکت مردم در عرصه های ملی کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست.
وی افزود: توزیع بذر رایگان، نظارت فنی، کمک به قرق و حفاظت از جمله حمایت‌های منابع طبیعی برای رونق تولید گیاهان دارویی در این استان است.
بهشتی فر بیان کرد: برای مدیریت مصرف بهینه آب و افزایش تولید و بهره وری کشاورزان ارائه کشت جایگزین از جمله کشت گیاهان دارویی سازگار با شرایط جغرافیایی و جوی استان مثل باریجه، آنغوزه، کرفس و گزانگبین پیشنهاد می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: طرح‌های کشت گیاهان دارویی پس از پنج تا هفت سال مراقبت برای بهره برداران درآمدزا خواهد شد.
وی ابراز داشت: درآمدزایی گیاهان دارویی استان سالانه بیش از 9 میلیارد و 669 میلیون ریال است.
بهشتی فر گفت: سال گذشته میزان بهره برداری از شیرابه «آنغوزه» چهار هزار و 489 کیلوگرم با درآمدزایی حدود چهار میلیارد ریال، میزان بهره‌برداری از شیرابه «باریجه» 2 هزار و 982 کیلوگرم با درآمدزایی حدود سه میلیارد ریال و میزان بهره‌برداری از «برگ خشک مورد» 44 تن با درآمدزایی یک میلیارد و 600 میلیون ریال بوده است.
کهگیلویه و بویراحمد دارای 552 هزار هکتار مرتع و 2 میلیون و 100 هزار واحد دامی است.
نبود صنایع بسته بندی وجود دلالان و واسطه‌ها، نبود امکانات مناسب برای خرید تضمینی و بازاریابی، نبود فناوری تولید و تجهیزات فرآوری و تبدیل از مهم‌ترین مشکلات تولیدکنندگان گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد است.
درمان اختلالات عصبی در کودکان، کاهش فشارخون، درمان بیماری‌های قلبی عروقی کمک به هضم غذا، جلوگیری از حمله‌های هیستری، رفع درد دندان، جلوگیری از رشد میکروب، درمان سیاه سرفه و برونشیت، درمان یبوست از جمله خواص شناخته شده گیاه دارویی آنغوزه است.
9868/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.