وضعیت خشکسالی کهگیلویه و بویراحمد در بازه بلندمدت بر اساس شاخص SPEI در 84 ماهه منتهی به اسفند 1396 نشان می دهد که در مقیاس بلندمدت تمامی نقاط این استان درگیر درجات مختلف از خشکسالی است و خشکسالی شدید و بسیار شدید در شمال و جنوب استان تداوم دارد.
کهگیلویه و بویراحمد سرزمینی کوهستانی و نسبتاً مرتفع است که کوه‌ های زاگرس با رشته‌ های موازی ‌آن را در برگرفته ‌اند.
با توجه به شرایط جغرافیایی این استان هر چه قدر در امتداد اصلی کوه‌ های زاگرس از شمال شرقی به جنوب غربی نزدیکتر شویم از ارتفاع کوه‌ ها و مقدار بارندگی و رطوبت هوا به طور محسوس کاسته می ‌شود.
این وضعیت طبیعی مشخصات اقلیمی دوگانه ‌ای را پدید آورده و کهگیلویه و بویراحمد را به 2 ناحیه سردسیری و گرمسیری تقسیم کرده است.
ناحیه گرمسیری در قسمت جنوب و غرب این استان واقع شده و آب و هوایی گرم و نیمه خشک دارد.
باران این منطقه همه ساله از آبان آغاز می‌ شود و تا اردیبهشت نیز به تناوب ادامه می‌ یابد.
در مقایسه با ناحیه سردسیری میزان بارندگی در این قسمت نسبتاً کم است.
ناحیه سردسیری‌ در شمال و شرق کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
بارش این ناحیه معمولاً همه ساله از آبان‌ آغاز شده و تا اردیبهشت به تناوب ادامه می‌ یابد و بیشتر بارش آن نیز به صورت برف است.
این قسمت از استان که در واقع جنوبی‌ ترین بخش زاگرس مرطوب است سرچشمه رودهای بزرگ و پرآبی مانند کارون و مارون است.
رودخانه‌ های مارون، ‌بشار، زهره، خرسان و نازمکان از کهگیلویه و بویراحمد عبور می ‌کنند و ارتفاعات آن سرچشمه‌ تعدادی از رودخانه‌ هاست.
در حالی که میانگین بارش درازمدت سالانه در کشور 232 میلیمتر گزارش شده این میزان در کهگیلویه و بویراحمد 541 میلیمتر بوده که از این حیث رتبه چهارم بین تمامی استان های کشور را دارد. شهر یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد بین مراکز استان های کشور به لحاظ بارش سالانه رتبه سوم را پس از شهرهای رشت و ساری به خود اختصاص داده است.
نکته قابل توجه آنکه در چند سال اخیر کم بارشی های نگران کننده ­ای گریبان کشور را گرفته و کهگیلویه و بویراحمد نیز از این وضعیت مستثنی نبوده است.
مستند به اطلاعات و آمار «مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران کشور» و بررسی وضعیت خشکسالی کهگیلویه و بویراحمد در بازه 12 ماهه و 84 ماهه منتهی به سال 1397 نشان دهنده وضعیت بحرانی در این استان است.
آنگونه که اطلاعات نشان می دهد کهگیلویه و بویراحمد در دورة زمانی ذکر شده یک خشکسالی طولانی مدت را گذرانده است.
بین هشت شهرستان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان های کهگیلویه و بهمئی بیشترین درصد درگیری با خشکسالی بسیار شدید را دارند و تمامی مناطق شهرستان گچساران نیز دچار خشکسالی شدید هستند.
در این بین دوره یک ساله منتهی به سال 1397 به لحاظ کاهش 68 درصدی بارش ها نسبت به بلندمدت بحرانی­ ترین سال در زمینه وضعیت خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد بوده به طوری که 100 درصد مساحت استان به خشکسالی شدید و بسیار شدید مبتلا شده است.
تقریباً تمامی نقاط شهرستان بهمئی دچار خشکسالی بسیار شدید بوده و نگرانی ها در مورد شهرستان های دنا و بویراحمد به دلیل وابستگی زیاد به منابع آب سطحی، کاهش سطح گستره برف در دنا و فعالیت های گسترده کشاورزی و باغداری بیشتر به نظر می ­رسد و سال سختی را پیش­ روی کشاورزان و باغداران قرار داده است.
بررسی آماری در مورد درصد جمعیت تحت تأتیر خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد نشان می­ دهد که تقریباً 81 درصد جمعیت این استان به دلیل کاهش بارش های سال قبل درگیر خشکسالی بسیار شدید و 19 درصد دیگر با خشکسالی شدید مواجه هستند.
بررسی وضعیت شهرستان های مختلف کهگیلویه و بویراحمد نشان می ­دهد تقریباً تمامی جمعیت شهرستان های بهمئی، دنا، گچساران، لنده و باشت، تحت تأثیر خشکسالی بسیار شدید قرار دارند.
7535/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.