اورنگ ایلامی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حالیکه سن امید به زندگی در کهگیلویه و بویراحمد هنگام شروع این طرح 60 سال بود اما اینک سن امید به زندگی به 70 سال افزایش یافته است.
وی ابراز داشت: تحول اساسی در زیرساخت های بهداشت و درمان باعث افزایش سن امید به زندگی در این استان شده است.
ایلامی بیان کرد: تعداد تخت های بیمارستانی کهگیلویه و بویراحمد در زمان شروع طرح تحول سلامت 532 تخت بود که امروز به یکهزار و 153 تخت رسیده است.
ایلامی تصریح کرد: افزایش تعداد پزشکان خانواده از 96 به 120،پزشکان متخصص از 170 به 267 نفر، تخت های ویژه از 20 به 53،تعداد آمبولانس های فوریت های پزشکی از 48 به 84 دستگاه ، افزایش مشمولان دفترچه بیمه از 70 به 98درصد عمده ترین خدمات طرح تحول سلامت در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی بیان کرد: ایجاد یک مرکز آنژیوگرافی، 2پایگاه امداد هوایی ،چهار کلینیک تخصصی،2 کلینیک دندان پزشکی،سه شبکه بهداشت و درمان،13 مرکز سلامت روستایی، 2مرکز ام آرآی و 10 رشته جدید تحصیلات تکمیلی پزشکی از دیگر خدمات انجام شده پس از اجرای این طرح بوده است.
ایلامی گفت:سه میلیون و 335 هزار بیمار از خدمات طرح تحول سلامت در کهگیلویه و بویراحمد، از ابتدای اجرای آن تاکنون بهره‌مند شده‌اند.
وی ابراز داشت: از این تعداد 2 میلیون و 922 هزار نفر از ویزیت و 313 هزار نفر نیز از خدمات بستری با نرخ دولتی و پرداخت بهای بسیار اندک استفاده کرده‌اند.
وی بیان کرد: 27 هزار و 151 زایمان طبیعی و رایگان از زمان آغاز طرح تحول سلامت (اردیبهشت 93) تاکنون در بیمارستان‌های این استان انجام شده است.
وی تصریح کرد: میزان سزارین از حدود 29.2 درصد قبل از اجرای طرح تحول سلامت به 25 درصد کاهش یافته است.
ایلامی با اشاره به کاهش چشمگیر ارجاع بیماران به خارج از استان کهگیلویه و بویراحمد برای مداوا بعد از اجرای طرح تحول سلامت تصریح کرد: میزان ارجاع از 23 در هزار به 6.5 در یک هزار نفر کاهش یافته است.
وی بیان کرد: کاهش ارجاع به خارج از بیمارستان‌ها برای تأمین تجهیزات پزشکی پر مصرف یکی دیگر از دستاوردهای مهم طرح تحول سلامت در استان کهگیلویه و بویراحمد است که منجر به کاهش هزینه از جیب مردم شد.
ایلامی ابراز داشت: افزایش 50 درصدی شاخص پزشکان متخصص از 24 به 36 به ازای 100 هزار نفر، ماندگاری و تمام وقت 70 درصد از پزشکان، تأمین و بازسازی بیمارستان‌ها با 210 میلیارد ریال اعتبار ، تجهیز بیمارستان‌های جدید با 370 میلیارد ریال از برنامه‌های تحقق یافته توسعه زیرساخت‌های بخش درمان و سلامت در این استان بوده است.
ایلامی اظهار داشت: کاهش مرگ و میر مادران باردار از 17.9 به ازای هر 100 هزار نفر به 12.77 درصد، مرگ نوزادان از 7.3 در هر هزار نفر به 6 از دیگر دستاوردهای طرح سلامت در این استان است.
چهار بیمارستان با نزدیک به 500 تخت در شهرهای یاسوج، دوگنبدان، باشت و لیکک در حال ساخت است که برخی مراحل پایانی ساخت را طی می‌کند.
600 پزشک عمومی و دندان‌پزشک، 269 پزشک متخصص و فوق تخصص در این استان به مردم خدمت می‌کنند.
استان کهگیلویه و بویراحمد با جمعیتی بیش از 713 هزار نفر دارای هشت شهرستان، 17 بخش و یک هزار و 676 روستای دارای سکنه است.
یکی از شعارهای پایه‌ای دولت یازدهم قبل از روی کار آمدن، کاهش فشار مالی و هزینه‌های درمان مردم بود، دولت تدبیر و امید به‌طور جدی و ملموس در صدد اجرایی شدن این شعار برآمد و از اردیبهشت سال 93 موفق به تحقق طرح تحول نظام سلامت شد.
در این طرح بار اصلی مسائل مالی بر عهده دولت است و مردم تنها بین سه تا 10 درصد از هزینه‌های درمانی خود را در مراکز درمانی و بیمارستانی پرداخت می‌کنند.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: علیزاده
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.