به گزارش ایرنا، سرهنگ قاسم سبزعلی روز سه‌شنبه در آیین تکریم و معارفه فرماندهان پیشین و جدید یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: سال جاری یک هزار میلیارد ریال برای تجهیز یگان‌های حفاظت منابع طبیعی کشور اختصاص داده شد که جذب آن می‌تواند سبب هم‌افزایی هر چه بیشتر در عرصه منابع طبیعی شود.
وی عنوان کرد: اختصاص این میزان اعتبار پس از هماهنگی با وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و انعقاد تفاهم‌نامه‌ بین وزارت جهاد کشاورزی، وزارت دفاع و سازمان جنگل‌های کشور بوده است.
سبزعلی افزود: این میزان اعتبار در بحث ارتباط رادیویی، تأمین خودرو، تجهیزات انفرادی و امکانات اطفای حریق در نظر گرفته شده است.
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری بدون اشاره به آمار، بیان کرد: میزان وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع کشور از ابتدای سال جاری تاکنون نسبت به مدت مشابه پارسال حدود 50 درصد کاهش داشته است.
سبزعلی عنوان کرد: تحقق این امر مهم نتیجه اقدام‌های انجام شده در حوزه پیشگیری و پیش‌ بینی در کشور بوده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: 26 نقطه یا کانون بحرانی در عرصه‌های منابع طبیعی این استان شناسایی شده است.
عزت ‌الله بهشتی ‌فرد اظهار داشت: هدف از این اقدام کاهش بروز آتش ‌سوزی در جنگل‌ها، مراتع و اراضی ملی کهگیلویه و بویراحمد است.
وی افزود: قراردادی با برخی جوامع محلی و تشکل‌های مردم نهاد کهگیلویه و بویراحمد منعقد شده و از ظرفیت آنها برای حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی استان استفاده خواهد شد.
بهشتی فرد بیان کرد: حدود 55 درصد مساحت کهگیلویه و بویراحمد را جنگل ‌و مرتع تشکیل داده که از این میزان 85 درصد جزو اراضی ملی است.
وی عنوان کرد: کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ پوشش جنگلی هم‌ردیف با استان‌های شمالی کشور بوده اما آتش‌ سوزی‌ها و تصرفات اراضی ملی زخم عمیقی بر پیکر منابع طبیعی این استان وارد کرده است.
«محمد داور» در این آیین به‌عنوان فرمانده جدید یگان حفاظت منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد معرفی و از خدمات «محمدرحیم برزمند» فرمانده پیشین این یگان تجلیل شد.
کهگیلویه و بویراحمد یک‌میلیون و 722 هزار و 800 هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد که از این میزان 999 هزار و 100 هکتار جنگل و 723 هزار و 700 هکتار نیز مرتع است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد مهرماه امسال گفته بود که 564 هکتار از جنگل‌ها و مراتع این استان در قالب 94 فقره آتش سوزی از اوایل سال جاری تاکنون طعمه حریق شده است.
بر اساس برآورد اولیه ظرف یک دهه گذشته و از سال 1385 تا پایان سه ماهه نخست امسال افزون بر 9 هزار هکتار از جنگل‌های این استان طعمه حریق شده است.
این میزان خسارت براثر وقوع افزون بر یک هزار و 114 فقره آتش‌سوزی بوده است.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
7535/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.