ساسان عباسی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون 475 عضو شامل کلیه، کبد و قرنیه بیماران مرگ مغری در کهگیلویه و بویراحمد برداشت شده است.
وی بیان کرد: امسال 18 اهدای عضو در کهگیلویه و بویراحمد انجام شده که 65 عضو برداشت و 60 مورد آن به بیماران نیازمند پیوند داده شده است.
مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج بیان کرد: 175 بیمار دیالیزی در این استان وجود دارد که 50 درصد آنها قابلیت دریافت کلیه و 40 درصد در نوبت پیوند این عضو حیاتی هستند.
مسئول هماهنگی تیم پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی یاسوج بیان کرد: این استان در سال گذشته رتبه نخست پیوند عضو را در کشور کسب کرده است.
اهدای عضو بیماران مرگ مغزی شده در کهگیلویه و بویراحمد، اینک به یک فرهنگ عمومی در بین مردم این استان تبدیل شده است.
با رواج فرهنگ پیوند عضو در میان مردم کهگیلویه بویراحمد، خانواده بیماران مرگ مغزی شده خود با واحد هماهنگی پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هماهنگی و زمینه اهدای اعضای بدن بستگان خود را فراهم می‌کنند.
واحد فراهم آوری پیوند اعضا از سال 1390 در دانشگاه علوم پزشکی استان کهگیلویه و بویراحمد فعال شده است.
جوان‌ترین اهدا کننده عضو در استان کهگیلویه و بویراحمد کودک 19 ماهه و مسن‌ترین اهدا کننده عضو بیش از 70 سال سن داشته است.
انجمن اهدای عضو در روزهای اخیر در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد با هدف ترویج بیشتر فرهنگ اهدای عضو تشکیل شده است.
بیش از پنج هزار نفر از مردم نوع‌دوست و نیکوکار استان فرم اهدای عضو بعد از مرگ را تکمیل کرده‌اند.
توسط انجمن اهدای عضو استان «جشن نفس» با شرکت خانواده‌های اهدا کننده عضو در یاسوج شهریور سال جاری برگزار شد.
براساس آمارها سالانه بین پنج تا هشت هزار مرگ مغزی در ایران رخ می‌دهد و روزانه بین هفت تا 10 نفر به دلیل نرسیدن عضو جان می‌سپارند.
این آمار حاکی است که روزانه 20 بیمار مرگ مغزی در کشور بدون اهدای اعضای بدن خود می‌میرند.
براساس گزارش‌های انجمن اهدای عضو ایران در هر ۱۰ دقیقه یک نفر به لیست انتظار دریافت عضو اضافه می‌شود، در هر ۷۰ دقیقه یک نفر در کشور با مرگ مغزی جان خود را از دست می‌دهد، در هر ۲ ساعت یک بیمار نیازمند به پیوند، جان خود را از دست می‌دهد و در هر ۱۲ ساعت یک بیمار در ایران موفق به دریافت عضو حیاتی می‌شود و به زندگی بازمی‌گردد.
این آمارها نشان می‌دهد فرهنگ اهدای عضو باید بیش از پیش گسترش یابد تا شمار بیشتری از هموطنان بتوانند شانس دوباره‌ای برای زندگی داشته باشند.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.