کیان دهرابپور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این فرایند از یک نفر اهداکننده، فرآورده پلاکت به اندازه هشت نفر اهداکننده خون تهیه می‌شود.
وی افزود: دستگاه‌های پلاکت فرزیس براساس اندازه سلول و یا با استفاده از فیلترهای خاص، سلول‌های خونی را از هم تفکیک می‌کنند.
رئیس اداره طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج بیان کرد: این دستگاه‌ها پلاکت خون را بر می‌دارند و بقیه اجزای سلولی و پلاسمای خون را به فرد اهدا کننده بر می‌گرداند.
وی عنوان کرد: پلاکت فرزیس برای بیماران خاص از جمله بیماران سرطانی، پیوند مغز استخوان، بیماران با مشکلات انعقادی کاربرد زیادی دارد.
دهراب پور تصریح کرد: در این فرایند بیمار گیرنده پلاکت به‌جای هشت نفر تنها از یک نفر پلاکت می‌گیرد.
وی گفت: فرآیند پلاکت فرزیس بیش از یک ساعت طول کشیده و خونی که از بدن اهداکننده خارج می‌شود دوباره به بدن برگردانده می‌شود.
رئیس اداره طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ابراز داشت: پلاکت اهدایی به روش فرزیس 6 برابر بیش از پلاکت جمع آوری شده از اهدا کنندگان خون اثر بخشی دارد.
به شیوه جدا سازی پلاکت از خون اهدا کننده پلاکت فرزیس می گویند که در این روش پلاکت به میزان خیلی بیشتری از روش تهیه پلاکت از کیسه‌های خون اهدایی تهیه می‌شود.
دستگاه پلاکت فرز در پایگاه انتقال خون یاسوج در راستای کمک به بیماران نیازمند به فرآورده پلاکت در استان استقرار می‌یابد.
مصرف پلاسما به ازای هر یک هزار نفر 166 گرم در استرالیا، کانادا و آمریکا و 67 گرم به ازای هر هزار نفر در اروپا است.
در ایران نیز 67 گرم مصرف پلاسما به ازای هر یک هزار نفر هدفگذاری می‌شود که سالانه به یک میلیون و 500 هزار لیتر پلاسما برای تولید در کشور نیاز داریم، که نیازمند اهدای پلاسما به روش فرزیس (روشی که در آن پلاسما جدا می‌شود و باقی اجزای خون به بدن فرد اهداکننده برگردانده می‌شود) است.
پلاکت تهیه شده به روش پلاکت فرزیس خطر عوارض جانبی ناشی از گلبول‌های سفید خون مثل تب و شانس خطر انتقال بیماری‌های عفونی از اهداکننده‌های متعدد را کم می‌کند.
پلاکت اهدایی در روش پلاکت فرزیس طی دو تا سه روز بعد از اهدا در بدن جایگزین می‌شود.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی**انتشاردهنده: سید ولی موسوی
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.