به گزارش ایرنا، با وجود سفر بیش از یک میلیون زائر از سراسر ایران اسلامی و کشورهای خارجی در سال به این مکان مقدس ،کمبود زیرساخت هایی مانند زائرسرا،هتل و رستوران باعث شده گردشگران نتوانند در این مکان اقامت کنند و فرصت ایجاد ده ها شغل از دست برود.
وجود چشمه آب گرم،قرار داشتن شکل منحصر به فرد بقعه متبرکه بی بی حکیمه (س) در دل کوه و اقلیم مفرح این منطقه به ویژه از مهرماه تا اواخر اردیبشت ماه از جذابیت هایی است که شوق مردم برای بازدید از این مکان را بیشتر کرده است.
به گفته کارشناسان در زمان حکومت بنی عباس که فشار به شیعیان فزونی گرفت گروه هایی از اهل بیت عصمت و طهارت (ع) در چند دوره متوالی از مرزهای عراق خارج و خود را به ایران رساندند.
یکی از این گروه ها کاروانی به سرپرستی احمد بن موسی /حضرت شاهچراغ (ع) /بود که به قصد عزیمت به دیار خراسان وارد خوزستان شدند اما در بین راه لشکریان مأمون به این کاروان حمله کردند و هر کدام از این اعضای کاروان ها به سمتی رفتند.
حضرت بی بی حکیمه(س) پس از شهادت غلام خود به همراه کنیزش در درون غاری که در تنگه ای در جنوب گچساران قرار داشت مخفی شد و در همان مکان بر اثر بیماری وفات یافت.
در پایان قرن سوم و اوایل قرن چهارم بقعه این سلاله پاک نبی اکرم (ص)به دست ابو محمد حسن حاکم ارجان ساخته و در دوره های مختلف بازسازی شد.
مطالعه سیر تاریخی این آستانه نورانی نشان می دهد که در دوره صفویه به دستور شاه عباس نوسازی، در سال 1099 هجری قمری از سوی حسن علی خان زنگنه تعمیر و پس از آن عطا الله بیک حاکم وقت منطقه ،این بقعه را مرمت کرد.
یکی از اهالی شهر دوگنبدان که بارها به بقعه متبرکه بی بی حکیمه (س) مشرف شده با اشاره به شرایط سخت جاده دسترسی به حرم بی بی حکیمه (س)گفت: ساخت جاده استاندارد نخستین گام برای تبدیل حرم بی بی حکیمه (س) به یکی از قطب های فرهنگی کشور است.
فاطمه سبزی زاده افزود: ساخت پارکینگ های خودرو به ویژه در زمان تراکم زائران مانند نوروز نیاز اساسی برای توسعه حرم بی بی حکیمه (س) است.
یک زائر که از استان خوزستان به حرم بی بی حکیمه (س) آمده می گوید: به دلیل فاصله زیاد این بقعه متبرکه تا مرکز شهر ایجاد رستوران و هتل برای رفاه حال زائران ضروری است.
آیدا فولادی وندا با یادآوری سفر تعداد زیادی زائر خارجی به حرم بی بی حکیمه (س) ابراز داشت: وجود زیرساخت های اقامتی با استانداردهای ملی نیازی است که می تواند منجر به ایجاد فرصت های شغلی در این مکان نیز شود.
یک جوان که از استان بوشهر به بقعه این متبرکه مشرف شده نیز گفت: وجود یک نمایشگاه دائم برای عرضه صنایع دستی بومی، غذاهای و سوغات محلی برای آشنایی و تجربه های جدید نیز در نزدیکی حرم بی بی حکیمه (س) لازمه رونق بیشتر گردشگری در این مکان است.
نسترن مرادی بیان کرد: پیش بینی جاذبه های مختلف به ویژه برای زائران جوان در این جاذبه گردشگری فرهنگی موجب جذب نسل جوان به بارگاه مقدس بی بی حکیمه (س) است.

** نیازهای ضروری حرم بی بی حکیمه (س) از نگاه مسئولان
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گچساران گفت: 65 میلیارد ریال اعتبار برای افزایش زیرساخت‌های رفاهی حرم بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در این شهرستان نیاز است.
فرزین بهمنی آزاد افزود: این اعتبار برای ساخت زائرسرا، مجتمع رفاهی خدماتی شامل هتل، رستوران و پارکینگ توقف خودرو به عنوان ابتدایی‌ترین نیازهای رفاهی زائران در این مکان مقدس است که به دلیل دوردست و سخت گذر بودن منطقه ضروری است.
وی اظهار کرد: آیینه کاری صحن اصلی حرم نیز از طرح‌های مورد نیاز برای جذب گردشگر است که 15 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

** برنامه های در دست اجرا
بهمنی آزاد تصریح کرد: اجرای طرح کاشی کاری مسجد حرم بی بی حکیمه (س) و ساخت محراب از برنامه‌های عمرانی در دست اجرا در حرم بی بی حکیمه (س) است که چهار ماه پیش شروع شده و تا یک ماهه آینده تکمیل و بهره برداری می‌شود.
وی گفت: عملیات طرح جامع احداث بقعه متبرکه بی بی حکیمه (ع) سال 1371 در فضایی به مساحت 12 هزار و 750 متر مربع زیربنا شروع شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه گفت: 50 میلیارد ریال اعتبار تاکنون برای بهسازی حرم امامزاده بی‌بی حکیمه (س) خواهر گرامی امام رضا (ع) هزینه شده است.
وی افزود: از این میزان اعتبار 20 میلیارد ریال برای ساخت سه دهنه پل و 10 میلیارد ریال برای کاشی کاری حرم امامزاده بی‌بی حکیمه (س) هزینه شد.
وی بیان کرد: ساخت ساختمان داخلی صحن در 2 طبقه با زیربنای چهار هزار و 500 مترمربع، ساخت صحن حرم و سه دهنه پل در کنار حرم برای اسکان زائران از مهم‌ترین بخش‌های اجرا شده در طرح جامع حرم حضرت بی بی حکیمه (س) است.
فرماندار گچساران ابراز کرد: طرح ساخت جاده گچساران به بابا کلان و بی بی حکیمه(س) در 2 فاز با اعتباری بیش از 680 میلیارد ریال در دست اجراست.
عبدالرحیم رحیمی طول این طرح را 16 کیلومتر ذکر کرد و گفت: این طرح با میانگین پیشرفت فیزیکی 40 درصد در سال 97 به بهره برداری خواهد رسید.
وی تصریح کرد: طرح راهسازی گچساران به پازنان و بی بی حکیمه(س) در سه فاز با اعتباری بیش از 600 میلیارد ریال هم اینک در دست اجراست.
وی، میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح را 25 درصد ذکر کرد و گفت: این طرح به طول بیش از 27 کیلومتر در دست اجراست که در سال 97 به بهره برداری خواهد رسید.
وی بیان کرد: بهره برداری از این تعداد طرح نقش مهمی در رونق صنعت گردشگری به دلیل بهبود جاده ارتباطی بارگاه بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح مطالعه توسعه زیرساخت های رفاهی حرم بی بی حکیمه (س) هم اکنون در حال اجراست.
محمود باقری با اشاره به تشرف هزاران زائر ایرانی و خارجی به حرم بی بی حکیمه (س) تصریح کرد: افزایش امکانات رفاهی و تفریحی این مکان مقدس از برنامه های جدی میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد است که پس از نیازسنجی کارشناسی اقدام خواهد شد.
وی بیان کرد: هم اکنون کمپینگ اقامتی حرم بی بی حکیمه (س) مجهز به آلاچیق، سکوهای نشیمن، سرویس های بهداشتی و آبخوری در حال بهره برداری است.
وی ابراز داشت: این کمپینگ در حال حاضر به بخش خصوصی واگذار شده و آماده پذیرایی از گردشگران است.
حرم بی بی حکیمه (س) در 80 کیلومتری جنوب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.
گزارشگر: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: علیزاده
8143/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.