به گزارش ایرنا، برخی از اولیای این دانش آموزان با مراجعه حضوری و در تماس‌های تلفنی با خبرگزاری جمهوری اسلامی خواستار رفع این مشکل شدند.
آنها از اینکه فرزندانشان مجبورند مسافت بیش از پنج کیلومتری تا یاسوج و حتی مادوان را طی کنند اظهار گلایه داشتند.
یکی از والدین این دانش آموزان در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: فرزندم را در حالی در مدرسه مادوان ثبت نام کردم که این منطقه خود نیز به‌شدت با کمبود فضای آموزشی مواجه است.
احمد رادمردی ابراز داشت: در حالی که یک کارگر ساده هستم و حتی قادر به پرداخت اجاره خانه تا پایان ماه نیستم اما مجبورم پاسخگوی مشکل نبود ایاب و ذهاب و مسافت طولانی برای رفتن فرزندم به مدرسه باشم.
رودابه هرمزی رئیس مدرسه دخترانه مادوان نیز گفت: به سبب فضای کم آموزشی در روستای مهریان و بلهزار، پایه ششم تنها در بخش مادوان دایر است.
وی افزود: با وجود مسافت زیاد مهریان، بلهزار و مادوان برای سرویس مدرسه دخترانه چاره‌ای اندیشه نشده است.
محمد موسوی یکی از والدین دانش آموزان این منطقه که از عدم موفقیت برای ثبت نام فرزندش در پایه ششم در مدرسه نزدیک منزل خود گلایه دارد در گفتگو با خبرنگار ایرنا می‌گوید روزانه فرزندش فاصله زیادی از خانه به مدرسه را طی می‌کند.
وی با اشاره به نبود سرویس مدرسه در مدرسه ابتدایی دخترانه مادوان می‌گوید که قادر به تأمین هزینه‌های رفت و آمد فرزندش نیست.
بدین ترتیب کمبود فضای آموزشی در شهر یاسوج نیازمند آن است که این موضوع با نگاه ویژه در دستور کار مسئولان کهگیلویه و بویراحمد قرار گیرد، موضوعی که از مشکلات عدیده این منطقه خواهد کاست و کیفیت آموزش در مدارس را ارتقا خواهد داد.
بدون شک پرورش استعدادهای دانش آموزان در شرایط مطلوب فضای آموزشی در فرایند توسعه استان نقش مؤثری بیش از پیش ایفا خواهد کرد.
براساس آمار آموزش و پرورش، سالانه حدود 2 تا سه هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی کهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه در شهر یاسوج و حومه آن افزوده می‌شود که دلیل اصلی آن مهاجرت بی‌رویه است.
برخی از این دانش موزان نیز به‌صورت پراکنده در مدارس مختلف در شهر یاسوج آمده‌اند و مجبورند مسافت پنج کیلومتری را در زمستان سخت و سرد تحمل کنند.

** تبدیل آبدارخانه به کلاس درس
روسای مدارس پسرانه و دخترانه بلهزار یاسوج نیز در این زمینه مدعی بودند که به‌شدت با کمبود فضای آموزشی در تمامی پایه‌ها به‌ویژه ششم ابتدایی مواجه هستند.
رئیس مدرسه ابتدایی بلهزار گفت: حتی آبدارخانه را تبدیل به کلاس درس کرده‌ایم ولی جوابگوی نیاز خیل دانش آموزان نبوده است.
کاووس اولیایی افزود: بیش از 170 دانش آموز پسر پایه پنجم ابتدایی این مدرسه در سال تحصیلی گذشته، امسال با نبود فضای مناسب آموزشی برای پایه ششم مجبور به انتقالی شده‌اند.
نوش آفرین گرجی زاده مدیر دبستان دخترانه بلهزار نیز گفت که حدود 100 دانش آموز دختر این مدرسه آماده ورود به پایه ششم ابتدایی در سال تحصیلی جدید بودند.
وی افزود: این دانش آموزان نیز به دلیل نبود فضای فیزیکی مناسب مجبور به انتقالی به سایر مناطق اطراف و شهر یاسوج شدند.
کمبود فضای آموزشی به یکی از معضلات و چالش‌های جدی در این شهر تبدیل شده به‌گونه‌ای که حدود نیمی از جمعیت دانش آموزی، خارج از شهر و در روستاهای اطراف و یا شهر یاسوج تحصیل می‌کنند.
شهر مادوان اکنون با جمعیت دانش آموزی افزون بر سه هزار نفری خود دارای کمتر از چهار هزار مترمربع فضای آموزشی است.
این در حالی است که بر اساس استاندارد باید بیش از 15 هزار مترمربع در این شهر فضای آموزشی موجود داشته باشد.
در حالی که شهر مادوان با جمعیت بالای 18 هزار نفر اکنون با کمبود فضای آموزشی مواجه است اما به گفته مسئولان آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد برخی مکان‌های آموزشی اکنون با کمبود دانش آموز مواجه هستند.
به گفته آنها هم اینک پنج مدرسه یک دانش آموزی در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
روستاهای بلهزار، مادوان و مهریان از مناطق پیرامونی و حاشیه شهر یاسوج هستند که از سال‌های قبل تاکنون طرح ساماندهی و الحاق آنان به یاسوج در دستور کار مسئولان امر قرار گرفته است.
تراکم بالای دانش آموزان و کمبود کلاس درس به‌ویژه در روستاهای مهریان و بلهزار در حاشیه شهر یاسوج بیش از پیش اهالی این منطقه را نگران کرده است.
براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن سال 95، جمعیت شهرستان بویراحمد به مرکزیت یاسوج به مرز 300 هزار نفر رسیده اما متناسب با رشد این جمعیت، فضای آموزشی مورد نیاز ساخته نشده است.
آن گونه که مدیرکل آموزش ‌و پرورش کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید، کمبود فضای آموزشی یکی از معضل‌ها و بحران‌های جدی در این استان است و در برخی مناطق در یک فضای آموزشی چهار مدرسه فعالیت می‌کنند.
زارع پور تأکید کرد که در یکی از فضاهای آموزشی شهر مادوان از توابع شهرستان بویراحمد هم‌اینک چهار مدرسه فعالیت می‌کند.
وی افزود: در یک مدرسه روستای بلهزار شهرستان بویراحمد نیز به ازای 300 دانش آموز تنها یک سرویس بهداشتی وجود دارد.
مدیر آموزش و پرورش بویراحمد با بحرانی خواندن وضعیت مدارس این شهرستان، از کمبود فضای آموزشی در منطقه گفت و تأکید کرد که برای جلوگیری از ترک تحصیل دانش آموزان مجبور به ثبت نام مازاد دانش آموزان در مدارس شهرستان شده‌ایم.
سید علی اکبر هاشمی افزود: مشکلات کمبود فضای آموزشی تنها مربوط به منطقه مادوان و بلهزار در شهرستان بویراحمد نیست بلکه مشکلات شهر یاسوج بیشتر از سایر جاها خودنمایی می‌کند.
در چند سال گذشته وجود مشکلاتی همچون کمبود امکانات در سایر شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد سبب مهاجرت بی‌رویه از روستاها و شهرستان‌های کوچک به سمت شهر یاسوج شده به‌گونه‌ای که در سال‌های اخیر بیش از 30 هزار نفر در حاشیه شهر یاسوج اسکان پیدا کرده و مشکلات عدیده‌ای گریبان آنها را گرفته است.
خبرنگار: فهیمه قهرمانی** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
9868/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.