به گزارش ایرنا، کرمعلی قندالی روز چهارشنبه در دیدار با نماینده ولی فقیه درکهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: عشایر با کمتر از 2درصد جمعیت کشور اما 28 درصد تولید گوشت قرمز و حدود 35درصد تولید صنایع دستی را تامین می کند.
وی با بیان اینکه حدود 75درصد درآمد خانوارهای عشایری در کشور از طریق دام و فراورده های دامی تامین می شود، گفت: ارایه تسهیلات ارزان با سود کمتر از چهاردرصد و دوره بازگشت پنج ساله یکی از برنامه های مهم برای تقویت و افزایش تولیدات دامی عشایر است.
قندالی گفت: بر اساس آخرین سرشماری جمعیت عشایر هم اینک حدود یک میلیون و200 هزار نفر است که 213 هزار خانوار از جمعیت کشور را شامل می شوند.
حدود 12 درصد جمعیت 750 هزار نفری در کهگیلویه وبویراحمد را عشایر تشکیل می دهد.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد نیز گفت: حفظ منش ها و فضیلت های عشایر همچون صداقت، عفت، غیرت، پاکی و سلحشوری باید همواره مد نظر مسئولان و متولیان امر باشد.
آیت الله سید شرف الدین ملک حسینی افزود: ساماندهی و کمک به رفاه عشایر نباید سبب حذف برخی از سنت ها و آداب و فرهنگ های ناب عشایری شود.
وی بیان کرد: هم اینک برخی تغییرات ساختاری از جمله تجمیع عشایر در برخی مناطق که با پاسخ منفی از سوی عشایر نیز مواجه شده تنها هدر رفت منابع و سرمایه های کشور را در پی داشته است.
نماینده مردم کهگیلویه وبویراحمد در مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: تغییر شیوه کوچ عشایر که منجر به تلفات سنگین دام ها و بر هم خوردن تعادل منابع زیست محیطی شده نیز از دیگر خطرات وچالش های فرا روی جامعه عشایری است که باید این وضعیت سامان و بهبود یابد.
آیت الله ملک حسینی گفت: باید میان زجرها و رنج های عشایر با اجرها و پاداش به آنان تناسب معقول و منطقی ایجاد شود.
نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد تاکید کرد که تولید و تامین امنیت کشور توسط عشایر تنها به مرزها محدود نیست بلکه این مهم در متن کشور نیز هویداست.
وی یادآور شد: یکی از ابزارهای مهم برای حفاظت و تقویت روحیه سلحشوری و غیرت عشایر «اسلحه عشایر » است که نباید این ابزار مهم ، حساس و ضروری هیچگاه از عشایر گرفته شود.
خبرنگار: حمید جهان**انتشار دهنده :مسعود علیزاده
/1662/3016/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.