به گزارش ایرنا، کرمعلی قندالی روز چهارشنبه در نشست شورای عشایر کهگیلویه و بویراحمد در یاسوج اظهار داشت: 28 درصد/24میلیون راس/ دام سبک کشور در اختیار جامعه عشایری است و این قشر مولد سالانه حدود 35 درصد انواع صنایع دستی ایران را هم تولید می کنند.
وی افزود: جامعه عشابری کشور با وجود داشتن کمبودها و مشکلات متعدد در خط مقدم تولید قرار داشته و با روش های مختلف به رونق اقتصاد کشور کمک می کنند به گونه ای که با کمترین هزینه ها بیشترین بهره وری را دارند.
رئیس سازمان امور عشایر کشور بیان کرد: نرخ باسوادی جامعه عشایری ایران در سال 1366 حدود 27 درصد بوده که این میزان در سال 1387 به 63 درصد و در سال گذشته نیز به 70 درصد رسید.
قندالی عنوان کرد: هم اینک حدود 90 درصد مناطق عشایری کشور در تمامی استان ها دارای جاده دسترسی هستند.
وی ابراز داشت: مصوبه شورای عالی عشایر کشور مبنی بر لزوم توجه جدی تر به مباحث فرهنگ و آموزش جامعه عشایری اواخر سال گذشته به اداره کل امور عشایر تمامی استان ها ابلاغ شد.
رئیس سازمان امور عشایر کشور گفت: دستگاه های مختلف اجرایی در هر استان مکلف به تعامل و همکاری لازم در زمینه اجرای مطلوب این مصوبه هستند زیرا با اجرای آن بخش عمده ای از مشکلات جامعه عشایری ایران برطرف می شود.
قندالی اظهار داشت: باید خدمات بیشتر و مطلوب تری به جامعه عشایری کشور ارائه شده و تمامی ظرفیت ها نیز برای توانمندسازی همه جانبه آنان به کار گرفته شود.
وی افزود: در برنامه ششم توسعه توجه ویژه ای به جامعه عشایری کشور شده و مورد حمایت بیشتری قرار می گیرند.
رئیس سازمان امور عشایر کشور بیان کرد: تا پایان سال جاری 300 میلیارد ریال تسهیلات قرض الحسنه با نرخ سود چهار تا 6 درصد برای تکمیل زنجیره تولید به عشایر کهگیلویه و بویراحمد پرداخت می شود.
قندالی عنوان کرد: هدف از پرداخت این میزان تسهیلات کمک به اشتغالزایی و رونق تولید جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد بوده و باید در بخش های صنایع دستی، گردشگری، فرآورده های لبنی و گیاهان دارویی هزینه شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: فرمانداران هشت گانه استان از ظرفیت مهم و قانونی اختصاص 35 درصد مالیات بر ارزش افزوده به روستاها و مناطق عشایری استفاده بهینه کرده و تمهیدات لازم را در این زمینه بیندیشند.
سید موسی خادمی اظهار داشت: کمیته ای شامل اداره کل امور عشایر، دفتر امور روستایی استانداری، امور مالیاتی و فرمانداری های کهگیلویه و بویراحمد برای شناسایی روستاها و مناطق عشایری مشمول دریافت این اعتبارات و نحوه توزیع آن تشکیل شود.
وی افزود: این اعتبارات به عنوان یک منابع مالی مناسب می تواند کمک بسزایی به توسعه، عمران و آبادانی روزافزون روستاها و مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد کند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: جامعه عشایری این استان همواره وفاداری خود را به نظام و انقلاب نشان داده و در تمامی عرصه ها از جمله دوران هشت سال دفاع مقدس نیز پیشقدم بوده اند.
خادمی عنوان کرد: هر چه قدر به جامعه عشایری کهگیلویه و بویراحمد خدمات رسانی شده و برای رفع مشکلات آنان تلاش و اقدام شود بازهم ناکافی است.
جمعیت عشایر کشور یک میلیون و 200 هزار نفر در قالب 213هزار خانوار است.
کرمعلی قندالی برای بازدید از برخی مناطق عشایری، دیدار با تعدادی از خانواده شهدای عشایر و شرکت در نشست شورای عالی عشایر کهگیلویه و بویراحمد روز گذشته و در سفری 2 روزه وارد شهر یاسوج مرکز استان شد.
افزون بر 12 درصد جمعیت 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در قالب 11 هزار و 120 خانوار را عشایر تشکیل داده است.
این میزان جمعیت از 6 ایل، 16 تیره، 181 طایفه و افزون بر یک هزار و 110 تش (اولاد) شکل گرفته است.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: مسعود علیزاده
7535/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.