به گزارش ایرنا، دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد گفت: این همایش 2 روزه با همکاری تشکل‌ها و سازمان‌های مردم نهاد و برخی دستگاه‌های اجرایی استان برگزار شده است.
ناصر رضایی مهمترین هدف از برگزاری این همایش ملی را آشنایی و آگاه بخشی خانواده‌های عشایری نسبت به بروز خطرات و آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه معضل اعتیاد و مواد مخدر ذکر کرد.
وی استان‌های شرکت کننده در این همایش را شامل بوشهر، فارس، کرمان، کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، البرز، لرستان، ایلام، کردستان، خوزستان، مازندران، تهران و مرکزی به میزبانی استان کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرد.
رضایی ابراز داشت: بر اساس طرح شیوع شناسی اکنون حدود یک و هشت صدم درصد جمعیت استان دچار سوء مصرف مواد مخدر هستند.
وی تعداد معتادان شناسایی شده را نیز بیش از هشت هزار و 100 نفر دانست و گفت: آمارهای واقعی بیش از این رقم است.
رضایی بیان کرد: بیش از 80 درصد معتادان و مراجعه کنندگان به کمپینگ ها و مراکز ترک اعتیاد پس از مراحل درمان، بازگشت مجدد به چرخه این معضل را تجربه می می‌کنند.
وی گفت: ضعف اعتماد به نفس، بیکاری پذیرش نشدن اجتماعی و طرد فرد معتاد از سوی خانواده از مهمترین دلایل بازگشت مجدد معتادان به ورطه خانمان سوز اعتیاد است.
دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر کهگیلویه و بویراحمد نسبت به خطر تغییر الگو و کاهش سن اعتیاد در کشور به‌ویژه در سال‌های اخیر از 23 سال به کمتر از 15 سال هشدار داد و گفت: میانگین سن مبتلایان در این استان بین 20 تا 40 سال است.
وی ابراز داشت که راهبرد و استراتژی دولت برای مقابله جدی با سوء مصرف مواد مخدر و کاهش این معضل، اجتماعی کردن و استفاده از ظرفیت و مشارکت مردمی است.
رضایی از فعالیت 70 ‌مرکز درمانی از جمله 20 کمپ، 40 مرکز متادون درمانی و چهار مرکز دی، آی. سی » در استان خبر داد و تصریح کرد: نخستین مرکز سرپناه شبانه با ظرفیت 30 نفر در گچساران برای معتادان متجاهر ایجاد شده است.
وی اظهار داشت: در حالی که رویکرد از مصرف مواد سنتی همچون تریاک و هروئین به سمت مواد صنعتی شامل متام متافین (شیشه) در کشور رو به افزایش بوده، اما در این استان همچنان بیشترین میزان مصرف و مبتلایان به سمت مواد سنتی است.
رضایی ابراز داشت: البته شورای مبارزه با مواد مخدر استان با همکاری نیروی امنیتی و انتظامی و سایر نهادهای متولی نیز استراتژی‌ها و برنامه‌های جامع خود را متناسب با این تغییر الگو تدوین کرده است.
وی ابراز داشت: کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ بافت قومی و قبیله‌ای و شرایط اجتماعی حاکم بر آن در بسیاری از شاخص‌ها به‌ویژه در زمینه مبتلایان به مواد مخدر، میزان شیوع و یا کاهش سن وضعیت بهتری دارد.
رضایی خطر شیوع روز افزون آسیب‌های اجتماعی از جمله اعتیاد و مواد مخدر در جوامع شهری و روستایی را یادآور شد و گفت: در صورت سهل انگاری و اطلاع رسانی ناکافی این معضل نیز دامن عشایر را خواهد گرفت.
وی برگزاری چنین همایشی را در راستای آگاهی بخشی و ترویج فرهنگ مبارزه با معضل اعتیاد و مواد مخدر در جوامع عشایری دانست و گفت: در این همایش 2 روزه نیز کارگاه‌های آموزشی با موضوع اعتیاد و برخی آسیب‌های اجتماعی برپا شده است.
بیش از 12 درصد جمعیت 713 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد را عشایر تشکیل داده است.
خبرنگار: حمید جهان** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
3016/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.