به گزارش ایرنا، سردار محمد حسین حمیدی روز پنجشنبه در نشست خبری در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت که البته تعداد نقاط حادثه خیز در سطح کشور در یک دهه گذشته از حدود هفت هزار محل به کمتر از سه هزار و 300 مورد رسیده است.
وی تصریح کرد که از این سه هزار و 300 محل حادثه خیز حدود یک هزار و 500 نقطه آن به‌عنوان نقاط بحرانی هستند که تمامی آنها با نصب تابلوها و علائم آشکارسازی شده‌اند.
به گفته سردار حمیدی برای رفع و اصلاح نقاط حادثه خیز بحرانی در جاده‌های کشور به بیش از 10 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
** 35 هزار کیلومتر تحت کنترل دوربین‌های نظارتی
رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت که نصب دوربین‌های نظارتی و کنترلی در سطح محورهای ارتباطی کشور از سه هزار و 500 کیلومتر در گذشته به بیش از 35 هزار کیلومتر رسیده است.
سردار حمیدی تصریح کرد که تعداد دوربین‌های نظارتی برای کنترل، نظارت و ثبت تخلفات رانندگان نیز از 400 مورد ظرف پنج سال اخیر به بیش از 2 هزار و 200 دستگاه افزایش یافته است.
وی ابراز داشت که نصب بیش از 6 هزار دوربین با کنترل و تحت پوشش قرار دادن 80 هزار کیلومتر از جاده‌ها و نقاط حادثه ساز برای کاهش میزان تصادفات و تخلفات رانندگی از برنامه‌های اساسی و راهبردی نیروی انتظامی است.
** رتبه نخست ایران در زمینه کاهش نرخ تصادفات جاده‌ای
رئیس پلیس راهور ناجا همچنین گفت: جمهوری اسلامی ایران به لحاظ میزان و سرعت کاهش تصادفات جاده‌ای در دنیا رتبه نخست را داراست.
وی تصریح کرد که روند صعودی میزان تصادفات جاده‌ای در کشور از سال 84 کاهش یافته به طوری که میزان مرگ و میر ناشی از تصادفات از 28 هزار نفر در سال هم اینک به حدود 16 هزار نفر رسیده است.
** خواب آلودگی عامل 40 درصد تصادفات
رئیس پلیس راهور ناجا گفت که بر اساس ارزیابی‌های انجام شده بیش از 40 درصد تصادفات منجر به فوت در سطح جاده‌های کشور ناشی از خواب آلودگی و خستگی رانندگان است.
سردار حمیدی یادآور شد که عامل خواب آلودگی راننده‌ها در برخی مناطق و جاده‌های صاف و کویری به ویژه در فصل تابستان حتی به بالای 80 درصد می‌رسد.
وی با اشاره به آغاز طرح تابستانی پلیس راهور ناجا در سطح جاده‌های کشور و کنترل و نظارت دقیق بر تخلفات رانندگان گفت که سال گذشته چهار هزار و 800 نفر از هم‌وطنانمان در اثر بروز تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند.
سردار حمیدی با تاکید بر اینکه عامل انسانی همچنان بیشترین سهم را در بروز تصادفات رانندگی در کشور دارد از مردم خواست تا با مدیریت سفر، آگاهی کامل از مبدأ و مقصد سفر، برنامه ریزی درست و اصلاح رفتار ترافیکی مجموعه پلیس و نهادهای مربوطه را در کاهش میزان تصادفات و تخلفات یاری دهند.
** 93 درصد بار ترافیکی مسافر در راه‌های زمینی
رئیس پلیس راهور نیروی انتظامی جمهوری اسلامی گفت که بر اساس آمار و ارزیابی‌های انجام شده 93 درصد بار ترافیکی مسافر در ایران از طریق جاده‌ها و راه‌های زمینی است.
سردار حمیدی ادامه داد که بر اساس ارزیابی‌های انجام شده و شاخص‌های جهانی در حدود پنج سال گذشته، کشور جمهوری اسلامی همواره کمتر از کشورهای آسیایی تلفات جاده‌ای داشته است.
وی ابراز داشت که شاخص 100 هزار نفر جمعیت از طریق وزارت بهداشت جهانی، شاخص 10 هزار وسیله نقلیه و شاخص یک میلیون تردد، از جمله نمودارهای بین‌المللی و مقایسه‌ای در زمینه تصادفات در کشورهای دنیاست.
سردار حمیدی تصریح کرد که کشور ایران به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه حدود 5.7 نفر کشته می‌دهد در حالی که میانگین دنیا حدود 10 نفر و اروپا نیز حدود 3.4 نفر است.
وی کهگیلویه و بویراحمد را یکی از استان‌های هدف گردشگری در کشور و از مناطق مهم و مورد تأکید پلیس راهور ناجا دانست و گفت که برخی موانع و مشکلات زیرساختی در حوزه ترافیکی و جاده‌ای این استان نیازمند اصلاح است که ضرورت همکاری و هم افزایی دولت و مسئولان و متولیان امر در سطح ملی و استانی را می‌طلبد.
خبرنگار: حمید جهان** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
3016/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.