به گزارش ایرنا، کارشناسان حمل و نقل آسان کالا و مسافر برای تحقق رونق صنعت گردشگری، رساندن محصولات تولیدی و صنعتی به بازار مصرف و افزایش ضریب ایمنی را از حداقل مزایای توسعه راه‌های ارتباطی می‌دانند.
تقویت زیرساخت‌های ارتباطی در این میان در استان کهگیلویه و بویراحمد به دلیل کوهستانی بودن، محل اتصال استان‌های مرکزی به جنوب کشور و قابلیت‌های صنعت گردشگری و لزوم سرعت بخشیدن به رساندن محصولات به بازارهای مصرف اهمیت دوچندانی دارد.
افزایش سه برابری طول بزرگراه‌ها، شتاب بخشی به طرح‌های بزرگ در حال اجرا، آغاز طرح های عمرانی بزرگ راهسازی و جهش چشمگیر آسفالت معابر روستایی در سال‌های اخیر در دولت تدبیر و امید در این استان از دستاوردهای حوزه راهسازی است.

** افزایش طول بزرگراه‌ها
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که طول بزرگراه‌های این استان در دولت تدبیر و امید حدود سه برابر افزایش یافته است.
سید موسی خادمی افزود که هم اینک 142 کیلومتر بزرگراه در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد، در حالی که در ابتدای دولت تدبیر و امید تنها 50 کیلومتر بزرگراه در این استان ساخته شده بود.
وی با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای تکمیل جاده چهار خطه 145 کیلومتری بابامیدان گچساران به بهبهان تا پایان سال 1397 بیان کرد که تکمیل این طرح تحول بزرگی در زندگی و اقتصاد استان‌های جنوبی کشور ایجاد خواهد کرد.
خادمی گفت که تکمیل این طرح افزون بر رفاه حال مردم کهگیلویه و بویراحمد و ایجاد بستر تحول اقتصادی، 2 استان پرجمعیت و اثرگذار خوزستان و فارس را با جاده‌های ایمن و استاندارد به هم متصل خواهد کرد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد بر لزوم اتصال جاده یاسوج به بابامیدان به‌صورت جاده چهار خطه و شهرستان کهگیلویه به این جاده چهار خطه برای تکمیل این خدمت بزرگ تأکید کرد.
خادمی با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از کهگیلویه و بویراحمد مناطق کوهستانی و سختگذر است، افزود که موفقیت دولت برای تحقق توسعه راه‌ها با توجه به چند برابر بودن هزینه راهسازی قابل توجه است.

** افزایش چشمگیر آسفالت معابر روستایی
وی با بیان اینکه در طول بیش از سه دهه گذشته تنها یک میلیون و 500 هزار متر مربع آسفالت معابر روستایی در این استان انجام شده بود، گفت: آسفالت 2 میلیون متر مربع معابر روستایی کهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید انجام شد که این امر نشانگر عزم دولتمردان به مناطق کمتر توسعه یافته است.

** طرح اتصال استان به آزاد راه‌ها
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که مجوزهای لازم از وزارت راه و شهرسازی و همچنین مطالعات اولیه برای اتصال این استان به آزادراه شیراز- اصفهان به اتمام رسیده و این طرح برای آغاز عملیات اجرایی آماده جذب سرمایه گذار و تأمین اعتبار است.
آزاد راه شیراز - اصفهان به طول 210 کیلومتر با پیشرفت فیزیکی حدود 55 درصد یکی از مهمترین و بزرگترین آزاد راه‌های در حال ساخت در کشور است.
پژمان نیک اقبالی اظهار داشت که بر اساس مطالعات انجام شده میزان سرمایه گذاری اولیه برای آغاز طرح اتصال کهگیلویه و بویراحمد به این آزادراه افزون بر 10 هزار میلیارد ریال است.
نیک اقبالی ابراز داشت که بر اساس مطالعات انجام شده مسیر پیش بینی شده برای اتصال استان به شبکه آزادراهی کشور حدود 50 تا 60 کیلومتر است.

** تلاش برای افزایش زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی
نیک اقبالی ابراز داشت: فرودگاه یاسوج در ابتدای دولت یازدهم به دلیل کوتاهی طول باند، نزدیکی به زندان مرکزی این شهر، نداشتن دستگاه‌های ناوبری و کمبود فضای فیزیکی تنها یک پرواز در هفته داشت.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت که پس از برگزاری نشست‌هایی در شرکت مادر تخصصی فرودگاه‌های کشور 600 متر به طول باند فرودگاه یاسوج افزوده و از 2 هزار و 600 متر به سه هزار و 200 متر رسید.
وی افزود که تطویل باند فرودگاه یاسوج سبب ایمنی پروازها، نشستن هواپیماهای متوسط، انجام پروازهای شبانه و افزایش تعداد پروازها می‌شود.
نیک اقبالی با اشاره به اینکه هر هفته 6 پرواز با حداکثر ظرفیت در فرودگاه یاسوج انجام می‌شود، بیان کرد: دستگاه ناوبری یا D.V.O.R با اعتبار 25 میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی در این فرودگاه نصب، محوطه و سالن ترانزیت این فرودگاه بازسازی و تأمین زمین برای جابجایی زندان مرکزی یاسوج نیز در حال انجام است.

** ساخت راه آهن
وی عنوان کرد که راه آهن اقلید به یاسوج که از خواسته‌های اصلی مردم کهگیلویه و بویراحمد است در سکوت رسانه‌ای و یک فضای آرام عملیات اجرایی آن در دولت یازدهم آغاز شد.
نیک اقبالی ابراز داشت: هم اینک 22.5 کیلومتر از این طرح به مناقصه رفته و به پیمانکار واگذار شد که زیرسازی این میزان به‌طور کامل انجام شده است.

** هزینه 10 هزار میلیارد ریالی برای اجرای طرح‌های راهسازی
معاون ساخت و توسعه راه‌های کهگیلویه و بویراحمد گفت که افزون بر 10 هزار میلیارد ریال ظرف سه سال گذشته در دولت تدبیر و امید در حوزه زیرساخت‌های جاده‌ای اعم از بزرگراه، راه اصلی و روستایی در این استان هزینه شده است.
شیرمحمد راستا اظهار داشت که ظرف سه سال گذشته بیش از 320 کیلومتر راه روستایی در سطح استان احداث، بهسازی و آسفالت شده است.
وی گفت که هم اینک نیز افزون بر 500 کیلومتر جاده روستایی در سطح استان برای بهسازی و آسفالت در دست اجراست که حدود 100 کیلومتر آن تا پایان سال جاری به بهره برداری می‌رسد.
معاون ساخت و توسعه راه‌های کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد که در سه سال گذشته افزون بر 60 کیلومتر جاده اصلی در سطح استان احداث شده است.
راستا تصریح کرد که بیش از 160 کیلومتر جاده اصلی نیز با پیشرفت فیزیکی بین 20 تا 90 درصد در حال اجراست.
وی جاده ملی پاتاوه - دهدشت، یاسوج - باغچه سادات، یاسوج - سی سخت و دهدشت، قلعه رئیسی به دیشموک را از جمله جاده‌های اصلی در دست اجرا در این استان ذکر کرد.
وی گفت که در این مدت همچنین بیش از 250 کیلومتر روکش آسفالت در حوزه راه‌های اصلی و روستایی استان انجام شده است.

**آغاز 2 طرح بزرگ راهسازی بزرگ درگچساران
نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت که عملیات اجرایی 2 طرح راهسازی با اعتبار وزارت نفت در گچساران در دولت یازدهم آغاز شده که تکمیل آنها امکان دسترسی آسان و ایمن به بندرهای جنوبی برای مردم این منطقه را فراهم می‌کند.
غلامرضا تاجگردون افزود که جاده ارتباطی گچساران - بابا کلان - بی بی حکیمه با 600 میلیارد ریال و جاده گچساران گوره و رگ سفید با 600 میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست.
وی ابراز کرد: خروج تعداد زیادی روستا از بن بست ارتباطی و ایجاد زمینه مهاجرت معکوس از شهر به روستا از دیگر مزایای این طرح‌ها است.
کهگیلویه و بویراحمد حدود 6 هزار کیلومتر راه اعم از بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که از این میزان 142 کیلومتر بزرگراه، 505 کیلومتر راه اصلی، یکهزار و 238 کیلومتر راه فرعی و مابقی نیز روستایی است.
افزون بر 44 درصد جمعیت افزون بر 713 هزار نفری استان کهگیلویه و بویراحمد بر اساس سرشماری نفوس و مسکن سال 95 در روستاها ساکن هستند.
این استان دارای یکهزار و 676 روستای دارای سکنه است که حدود 700 روستای آن بالای 20 خانوار جمعیت دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده:سید ولی موسوی
8143/6110 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.