به گزارش ایرنا، کارشناسان بهره‌وری از ظرفیت مراتع برای کشت گیاهان دارویی، استفاده از زمین‌های شیبدار برای ایجاد باغ، تقویت زیرساخت‌های کشاورزی نوین، رونق روستاگردی، صنایع دستی و افزایش محصولات شامل خرید تضمینی را از مهمترین راهکارها برای ایجاد اشتغال پایدار در روستاها می‌دانند که می‌تواند مسیر را برای تحقق اقتصادی هموار‌کنند.
هم اینک 30 درصد از جمعیت کشور در 38 هزار روستای ایران سکونت دارند که این امر ظرفیتی برای تحقق اقتصاد درون زا، افزایش درآمد ناخالص ملی و کاهش اتکا به اقتصاد تک محصولی نفت است.
رشد جمعیت مناطق روستایی کشور از منهای 0.67 درصد در سال 90 به منهای 0.73 درصد در سال 1395 رسیده که چشم اندازی برای توسعه روستاهاست.
نرخ بیکاری در مناطق روستایی ایران 8.1 درصد است.

** اختصاص اعتبار 100 هزار میلیارد ریالی برای اشتغال روستانشینان
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب لایحه اختصاص 100هزار میلیارد ریال برای اشتغال روستائیان که گفت که این اقدام گامی برای تحقق اقتصاد مقاومتی و شعار سال جاری است.
غلامرضا تاجگردون با اشاره به اینکه اولویت اشتغال این لایحه مناطق کمتر توسعه یافته، عشایری و مرزی است، افزود که تصویب این اعتبار نقش ارزنده‌ای در توسعه متوازن و کاهش اختلاف طبقاتی و عدالت اجتماعی در کشور دارد.
تصویب این طرح به دولت اجازه می‌دهد یک و نیم میلیارد دلار از محل صندوق ذخیره ملی برای اشتغال روستائیان برداشت کند.
تاجگردون با اشاره به نقش روستاها در خودکفایی ملی و توسعه کشور، بیان کرد که ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی راهکار ماندگاری جمعیت در مناطق روستایی و عشایر است که منجر به امنیت غذایی، کاهش وابستگی به بیگانگان و رونق صنعت گردشگری می‌شود.
کهگیلویه و بویراحمد دارای یکهزار و 676 روستا با 314 هزار جمعیت است.
44.04 درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند.

** ایجاد فرصت‌های شغلی با ایجاد باغ
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه ‌و بویراحمد گفت که ایجاد باغ در زمین‌های شیبدار در این استان یکهزار و 600 فرصت شغلی در سال 95 ایجاد کرده است.
جعفر گوهرگانی اظهار داشت که جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از متقاضیان واجد شرایط برای توسعه باغ در زمین‌های شیب دار حمایت خواهد کرد و سیستم آبیاری نوین این طرح‌ها نیز مشمول حمایت دولت است.
وی تصریح کرد که ایجاد باغ در زمین‌های شیب دار علاوه بر اشتغال و رونق تولید، سبب حفظ منابع آب و خاک خواهد شد.
گوهرگانی گفت: چهار هزار و 500 هکتار از 45هزار هکتار باغ در کهگیلویه و بویر احمد در دولت تدبیر و امید در این استان احداث شده است.

** افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی با پرداخت تسهیلات
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 370 میلیارد ریال اعتبار به‌منظور افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی این استان در سال جاری تخصیص یافت.
شهرام عسکری افزود: این اعتبار از محل خط اعتباری افزایش ضریب مکانیزاسیون تخصیص یافته است و برای خرید تراکتور، کمباین، ادوات مختلف کشاورزی در بخش دامداری، شیلات، مرغداری و گلخانه هزینه خواهد شد.
وی بیان کرد: این میزان اعتبار بسته تشویقی دولت تدبیر و امید است که نسبت به پارسال بیش از 110 میلیارد ریال افزایش یافته است.
عسکری ادامه داد: 260 میلیارد ریال تسهیلات در سال گذشته صرف مکانیزاسیون بخش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد شد در حالی که سهمیه این استان در بخش مکانیزاسیون 240میلیارد ریال بوده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 33 هزار و 200 هکتار از زمینهای شیب دار این استان در برنامه پنج ساله ششم توسعه ساماندهی خواهد شد.
عسکری اظهار کرد: این طرح در راستای استفاده بهینه از منابع آب‌وخاک، ایجاد اشتغال پایدار، جلوگیری از فرسایش خاک، پیشگیری از مهاجرت روستاییان به شهر و توسعه باغ‌های مثمر با هدف کمک به درآمد زایی بهره برداران روستایی اجرا می‌شود.

** تلاش برای بهره گیری از ظرفیت گیاهان دارویی برای تولید
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید که با پیگیری‌های صورت گرفته، سند توسعه گیاهان دارویی نهایی شده است.
مجید محنایی خواستار برنامه ریزی مستمر و مدون برای استفاده بهینه از ظرفیت گیاهان دارویی موجود در استان شد.
طرح کشت گیاهان دارویی آنغوزه و باریجه از سال 93 در مراتع کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.
بر اساس آمار موجود تاکنون 24 هزار هکتار از مراتع این استان زیر کشت گیاهان دارویی ازجمله آنغوزه و باریجه رفته که افزون بر ایجاد اشتغال برای جوامع محلی فرصتی برای صیانت از مراتع است.
به‌طور میانگین از هر هکتار، 160 کیلوگرم شیره آنغوزه تولید و به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود که پس از بسته‌بندی در این کشورها به کشورهای اروپایی صادر می‌شود.

**اولویت منابع طبیعی اجرای فعالیت های مشارکتی
مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد گفت که اجرای فعالیت‌های مشارکتی مؤثر برای جلوگیری از تخریب کشت گیاهان دارویی در اولویت برنامه منابع طبیعی خواهد بود.
عزت الله بهشتی فر بر استفاده کشاورزان از تجربیات کارشناسان برای استفاده بهینه در کشت گیاهان دارویی در راستای درآمدزایی بیشتر خبر داد.
کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از 400 گونه گیاه دارویی یکی از متنوع‌ترین استان‌های کشور در زمینه تولید گیاهان دارویی است.
این استان دارای 46 گونه گیاه بومی و سه گیاه دارویی کمیاب دنیا شامل باریجه، آنغوزه و گزانگبین است که به وفور در ارتفاعات این استان یافت می‌شود.
بومادران، بیلهر، جاشیر خوراکی، تره کوهی، کلوس، بن سرخ، کارده، آویشن، لاله واژگون، ترنجبین، خارو، خشت، چوش، درمه، برنجاس، کاسنی و سیاه دانه ازجمله گیاهان دارویی و خوراکی در کهگیلویه و بویراحمد است.
900 هزار هکتار مرتع در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که سالانه در هر هکتار 100 کیلوگرم علوفه خشک تولید می‌شود.
وی تصریح کرد: تبدیل مراتع به محل کشت گیاهان دارویی بهترین راهکار برای پیشگیری از تخریب آنها و درآمدزایی برای جوامع محلی است.
کهگیلویه و بویراحمد با یک درصد مساحت ایران دارای یک ‌میلیون و 700 هزار هکتار جنگل و مرتع است.

** افزایش تعداد محصولات خرید تضمینی
بهره‌برداران کهگیلویه و بویراحمدی از فروش تضمینی محصولات زراعی مازاد بر مصرف خود در دولت تدبیر و امید 2 هزار و 264 میلیارد ریال درآمد کسب کردند.
درحالی‌که در ابتدای روی کار آمدن دولت یازدهم تنها محصول گندم در کهگیلویه و بویراحمد خرید تضمینی می‌شد اما با راهبردهای حمایتی دولت تدبیر و امید هم‌اینک خرید تضمینی محصولات ذرت، دانه‌های روغنی کلزا و جو در این استان سبب افزایش انگیزه کشاورزان در تولید شده است.

** خرید 170 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت: 170 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان از سال 1392 تا پایان سال 1395 در این استان خریداری شده است.
سید علی صادق فروزنده افزود که در سال 92، 20 هزار تن، سال 93، 41 هزار تن، در سال 94 نیز 42 هزار و سال گذشته 67 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان در کهگیلویه و بویراحمد خریداری شد.
وی ابراز کرد: 2هزار میلیارد ریال از مطالبات خرید تضمینی گندم کشاورزان این استان در این مدت پرداخت شده است.
وی بیان کرد که از سال زراعی گذشته خرید تضمینی دانه‌های روغنی کلزا آغاز شد.
فروزنده تصریح کرد: سال گذشته 120 تن محصول دانه‌های روغنی کلزا از کشاورزان کهگیلویه و بویراحمد خریداری شد.
مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد گفت که بر اساس پیش بینی‌ها سال جاری 62 هزار تن گندم و یکهزار و 100 تن کلزا از کشاورزان این استان خریداری می‌شود.

**پرداخت 226میلیارد ریال به کشاورزان ذرت کار
رئیس شرکت پشتیبانی امور دام کهگیلویه و بویراحمد گفت: 226میلیارد ریال از مطالبات خرید تضمینی محصول ذرت در سال‌های 94 و 95 پرداخت شده است.
خرید تضمینی این محصول در سال 1394 آغاز شد.
سید علی لاهوتی اظهار داشت: 133میلیارد ریال در سال 1395 و 123 میلیارد ریال در سال 1394 برای خرید تضمینی محصول ذرت و بیش از هشت میلیارد ریال برای خرید تضمینی جو به بهره برداران در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.
هرسال بیش از 100 هزار هکتار از مزارع کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گندم آبی و دیم می‌رود.

** صنایع دستی و گردشگری قابلیتی برای شکوفایی اقتصاد روستاها
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پرداخت تسهیلات بانکی برای ایجاد اقامتگاه‌های بوم گردی و صنایع دستی در این استان اولویت این اداره متولی برای حمایت در مناطق روستایی است.
محمود باقری افزود که ساخت اقامتگاه‌های بوم گردی ویژه نوسازی خانه‌های قدیمی دارای ویژگی‌های زیست محیطی، طبیعی، تاریخی، فرهنگی، معماری، بهداشتی و رفاهی است که برای هر واحد افزون بر یک میلیارد ریال با سود چهار درصد پرداخت می‌شود.
وی بیان کرد که تسهیلات رونق صنایع دستی در قالب کسب و کارهای کوچک از دیگر برنامه‌هایی است که در سال‌های اخیر توانسته میزان تولید این محصولات در کهگیلویه و بویراحمد را افزایش چشمگیر دهد.

**پرداخت افزون بر 30 میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان
معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت که 30 میلیارد و 98 میلیون ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت به هنرمندان صنایع دستی این استان از سال 1393 تاکنون پرداخت شده است.
پریسا راد افزود که 9میلیارد و 750 میلیون ریال در سال 1393، هشت میلیارد و 290 میلیون ریال در سال 1394 و 10 میلیارد و 240 میلیون ریال نیز در سال 1395 به هنرمندان فعال در رشته‌های مختلف صنایع‌دستی پرداخت شده است.
وی بیان کرد که شناسایی چهار هزار بانوی عشایری و روستایی فعال در تولید صنایع دستی، تلاش برای ایجاد کارگاه‌های تولید و حمایت‌های ویژه برای سه روستای هدف صنایع دستی سربیشه، کریک و کاکان و طراحی صنعت دستی ویژه صادرات از مهمترین برنامه‌های در دست اجرای صنایع دستی در این استان است.
وی بیان کرد: هم اینک 16 آموزشگاه صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که از این تعداد 87 درصد در دولت تدبیر و امید راه اندازی شده است.
معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: گلیم بافی، معرق، لباس‌های محلی، زیورآلات سنتی، گوهر تراشی و چرم از جمله شاخه‌های تولیدی این کارگاه‌ها است.
وی اظهار کرد: فروش صنایع دستی و هنرهای سنتی استان در نوروز امسال، نسبت به دوره مشابه سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است.
راد افزود: سه میلیارد و 30 میلیون ریال صنایع دستی در نمایشگاه‌های این استان در نوروز 96 به فروش رفت.
وی بیان کرد: تنوع، افزایش کیفیت، تعدد مراکز صنایع دستی و شناساندن تولیدات صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد در سطح کشور از مهمترین دلایل افزایش چشمگیر استقبال گردشگران از صنایع دستی این استان در ایام نوروز است.
سالانه 218 هزار متر مربع انواع صنایع دستی بافتنی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می‌شود.
هفت هزار و 600 هنرمند در بخش صنایع دستی استان فعالیت می‌کنند که از این تعداد پنج هزار و 500 نفر بیمه شده‌اند.
کهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی ایران قرار دارد و این استان بیش از 16 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده:سید ولی موسوی
8143/6110 /8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.