عزت الله بهشتی فر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت که 12 مورد آتش سوزی از ابتدای سال جاری تا دوازدهم خرداد در جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد رخ داده است.
وی مساحت آتش سوزی های جنگل ها و مراتع این استان در سال 1396 را 66 هکتار و پنج هزار و 400مترمربع ذکر کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: مناطق پیچاب، کوه لار، کوه عنا در باشت، انبار شاهی در گچساران، مختار و گردوه در بویراحمد، بهرام بیگی در دنا و شرابگروه در چرام از مهمترین جنگل ها و مراتع دچار آتش سوزی شده در سال جاری است.
بهشتی فر تصریح کرد که این آتش سوزی ها با وجود کمبود تجهیزات با تلاش و ایثارگری امدادگران و مردم کهگیلویه و بویراحمد مهار شده است.
وی افزود که نبود چرخبال اطفای حریق و کمبود نیروهای قرقبان از موانع مهار آتش سوزی در جنگل ها و مراتع این استان است.
وی بیان کرد که کهگیلویه و بویراحمد با وجود 874 هزار هکتار جنگل و 540 هزار هکتار مرتع به حداقل 300 قرقبان نیاز دارد که هم اینک 74 قرقبان در جنگل ها و مراتع این استان مشغول خدمت هستند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد که به دلیل سخت گذر بودن بسیاری از مناطق این استان نیروهای امداد و نجات پس از ساعت ها پیاده روی به منطقه بروز حادثه می رسند که این امر در طولانی شدن مهار آتش و افزایش خسارت ها نقش مهمی دارد.
بهشتی فر با اشاره به اهمیت جنگل ها و مراتع در سلامت انسان و حفظ منابع آب و خاک، کشاورزی و گردشگری از رسانه های ارتباط جمعی خواست تا برای نهادینه کردن فرهنگ حفظ این گنجینه های ارزشمند تلاش بیشتری کنند.
کارشناسان عوامل عمدی و غیر عمدی را مهمترین دلایل آتش سوزی در جنگل ها و مراتع کهگیلویه و بویراحمد می دانند.
این کارشناسان اختلافات محلی و روشن کردن آتش از سوی گردشگران را مهمترین دلایل این آتش سوزی ها در این استان می دانند.
کهگیلویه و بویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به‌گونه‌ای که افزون بر 20 درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود 40 درصد گونه‌های دارویی کشور را در خود جای داده است.
استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
8143/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.