مسعود شفیعی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طرح مرمت سقف و دیوار حائل این اثر تاریخی هم اکنون در حال مراحل مقدماتی است و در چند روز آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.
وی بیان کرد که از هشت ساله گذشته تاکنون هفت دهنه پل بریم مرمت شده است.
شفیعی گفت که آخرین مرحله مرمت پل بریم از بناهای به‌جا مانده از دوره ساسانی 2 سال پیش با یک میلیارد ریال اعتبار اجرا شد.
وی بیان کرد: پل بریم که به‌صورت طاق‌های کمانی به هم پیوسته است در روزگار کهن محل عبور، تجارت و مبادله فرهنگ مردمان دور و نزدیک منطقه بود.
این مکان دیدنی در حدود هشت کیلومتری شهر باشت، جنب روستای چم بلبل و حدود 90 کیلومتر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
این پل که یکی از 10 پل تاریخی موجود در کهگیلویه و بویراحمد است، با شماره 4400 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده و سالیانه میزبان هزاران گردشگر است.
وی همچنین از برنامه ریزی برای مرمت 9 بنای تاریخی دیگر در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد و گفت که هشت میلیارد و 200 میلیون ریال برای مرمت این بناها در نظر گرفته شده است.
شفیعی پل پاتاوه، قلعه عزیزی، سه خانه تاریخی، بافت تاریخی دهدشت، پل پاتاوه، ساختمان‌های امامزاده علی (ع) و امامزاده بابا احمد (ع) را از بناهای تاریخی پیش بینی شده برای مرمت در سال جاری ذکر کرد.
کهگیلویه و بویراحمد 285 بنای تاریخی در فهرست آثار ملی دارد.
این استان 61 آسیاب، 50 خانه تاریخی، 40 قلعه،40 آب انبار،23 بقعه متبرکه،19 گورستان،17 استودان، 13 پل، 13 بافت تاریخی، پنج حمام، پنج مسجد و سه کاروانسرا در فهرست آثار ملی دارد.
نقوش برجسته تنگ سولک در بهمئی، آثار سنگی چین لوداب، شهر سنگی دلی یاسیر کهگیلویه، قلعه کی نصیر بهادر بویراحمد، قلعه رئیسی کهگیلویه، دو گوردو پا در باشت از جمله بناهای تاریخی مهم ثبت ملی شده این استان است.
استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد در جنوب غربی ایران قرار دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: سید ولی موسوی نژاد
8143/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.