خوشه دست بافت‌ها با پیگیری‌های مسئولان دولت یازدهم در سال 94 در کهگیلویه و بویراحمد شروع به فعالیت کرد.
سهراب بنام روز چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد که این مبلغ در 2 سال گذشته در بخش‌های مختلف خوشه دست بافته‌ها از قبیل آموزش، تور بازدید کارگاهی، ایجاد بازارچه، طراحی، رنگرزی و ساماندهی دیگر امور فعالیت این بخش هزینه شده است.
وی با بیان اینکه فرش، گبه و گلیم این استان قابلیت اخذ «برند ملی» دارند، گفت: این شرکت با همکاری نهادهای پشتیبان با فراهم کردن فضای مناسب صادرات برای حمایت از کسانی که خواهان سرمایه گذاری در این عرصه هستند، آمادگی کامل دارد.
تولید سالانه سه هزار متر مربع فرش و گلیم نفیس در کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند از ظرفیت‌های اقتصادی، صادراتی و ارزآور این استان باشد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حال حاضر صادرات اقلام تولیدی خوشه‌های دست بافت از طریق استان‌های دیگر انجام می‌شود.
وی تشکیل اولین کنسرسیوم صادراتی خوشه دست بافته‌های کهگیلویه و بویراحمد در اسفندماه 94 را یادآور شد و تصریح کرد: در این کنسرسیوم با توجه به سیاست‌های حوزه صادرات، از کلیه فعالان اقتصادی، شرکت‌های مدیریت صادرات و ذینفعان این عرصه دعوت به همکاری شد.
وی اظهار کرد: علاوه بر این محصولات و تولیداتی مانند گلیم نقش برجسته و جاجیم دست بافته‌های دیگری توسط این خوشه تولید می‌شود که در حد مصرف خانگی است.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی کهگیلویه و بویراحمد به ظرفیت بالای تولید دست بافته‌های این استان اشاره کرد و گفت: توسعه بازار این نوع محصولات در گرو صادرات و فعال شدن گروه‌های تجاری این استان است.
وی جمعیت عشایری و روستایی و بالا بودن تولیدات دامی در کهگیلویه و بویراحمد را یک ظرفیت برای رونق دست بافته‌های این استان دانست و ابراز کرد که بخش زیادی از جمعیت 70 هزار نفری عشایر بافنده هستند و به‌صورت فصلی یا خانگی مشغول به کار در این حرفه هستند.
بنام با اشاره به وجود 2 میلیون واحد دامی در کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد که سالانه بخشی از 200 تن پشم تولیدی این استان به بازار استان‌های دیگر عرضه می‌شود.
بر اساس آمارها از سه هزار بافنده فرش و گبه این استان، یک هزار و 800 نفر فعال هستند و یک هزار و 117 نفر از این تعداد از پوشش بیمه برخوردارند.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
6162/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.