به گزارش ایرنا، منطقه حفاظت شده دنا در سال 1390 به عنوان دهمین ذخیره گاه زیست کره ایران ثبت شد و بر اساس اعلام سازمان حفاظت محیط زیست کشور 169 گونه جانوری در این منطقه شناسایی شده است.
9 پاسگاه محیط بانی کار نظارت و حراست از این منطقه و گونه ‌های حیات وحش آن را بر عهده دارند.
کهگیلویه و بویراحمد حدود یک درصد مساحت ایران را دارد که 11 درصد آن را مناطق حفاظت شده تشکیل داده است.
میترا البرزی‌ منش روز جمعه در جشنواره معرفی توانمندی ‌های روستائیان کهگیلویه و بویراحمد در بهره ‌برداری پایدار و حفاظت از منابع ذخیره‌ گاه زیست کره دنا در روستای خونگاه شهرستان دنا اظهار داشت: در این برنامه توصیه شده نباید مردم را از مناطق زیست کره بیرون کرد بلکه باید با ارائه آموزش های لازم به آنان یاد داد وقتی در جایی زندگی می‌ کنند منابع اصلی باید سالم و پایدار مانده و به نسل ‌های آینده منتقل شود.
وی، زیست کره دنا را منطقه ‌ای حفاظت شده دانست و افزود که طرح سازگاری با تغییرات اقلیمی و کاربری زمین های کشاورزی نیز با همکاری بنیاد سوکو و وزارت محیط زیست کشور آلمان در ذخیره‌ گاه زیست کره دنا اجرا شد.
مدیر طرح بین‌ المللی سازگاری با تغییرات اقلیمی و کاربری زمین های کشاورزی ایران بیان کرد: اجرای برنامه «مدرسه در مزرعه» با همکاری سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای کشاورزان و برگزاری هشت نشست آموزشی «تفکیک و ساماندهی زباله» برای بانوان از مهمترین اقدام های این انجمن است.
البرزی منش عنوان کرد که تغییرات اقلیمی، گرم شدن هوا و کمبود آب در جنگل‌ ها، مراتع و برای زراعت در کشور رو به افزایش است.
وی ابراز داشت: طرح سازگاری با تغییرات اقلیمی و کاربری زمین های کشاورزی با هدف سازگاری با این تغییرات در کشور اجرا شده است.
مدیرعامل انجمن پایشگران محیط زیست ایران (پاما) گفت که بخش عمده ای از مصرف آب در ایران مربوط به حوزه زراعت است و باید آموزش و فرهنگ‌ سازی برای مصرف صحیح آن را از مناطق روستایی آغاز کرد.
البرزی منش به برگزاری دوره ‌های آموزشی صنایع دستی به همت مسئولان این طرح و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و اظهار داشت: سعی می شود با برگزاری این دوره ‌ها مردم استان به سمت تولید صنایع دستی سوق داده تا به جای استفاده از منابع طبیعی، گیاهان دارویی و تخریب زیست کره از طریق تولید و فروش صنایع دستی کسب درآمد کنند.
وی با بیان اینکه صنایع دستی در کهگیلویه و بویراحمد قدمتی دیرینه دارد، افزود که احیای این صنعت می‌ تواند در توسعه اقتصادی برای مردم استان موثر باشد.
البرزی منش بیان کرد: کسب درآمد از طریق توسعه صنعت گردشگری از عوامل موثر در حفظ و پایداری محیط زیست در کهگیلویه و بویراحمد است.
وی عنوان کرد که در این راستا و با همکاری اداره کل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد سه خانه در روستای خونگاه شهرستان دنا شناسایی شده تا برای بازدید و اقامت توریستی مورد استفاده قرار گیرد.
البرزی منش ابراز داشت: توسعه صنعت گردشگری در ایجاد اشتغال و کسب درآمد موثر بوده و به حفظ محیط زیست نیز کمک بسزایی می ‌کند.
عرضه صنایع دستی، محصولات کشاورزی و دستاوردهای دانش‌ آموزی در حوزه حفاظت از محیط زیست از مهمترین برنامه‌ های اجرا شده در این جشنواره یک روزه است.
شهرستان دنا به مرکزیت شهر سی سخت حدود 50 هزار نفر جمعیت دارد و در 35 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.
خبرنگار: منصور زرگر**انتشار دهنده: حسینعلی راشکی
7535/8005
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.