به گزارش ایرنا عزت‌الله بهشتی فر روز سه‌شنبه در جمع خبرنگاران افزود که امسال کشت گیاهان دارویی در 2 هزار هکتار زمین مستعد انجام‌شده و توسعه گیاهان دارویی مورد تأکید است.
وی از کسب سه رتبه برتر کشوری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد در زمینه جنگل‌کاری مشارکتی، کشت گیاهان دارویی و جلب مشارکت مردمی در حفاظت از منابع طبیعی خبر داد و افزود که بهره‌بردار نمونه کشوری در سال جاری از منطقه تنگ سرخ بویراحمد انتخاب شد.
بهشتی فر با تمجید از تلاش رسانه‌ها در ترویج فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی اظهار کرد که نقش رسانه‌ها باعث افزایش مشارکت و هم‌افزایی بخش دولتی و خصوصی در صیانت از منابع طبیعی شده است.
وی از اجرای طرح تأمین آبگرمکن در منطقه سیلاب کلوار خبر داد و تصریح کرد که قطع درختان در این منطقه 30 درصد کاهش یافته است.
بهشتی فر اظهار کرد که در این منطقه هر خانوار سالانه 2 هزار و 700 کیلوگرم چوب جنگلی برای سوخت مصرف می‌کنند که 30 درصد آن برای آبگرمکن مصرف می‌شود.
وی با بیان اینکه منابع طبیعی پیشتاز طرح‌های اقتصاد مقاومتی است تصریح کرد که این مهم در سایه حفظ منابع آب‌وخاک ممکن خواهد شد.
بهشتی فر گفت: با همکاری دستگاه قضایی تصرفات عرصه‌های منابع طبیعی کاهش یافته است اما هنوز به دلیل پراکندگی عرصه‌ها قطع درختان کاهش نیافته است.
وی ریزگردها را یک تهدید جدی برای طبیعت دانست و گفت: بیماری خشکیدگی جنگل‌های بلوط در استان براثر ورود ریز گردها صورت می‌گیرد.
بهشتی فر بیان کرد: برای هر 20 هزار هکتار جنگل استان یک قرق بان وجود دارد درحالی که هر 2 هزار هکتار یک قرق بان نیاز دارد.
وی اظهار کرد که بررسی کاهش قطع درختان و امحای کوره‌های زغالی در کوه حاتم و منطقه تشان در مرز با استان خوزستان در حال پیگیری است و مأموران جنگل بانی بر این منطقه نظارت دارند و این امر نیازمند حمایت سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی خوزستان است.
بهشتی فر در خصوص ویلاسازی مدیران گفت: این مساله صحت ندارد و ویلاسازی های سروک جزء زمین‌های کشاورزی و با امور اراضی است.
وی عنوان کرد: با پروژه‌هایی که توجیه فنی و شرایط زیست محیطی ندارند، موافقت نمی‌شود.
بهشتی فر اظهار کرد که از ادامه قطع درخت در مسیر جاده سازی به سمت سی سخت در تنگه گنجه‌ای جلوگیری شده است.
وی محدودیت‌های اعتباری و امکانات باعث شده که فعالیت‌های فرهنگی اولویت منابع طبیعی برای جلب مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی است.
بهشتی فر گفت تأکید مقام معظم رهبری در خصوص داشتن پیوست زیست محیطی طرح‌های عمرانی راهگشای بخشی از مشکلات منابع طبیعی در فرایند موافقت با اجرای برخی طرح‌های عمرانی شده است.
وی در خصوص برداشت گیاهان دارویی اظهار کرد که فقرمالی و بیکاری یک مساله جدی و تهدید حیات منابع طبیعی است.
وی کمبود نیروی انسانی و امکانات و تأخیر چندماهه در پرداخت حقوق قرق بان ها که حدود 70 نفر هستند، را از مشکلات منابع طبیعی برشمرد.
خبرنگار: مظفر عدالت نسب ** انتشار دهنده: سید ولی موسوی نژاد
6162/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.