شهرام عسکری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اینکه خاک یکی از زیرساخت های اصلی کشاورزی محسوب می شود آتش زدن پسماند مزارع باعث از بین رفتن موجودات زنده خاک در لایه های نخست و کاهش کمی و کیفی محصولات می شود.

آتش زدن بقایای گندم و جو افزون بر فقیرتر شدن خاک از نظر مواد آلی، کاهش حاصلخیزی خاک، از بین رفتن حشرات مفید و شکارگر، باعث فشردگی خاک در اثر کاهش درصد مواد آلی و رطوبت خاک، کاهش تبادلات گازی خاک و کاهش جمعیت انواع میکروارگانیسم‌های خاک می‌شود.

وی بیان کرد:آتش زدن مزارع جرم است و با خاطیان براساس قانون برخورد می شود.

هر ساله برخی از کشاورزان کهگیلویه وبویراحمدی با سوزاندن کاه و کلش مزارع پس از برداشت گندم موجب خسارت به منابع خاک استان می شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از افزایش ۲۰ درصدی تولید گندم در استان خبر داد.

وی بیان کرد:پیش بینی می شود که امسال ۱۵۰ هزار تن گندم در مزارع استان برداشت شود.

وی عنوان کرد: افزایش برداشت گندم در استان به دلیل باران های مطلوب سال زراعی جاری بوده است.

میانگین بارش باران امسال در کهگیلویه وبویراحمد نسبت به میانگین بلند مدت افزایش یافته است.

میانگین بلند مدت باران امسال در استان تاکنون ۵۷۳ میلیمتر اعلام شده در حالی که میانگین بلندمدت سالیانه در استان ۵۴۳ میلیمتر گزارش شده است.

عسکری عنوان کرد: تاکنون یکهزار و ۷۰۰ تن محصول زراعی گندم در مناطق گرمسیری استان خریداری شده است.

وی بیان کرد: برداشت محصول گندم بهار و تابستان امسال در ۷۵هزار هکتار مزرعه دیم و ۲۱ هزار هکتار مزرعه آبی کهگیلویه و بویراحمد انجام می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد  عنوان کرد: تاکنون ۹مرکز خرید در شهرستان های مختلف استان از جمله گچساران،بویراحمد، باشت،کهگیلویه و بهمئی برای خرید تضمینی محصول گندم دایر شده است.

عسکری ابراز داشت: هر کیلوگرم گندم معمولی به قیمت ۲۵هزار ریال و هر کیلوگرم گندم دوروم به نرخ ۲۶هزار ریال از کشاورزان خرید تضمینی می شود.

وی تاکیدکرد: همچنین میزان تولید کلزا در استان امسال نسبت به پارسال ۲ برابر شده است.

عسکری میزان تولید کلزا در استان در سال گذشته را ۲ هزار تن عنوان کرد وافزود: براساس پیش بینی ها امسال چهارهزار تن دانه های روغنی کلزا در مزارع استان برداشت می شود.

گفت: تا به امروز یکهزار و۴۰۰ تن دانه های روغنی کلزا از بهره برداران استان خریداری شده است.

وی افزود:هر کیلوگرم دانه های روغنی کلزا نیز۴۶هزار ریال از بهره برداران خریداری می شود. 

عسکری تاکیدکرد: با توجه به اینکه بخشی از گندم تولید شده در کهگیلویه و بویراحمد برای پخت نان به مصرف کشاورزان می رسد میزان خرید تضمینی این محصول در استان ۷۵هزار تن پیش بینی می شود.

براساس آمار رسمی هم اکنون ۵۰ هزار خانوار و بهره بردار این استان در ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی به فعالیت مشغولند که حاصل دسترنج این بهره برداران سالیانه ۹۱۰ هزار تن محصول است.

 سالیانه ۴۵۰ هزار تن محصولات زراعی، ۱۸ هزار تن ماهیان سردآبی،۲۰ میلیون گل رز شاخه بریده و ۲۸۰ هزار تن محصول باغی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود که افزایش تولید ضمن تحقق اقتصاد مقاومتی می تواند به بهبود درآمد و معیشت کشاورزان منجر شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.