کهگیلویه وبویراحمد با توجه به موقعیت اکولوژیکی و توپوگرافی خاص خود دارای پوشش گیاهی، جانوری و منابع حیاتی متنوعی است به گونه ای که افزون بر ۲۰ درصد پوشش جنگلی زاگرس و حدود ۴۰ درصد گونه های دارویی کشور را در خود جای داده است.

هم اینک هفت منطقه حفاظت شده با وسعت ۹۳ هزار و۶۶۰ هکتار، دنای شرقی با وسعت ۲۸ هزار و ۲۰۲ هکتار، خاییز با مساحت ۳۳ هزار و ۲۳۵هکتار، خامی با وسعت ۲۵هزار و ۶۷۱ هکتار، دیل با ۱۰هزار و ۳۸۱ هکتار، سولک با ۲ هزار ۴۲۸۷ هکتار و سیوک با ۱۲ هزار ۸۵۸ هکتار در این استان زیبای طبیعی وجود دارد.

کهگیلویه وبویراحمد همچنین دارای پنج منطقه شکار ممنوع شامل پادنای سمیرم، خرم ناز، لار و ماغر، حاتم و کوه تلرش است.

امروزه توجه به محیط زیست به عنوان یکی از مؤلفه‌های توسعه پایدار، یک اصل پایه‌ای در جهان کنونی تلقی شده است و این موضوع در پیوند با حیات وحش و پدیده انقراض گونه‌های جانوری اهمیت زیادی دارد.

با توجه به ظرفیت‌های زیست محیطی گونه‌های جانوری و نقش آنها در حفظ تعادل محیط زیست نقش مشارکت‌های مردمی در حفظ و توسعه این بخش مهم است.

با توجه به شیوع ویروس کرونا از همان ابتدا مسئولان استانی و شهرستانی ورود به مناطق حفاظت شده و حیات وحش را ممنوع کرده تا سلامت حیات وحش برای فصل زایش بدون هیچ گونه مشکلی انجام شود.

اکنون فصل زایش حیات‌وحش است که از اواسط بهار آغاز شده و جانوران در این روزها نیاز به حفاظت بیشتری دارند.

در بیشتر مواقع حیات‌وحش در فصل بهار با پایین آمدن از رشته کوه‌ها اطراف روستاها و در مسیر رودخانه‌ها، نقاط دره‌ای و یا حاشیه جاده‌ها مشاهده می شوند و نیاز است که مردم در حفظ و امنیت محیط زیست استان همکاری همه جانبه داشته باشند.

رییس اداره محیط زیست کهگیلویه گفت: با گشت و کنترل محیط بانان و ماموران اجرایی محیط زیست شهرستان، امنیت حیات وحش گونه‌های پرشمار منطقه حفاظت شده خائیز در فصل زادوولد وحوش بیش از پیش تامین است.

روح الله عزیزی با اشاره به با شروع فصل زادآوری حیات گونه‌های حیات وحش و پرندگان اظهارداشت: پیشگیری از شکار غیرمجاز و تشدید حفاظت از گونه‌های حیات وحش بویژه در این فصل بیش از هر زمان دیگر نیازمند مشارکت همگانی است.

وی بیان کرد: زاد و ولد گونه‌های پرشمار بزکوهی در منطقه حفاظت شده کوه خائیز هم اکنون جلوه خاصی به این زیستگاه داده است، به گونه‌ای که برخی گونه‌ها دو تا سه قلو زایمان کرده اند.

عزیزی تصریح کرد: آنچه به اهمیت این منطقه حفاظت شده افزوده است، آرامش حیات وحش و عادی بودن زندگی گونه‌های جانوری و پرندگان در این زیستگاه  وسیع و سرسبز  است.

وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود با توجه به امنیت و آرامش حاکم بر فضای زاد و ولد، جمعیت گونه‌های کل و بز افزایش چشمگیری داشته باشد.

عزیزی تعرض سودجویان به منطقه حفاظت شده خاییز را غیرممکن دانست و تاکید کرد: با کسانی که اقدام به زنده‌گیری بزغاله در برخی مناطق کوهستانی کنند، پرونده مجرمانه آنها خارج از نوبت رسیدگی و برخورد قاطع خواهد شد.

رییس اداره محیط زیست کهگیلویه اظهار کرد: منطقه خائیز در حوزه استحفاظی شهرستان‌های گچساران، کهگیلویه و بهبهان با مساحتی معادل ۳۳ هزار هکتار در سال ۷۷ در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت .

عزیزی تصریح کرد: این منطقه با ویژگی های طبیعی تپه های ماهوری، کوهستانی و صخره ای با بارش سالیانه حداقل ۲۵۰ و حداکثر ۶۷۰ میلی متر و ارتفاع یک هزار و ۵۰۰ متر از سطح دریا در محدوده گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: به دنبال شیوع کرونا محیط‌بان‌ها و کارشناسان محیط‌زیست استان در خط مقدم حفاظت از زیستگاه‌های حیات‌وحش استان فعالیت‌های شبانه‌روزی داشته و همیشه در سطح این مناطق حضور دارند.

سید اسدالله هاشمی افزود: با اجرای این اقدامات علاوه بر تامین فضای آرام و امن برای زاد و ولد و محافظت از حیات‌وحش جلوی تخلفات احتمالی مانند شکار و صید غیرمجاز نیز گرفته می‌شود.

وی بیان کرد: همزمان با فصل زایش و زاد و ولد گونه‌های جانوری و پرندگان واحدهای محیط بانی و گشت‌های مستمر در مناطق حفاظت شده این استان فعال‌تر شده است.

کهگیلویه و بویراحمد از معدود استان‌های کشور است که بیش از ۳۱۲ هزار هکتار منطقه حفاظت‌شده و پارک ملی دارد.

به گفته کارشناسان وجود اقلیم‌های گرمسیری و سردسیری، تنوع زیستی، وجود گونه‌های متنوع جانوری و شمار بالای مناطق حفاظت‌شده این استان زمینه را برای مشارکت مردم در این عرصه فراهم کرده است.




 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.