ویروس کرونا، با آمدنش همه چیز را دستخوش تغییر کرده است،قربانی شدن تعدادی از هموطنان و ابتلای تعداد زیادی دیگر به عنوان مهمترین،تلخ ترین و دردناک ترین اثر کرونا در کشور بوده است. کسادی بازار بسیاری از کسب و کارها ، لغو آئین ها و سنت های نوروز باستانی و تعطیلی تمام رقابت های ورزشی شکل و سیاق زندگی مردم را به کلی دچار دگرگونی کرده است. 

اکنون مردم خداجو و روزه دار کشورمان ماه مبارک رمضان متفاوتی را آغاز کرده اند جایی که نه خبر از سفره های چند صدنفری افطاری هست و نه آئین های معنوی دسته جمعی در مکان های مذهبی.

فریضه معنوی روزه داری که ریشه دیرینه در فرهنگ دینی هموطنان دارد هر ساله با آئین های معنوی در جای جای ایران اسلامی به ویژه در استان کهگیلویه و بویراحمد همراه بوده است اما شاید برای نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی است که هزاران نفر از مردم کشورمان و این استان در حسرت شرکت در نماز جمعه و جماعت در مصلاها و دورهمی هایی برای ختم قرآن و یا مناجات هستند.

نشست های شبانه برای تلاوت قرآن، خواندن مناجات و گفت و شنودهای دینی یکی از مهمترین آئین های سنتی مردم کهگیلویه و بویراحمد است که این روزها مردم در محافل خود از آن یاد می کنند و دلتنگ آن شده اند.

اما با وجود این مشکلات یکی از مهمترین سنت هایی که بازار آن گرمتر از سال های گذشته شده دستگیری از نیازمندان باشد.

مردم با تمکین به آیات قرآن و در پاسخ به ندای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره کمک های مومنانه به میدان عمل آمده اند تا کمی از آلام هموطنان خود را در روزهای کرونایی بکاهند.

در ماه رمضان امسال در هر کوی برزنی ، خیران کهگیلویه و بویراحمد برای کمک به همنوعان خود دست بکار شده اند ، یکی با کمک های نقدی، یکی با توزیع سبدهای غذایی اهدایی خیران و دیگری با اهدای خون خلاصه هر کس هر کاری از دستش برمی آید انجام می دهد.

دیدگاه مردم

یک ورزشکار باشتی که با اهدای مواد غذایی در پویش کمک های مومنانه سهیم شده گفت: ماه رمضان امسال برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا خبری از سفره های افطاری نیست اما نسل اول و چهارم انقلاب برای کاهش آلام مردم و کمک به نیازمندان همدل شده اند.

احمد حسن زاده  افزود: روزهای کرونایی هموطنان بیشتر از هر زمان دیگری نیازمند تحقق این سخن سعدی شیرازی شاعر شیرین سخن پارسی گوی درباره بنی آدم از اعضای یکدیگرند هستند به همین دلیل خانواده هایی حتی با وضعیت معمولی تلاش می کنند با تامین مواد غذایی و اهدای آن به افراد نیازمند گامی برای کاهش مشکلات معیشتی مردم بردارند.

یک مرد کهنسال گچسارانی می گوید: تا همین چند ماه پیش در زمان سختی ها یا بیماری با برپایی یک دورهمی ضمن خواندن دعا از خداوند می خواستیم گرهگشای مشکل شود اما اکنون با توجه به امکان سرایت بیماری امکان برگزاری چنین محافلی نیست.

امیر محمد کرمی که با اهدای پول نقد در کمک های مومنانه سهیم شده می گوید: سنگرها عوض شده اگر نه تلاش برای مهار کرونا مانند مقابله با دشمن در دوران جنگ تحمیلی است.

وی افزود: اگر در دوران دفاع مقدس جنگ در جبهه بود امروز جنگ در بیمارستان ها و نظام سلامت در خط مقدم مبارزه با این دشمن نامرئی هستند.

وی بیان کرد: اگر قرار باشد زحمات پرستاران،پزشکان و همه جهادگران نظام سلامت نتیجه دهد راهی جز خانه نشینی نداریم.

این مرد دوران دیده با اشاره به اینکه خانواده های پرشماری به دلیل تنگدستی قادر به خانه نشینی نیستند وظیفه خیران برای کمک به نیازمندان در این روزهای کرونا زده را سنگین دانست.

یک دانشجوی بویراحمدی که با اهدای خون در پویش کمک های مومنانه سهیم شده با اشاره به اینکه در روزهای پایانی شعبان مردم گچساران در بوستان شهدای گمنام جمع می شدند و مناجات شعبانیه می خواندند گفت: ماه رمضان بدون برپایی نماز جماعت در مسجد واقعا باعث دلتنگی او شده است.

مریم حسن پور ابراز امیدواری کرد: با همدلی مردم و دوری از برگزاری برنامه های دسته جمعی سلامت به جامعه برگردد.

تشکل های مردمی یاریگر مسئولان برای مهار بحران کرونا 

مسئول تشکل خیریه شهدای گمنام گچساران اظهار داشت: با جذب کمک های مردمی ۲ هزار بسته معیشتی شامل سه کیلوگرم برنج، یک عدد ماکارونی، سویا،یک قوطی رب گوجه فرنگی و یک بطری روغن بین کارگران خسارت دیده از کرونا در این شهرستان توزیع شده است.

مسلم بهرامی نژاد تاکید کرد: برای تامین بسته های سبد مواد غذایی در مراحل بعد تا شکست ویروس کرونا با مشارکت خیران برنامه ریزی می شود.

وی همچنین از توزیع ۴۰۰ بسته اقلام بهداشتی شامل ماسک،الکل و ژل ضدعفونی کننده دست بین اقشار کم درآمد در گچساران خبر داد.

بهرامی نژاد افزود: راه اندازی چندین کارگاه ماسک و گان از دیگر اقدامات این تشکل بوده است.

وی گفت: تاکنون ۲۵هزار عدد ماسک و ۳۰۰ عدد گان در کارگاه های تشکل خیریه شهدای گمنام گچساران تولید و به صورت رایگان توزیع شده است. 

بهرامی نژاد افزود: بخشی از ماسک های تولید شده و گان ها به بیمارستان ها و مراکز درمانی اهدا شده است.

وی همچنین از خریداری ۱۰ دستگاه سمپاش و اهدا به گروه های جهادی برای ضدعفونی مکان های پرتردد و معابر عمومی در گچساران خبر داد.

مسئول تشکل خیریه شهدای گمنام گچساران گفت: پنج هزار و ۴۰۰ قرص نان در یکی محله های مسکونی حاشیه شهر دوگنبدان به صورت رایگان توزیع شده است.

مسلم بهرامی نژاد افزود: این تعداد نان از یک نانوایی در محله لبنان شهر دوگنبدان خریداری و درب خانه ها به مردم تحویل داده شد.

وی بیان کرد:این اقدام در مدت زمان یک هفته با هدف پیشگیری از قرار گرفتن شهروندان برای تهیه نان در صف انجام شده است.

بهرامی نژاد تصریح کرد: تلاش می شود با مشارکت خیران خرید و توزیع نان درب خانه ها در دیگر مناطق مسکونی حاشیه شهر دوگنبدان انجام شود.

بهرامی نژاد عنوان کرد: انتظار می رود با انجام این اقدام شهروندان به خانه نشینی تشویق شوند.

وی بیان کرد: تشکل خیریه شهدای گمنام در قالب ۷۰ نفر با مشارکت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد از سه سال پیش تاکنون فعالیت می کند.

این تشکل که در زمینه های آموزشی،بهداشت،عمران فعالیت می کند با انتشار ویروس کرونا در کشور اقدام به انجام اقدام های پیشگیرانه برای سرایت این بیماری کرد.

پیشگامی دستگاه های فرهنگی برای کمک های مومنانه

مدیرکل اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکهزار بسته معیشتی در قالب رزمایش ضیافت همدلی در مناطق مختلف استان توزیع شده است.

سید نور الله جنتی پور اظهار داشت:در آستانه ماه مبارک رمضان این طرح با هدف کمک به نیازمندان با مشارکت خیران و اداره اوقاف کهگیلویه و بویراحمد در حال اجراست.

وی افزود: رزمایش ضیافت همدلی در پاسخ به ندای رهبر فرزانه انلاب اسلامی درباره کمک های مومنانه برای حمایت از نیازمندان در ماه رمضان کرونایی اجرایی شده است.

وی بیان کرد:سهمیه استان ۲هزار سبد حمایتی است که یکهزار بسته دیگر تا پایان نیمه اول ماه مبارک رمضان توزیع می شود.

مدیرکل اوقاف و امور کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هر یک از این سبدهای حمایتی شامل برنج،روغن،ماکارونی،رب گوجه و سویا،ماسک و مواد شوینده است.

جنتی پور ابراز داشت: راه اندازی ۲ کارگاه تولید ماسک در کهگیلویه و بویراحمد برای تامین نیازمندی های مردم در روزهای کرونایی از دیگر اقدامات برای مقابله با انتشار ویروس کرونا در این استان است.

وی عنوان کرد: تاکنون ۲۰ هزار ماسک در کارگاه های زیرنظر اوقاف استان در شهرستان های بویراحمد و بهمئی تولید شده است.

امام جمعه باشت با تقدیر از همدلی مردم و مسئولان برای انجام کمک های مومنانه خواستار ادامه این روند حتی در دوران پساکرونایی شد.

حجت الاسلام عبدالرحیم عبودی با اشاره به اینکه تعداد پرشماری از شهروندان در پی انتشار ویروس کرونا بیکار شده اند عنوان کرد: ماه رمضان فرصتی برای رونق کمک به نیازمندان است.

وی با یادآوری این نکته که دستگیری از نیازمندان از سیره بزرگان است تاکید کرد: در این روزهای سخت بیشتر از هر زمان دیگر فقیران نیازمند حمایت خیران هستند.

 تاکنون ۸۸ هزار و ۱۹۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۵۵۷۴ نفر بر اثر این بیماری جان باخته اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.