صادق فاتحی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۵۰۰ عدد ماسک و ۲۰۰ عدد مایع دست شویی با مشارکت خیران تامین و در مناطق عشایری گچساران و باشت توزیع شده است.

وی یا اشاره به انتشار بیماری کرونا در کشور بیان کرد: این اقلام بهداشتی به منظور تشویق عشایر به انجام مراقبت های بهداشتی در این شهرستان ها توزیع شده است.

فاتحی به تعیین بیستم اردیبهشت برای انجام کوچ به مناطق ییلاقی اظهار داشت: برخی عشایر اقدام به کوچ زود هنگام کرده اند که این امر می تواند برای آنان خطرآفرین و منجر به ایجاد کانون های شیوع بیماری ویروس کرونا شود.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت سلامتی عشایر این قشر و امکان سرایت ویروس تا پیش از زمان تعیین شده عشایر اقدام به کوچ به مناطق ییلاقی ندارند.

رئیس امور عشایر شهرستان های گچساران و باشت عنوان کرد: کار خدمات رسانی به صورت مستمر و بی وقفه در مناطق قشلاقی این شهرستان ها در حال انجام است.

وی گفت: ماهیانه ۸۰ تن آرد بین عشایر گچساران و باشت توزیع می شود.

فاتحی انجام بازگشایی ۹۰۰ کیلومتر از ایل راه ها از دیگر خدماتی بوده که در یک ساله گذشته را از دیگر خدمات انجام شده برای رفاه عشایر این شهرستان ها ذکر کرد.

رئیس اداره امور عشایر شهرستان های گچساران و باشت تاکید کرد:هم اکنون کار آبرسانی سیار با استفاده از ۶ دستگاه تانکر و با انجام ۱۸ سرویس در طول روز انجام می شود.

وی تصریح کرد:  سه فروشگاه در مناطق پاکوه،باباکلان و دژسلیمان مایحتاج مورد نیاز عشایر را توزیع می کنند.

فاتحی تصریح کرد: تپه ماهوری بودن یکی از ویژگی های منحصر به فرد طبیعت گچساران است که امکان پرورش دام بیشتر را در این شهرستان فراهم کرده است.

فاتحی ادامه داد : تنوع اقوام متشکل از ترک و لر از دیگر ویژگی های عشایر این خطه است که به دلیل وجود خرده فرهنگ ها ،جاذبه های مردم شناسی آن را در کنار تولید و خودکفایی افزایش داده است.

وی گفت: بالا بودن تعداد دام عشایر نقش مهمی در افزایش سطح درآمد این قشر تولید کننده دارد.

وی افزود: گچساران دارای ۶۸ نقطه عشایری است.

دریلا، آبگندی و کلاغ نشین از جمله مناطق عشایری گچساران است.

مناطق قشلاقی شهرستان گچساران و باشت سالانه محل استقرار و سکونت حدود ۲ هزار خانوار عشایر کوچرو از مناطق سردسیری استان‌های فارس، کهگیلویه و بویراحمد و اصفهان است.

این قشر مولد سالانه ۲ هزار و ۷۰۰ تن گوشت قرمز،۶ هزار و ۴۸۰ تن انواع فرآورده‌های لبنی، ۱۵۰ تن پشم و ۲۵ تن گوشت سفید تولید می‌کنند.

عشایر گچساران شامل طوایف بویراحمد علیا و سفلی، ترک های قشقایی و دره شوری هستند.

مناطق ییلاقی عشایر گچساران شامل سمیرم، سپیدان و مناطق سردسیری شهرستان بویراحمد است.

تاکنون ۸۲ هزار و ۲۱۱ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و  ۵۱۱۸ نفر نیز بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.