اکبر خدری  روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا میزان بارندگی ثبت شده از ابتدای سال جاری تاکنون در ایستگاه هواشناسی سد کوثر را ۲۲۷میلیمتر اعلام کرد و افزود: ۱۸ میلیمتر از این میزان مربوط به بارندگی اخیر بوده است.

وی اظهار داشت: میزان ذخیره آب سدکوثر در گچساران هم اکنون ۴۶۴ میلیون متر مکعب است.

مدیر اداره بهره برداری و نگهداری سد کوثر گچساران با بیان اینکه نرمال تراز مخزن بتنی این سد از سطح دریا ۶۲۵ متر است، گفت: هم اکنون تراز این سد۶۱۹.۲۴متر است.

خدری ابراز داشت:۵۰ میلیون متر مکعب با هدف مدیریت سیلاب رهاسازی شده است.

وی تاکید کرد: ۸۰میلیون متر مکعب آب از سد کوثر برای مصرف آشامیدنی استان‌های جنوبی کشور از ابتدای مهر امسال تاکنون رهاسازی شده است.

مدیر اداره بهره‌برداری و نگهداری سد کوثر گچساران گفت: در سال آبی جاری ۱۵۵ میلیون متر مکعب از آب سد کوثر به پنج استان جنوبی کشور اختصاص یافته است.

اکبر خدری اظهار داشت: از این میزان ۷۷ میلیون متر مکعب به بوشهر،۴۶ میلیون متر مکعب به خوزستان،۲۱ میلیون متر مکعب به هرمزگان و فارس و ۱۱ میلیون متر مکعب به شهرستان گچساران تخصیص یافته است.

سد کوثر آب آشامیدنی ۲۰ شهر و ۲ هزار روستا با ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر جمعیت را در استان‌های جنوبی کشور شامل کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، خوزستان، هرمزگان و فارس تأمین می‌کند.

وی تصریح کرد: امسال همچنین ۱۷میلیون متر مکعب آب کشاورزی، ۱.۵میلیون متر مکعب آب صنعت و ۴۲میلیون متر مکعب برای سایر مصرف (زیست محیطی) در این سد راهسازی شده است.

آب سد کوثر از رودخانه خیرآباد تأمین می‌شود و این رودخانه از رودهای شاه بهرام و دهدشت به وجود می‌آید.

قرار است آب آشامیدنی شهرهای دهدشت، سوق، لنده و چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد هم از سد کوثر تأمین شود.

سد ملی کوثر در ۵۵ کیلومتری شمال غرب دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران قرار دارد.

سد کوثر تنها سد بتنی مورد استفاده در کهگیلویه و بویراحمد است.

۲ سد چم شیر و تنگ سرخ در این استان مراحل ساخت خود را طی می‌کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.