اگرچه سال زراعی گذشته وضعیت کشت به خاطر بارندگی ها خوب بود اما اثرات خشکسالی های پیشین برداشت محصول و درآمد کشاورزان را به شدت تحت تاثیر قرار داده بود ولی امسال بهره برداران این استان روزهای پررونق کاشت،داشت و برداشت را می گذرانند.

در سال جاری برداشت انواع محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد بیشتر از پارسال است و دولت هم با اجرای طرح هایی چون آبیاری تحت فشار، زیرساخت های سردخانه ای، استفاده از فن آوری های هسته ای برای پیشگیری از اثرات آفت ها بر محصولات کشاورزی  آینده روشن و امیدبخشی برای کشاورزی به عنوان مهمترین منبع درآمد مردم  ترسیم کرده است.

میانگین بلند مدت بارش باران در کهگیلویه و بویراحمد براساس آخرین آمار ۲۲۲ میلیمتر است.

متوسط بارش باران  سال زراعی گذشته (۹۷-۹۸)  در استان حدود ۸۹۱ میلیمتر بوده است در حالی که میانگین بارش سال زراعی بلند مدت کهگیلویه و بویراحمد ۵۴۲.۸ میلیمتر است.

دفتر مطالعات پایه منابع آب ایران استان را در سال زراعی ۹۷ و ۹۸ از نظر میانگین بارندگی استان‌ها در رتبه دوم پربارش ترین ها اعلام کرد.

براساس آمار  جهاد کشاورزی در زمان حاضر سالیانه۹۱۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی در بخش های زراعت، باغی، شیلات و دام سالانه در این کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود که هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در طول سال برای بهره برداران درآمدزایی ایجاد می گند.

سیب، مرکبات، میوه‌های تابستانه،گل رز هلندی، ماهیان سردآبی،گندم،کلزا از مهمترین تولیدات کشاورزی بهره برداران در این استان است.

استان کهگیلویه و بویراحمد ۲۷۰ هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که ۸۰ هزار هکتار از آن آبی و بقیه دیم است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه وبویراحمد گفت: میزان تولید مرکبات در باغستان های استان امسال نسبت به پارسال ۱۰ هزار تن افزایش یافته است.

شهرام عسکری اظهار داشت: امسال ۷۰ هزار تن مرکبات شامل لیموترش،پرتقال، نارنگی و سایر مرکبات در باغستان های کهگیلویه و بویراحمد تولید شده است.

وی با یادآوری اینکه برداشت لیموترش در باغ های کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: در سال ۱۳۹۸، ۴۰ هزار تن محصول لیموترش در سطح پنج هزار هکتار از باغستان های استان تولید شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی کهگیلویه وبویراحمد با بیان اینکه برداشت محصولاتی مانند پرتقال،نارنگی و سایر مرکبات هم اکنون در حال انجام است ابرازداشت: انتظار می رود تا پایان فصل  ۳۰ هزار تن از این محصولات در استان برداشت شود.

وی سطح باغ های پرتقال کهگیلویه و بویراحمد را سه هزار هکتار برآورد کرد و افزود: ۲۰ هزار تن پرتقال از این باغ ها برداشت خواهد شد.

عسکری عنوان کرد: افزایش سطح باغستان های بارور و مراقبت های ترویجی باعث افزایش میزان محصولات مرکبات شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:۱۳۲هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت پاییزه محصولات زراعی شامل گندم آبی،دیم،جو دیم،جو آبی و کلزا رفته است.

شهرام عسکری افزود: پاییز امسال ۷۸ هزار هکتار گندم دیم و ۲۱ هزار هکتار گندم آبی،۲۷هزار هکتار جو دیم، سه هزار و ۲۰۰ هکتار جو آبی و ۲ هزار ۳۰۰ هکتار دانه های روغنی کلزا در کهگیلویه و بویراحمد کشت شده است.

وی  با اشاره به اینکه کشت محصولات زراعی پاییزه در استان به پایان رسیده عنوان کرد: سطح زیر کشت این محصولات امسال نسبت به پارسال تغییری نداشته است و تنها سطح زیر کشت گندم آبی کاهش یافته است.

 معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد میزان کاهش کشت گندم آبی در استان را یک هزار هکتار برآورد کرد و افزود: بهره برداران امسال  محصولات سبزی و صیفی را جایگزین کشت گندم آبی کرده اند.

عسکری ابراز داشت: تنوع بخشی ضمن افزایش درآمد کشاورزان باعث بهبود حاصلخیزی خاک خواهد شد.

وی اظهار داشت:توزیع بذر، کود و خرید تضمینی محصولاتی مانند گندم،کلزا و جو از حمایت های جهاد کشاورزی برای رونق تولید است.

تابستان امسال ۷۵هزار تن گندم در کهگیلویه و بویراحمد بصورت تضمینی از کشاورزان خرید شده است.

وی تصریح کرد: هم اکنون مجموع سطح زیر کشت باغستان های استان بیش از ۴۰ هزار هکتار است که از این میزان ۳۰هزار هکتار آبی است.

عسکری گفت:  این استان سالیانه ۱۷ هزار تن  ماهی تولید می کند که از این میزان  ۱۲ هزار تن به استان های همجوار صادر می شود.

وی افزود: ۳۴ هزار هکتار از زمین های کشاورزی این  استان تاکنون زیر کشت آبیاری نوین رفته که از این میزان بیش از ۱۳ هزار هکتار در دولت تدبیر و امید بوده است.

عسکری اظهار داشت: آبیاری نوین در ۲ هزار هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد هم اکنون در دست اجراست.

وی گفت: سالانه ۲۰ میلیون هزار شاخه گل رز در استان تولید و روانه بازارهای مصرف می شود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:پاییز امسال ۲۵ هزار و ۶۰۰ تن ذرت دانه ای در مزارع مناطق گرمسیری این استان برداشت شده است.

عیسی راستین نسب با اشاره به این که برداشت محصول ذرت در کهگیلویه و بویراحمد پایان یافته اظهار داشت: این میزان محصول در سه هزار و ۲۰۰ هکتار از مزارع شهرستان‌های گچساران، باشت، بهمئی، چرام و کهگیلویه برداشت شده است.

وی میزان برداشت ذرت دانه ای در هر هکتار از مزارع استان را هشت تن برآورد کرد.

راستین نسب بیان کرد: بیشترین میزان برداشت محصول ذرت کهگیلویه و بویراحمد در شهرستان‌های گچساران و باشت صورت گرفته است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد همچنین از برداشت محصول ذرت علوفه ای در ۶۰۰ هکتار از مزارع استان خبر داد و افزود: در هر هکتار مزرعه ۶۰ تا ۱۰۰ تن ذرت علوفه ای برداشت شده است.

وی عنوان کرد: پارسال سه هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت ذرت رفته بود اما امسال کشت ذرت دانه ای و علوفه ای در سه هزار و ۸۰۰ هکتار از مزارع کهگیلویه و بویراحمد انجام شد.

راستین نسب با اشاره به نیاز کشور به ذرت برای تأمین خوراک دام و طیور  ابراز داشت: قرار دادن زیر پوشش بیمه محصولات کشاورزی، خرید تضمینی، توزیع بذر و کود از حمایت‌های جهاد کشاورزی از ذرت کاران در استان است.

وی ابراز داشت:طرح خرید تضمینی محصول ذرت دانه ای اوایل آبان امسال در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد اما به دلیل بالاتر تر بودن نرخ خرید محصول در بازار آزاد تا بهای قیمت تضمینی بهره برداران از آن استقبال نکردند.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران گفت: بذر ذرت هیبرید برای نخستین بار به عنوان کشت دوم در هشت هکتار از مزارع این مرکز برداشت شد.

سید عبدالحمید محمدیافزود: در این مزرعه میزان ۴۰ تن بذر هیبرید ذرت برداشت و جهت فرآوری و پروسسینگ (پاکسازی)به کارخانه شرکت توسعه کشت ذرت در استان کرمانشاه ارسال شد.

وی بیان کرد:همه مراحل تولید این محصول زیر نظر محققان و اعضای هیات علمی پردیس تحقیقات کشاورزی منطقه امامزاده جعفر انجام شده است.

محمدی ابراز داشت:نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد  به بذر ذرت هیبرید سالیانه ۸۰ تا ۱۰۰ تن است که این میزان تولید شده یک سوم نیاز استان  است.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی منطقه امامزاده جعفر عنوان کرد: در صورت توسعه کشت بذر ذرت هیبرید نیاز استان کهگیلویه و بویراحمد رفع و برای تامین بذر مورد نیاز بهره برداران استان های دیگر در این مرکز آمادگی وجود دارد.

محمدی تاکید کرد:بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان نشان می دهد شرایط آب و هوایی گچساران برای تولید ذرت بذری هیبرید که جزو اقلام وارداتی است بسیار مناسب است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه وبویراحمد می گوید: با هدف افزایش ماندگاری محصولات و بهبود درآمد بهره برداران تا پایان سال جاری ظرفیت سردخانه‌های این استان به ۲۰ هزار تن افزایش خواهد یافت‌.

الیاس تاج الدینی اظهارداشت: با احداث سردخانه ۱۰ هزار تنی ظرفیت ذخیره سازی میوه در کهگیلویه و بویراحمد از ۱۱ هزارو۵۰۰ تن به ۲۰ هزار تن افزایش خواهد یافت.

وی بیان کرد: مجوز احداث این سردخانه نیز صادر شده است.

تاج الدینی تصریح کرد: هم اکنون ۱۳ سردخانه در این استان در طول سال کار ذخیره سازی محصولات را انجام می دهند.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: پرتودهی هسته ای به کمک افزایش درآمد کشاورزان شهرستان گچساران در جنوب کهگیلویه و بویراحمد می‌آید.

غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: مرکز پرتودهی هسته ای گچساران برای تحقق این امر ایجاد می‌شود.

وی بیان کرد: بهره وری بهتر از طریق پرتودهی هسته ای می تواند به افزایش درآمد کشاورزان کمک کند.نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آفت های کشاورزی و پایین بودن دوره نگهداری یکی از مهمترین دلایل کم بودن درآمد کشاورزان است اظهار داشت: استفاده ازفناوری پرتو دهی هسته ای می تواند مدت زمان ماندگاری یک محصول به ویژه میوه را چند برابر افزایش دهد ضمن اینکه خطری برای سلامتی مصرف کننده ندارد.

وی با یادآوری این نکته که مگس مدیترانه ای از سال ۱۳۵۴ تاکنون وارد کشور شده و هر ساله باعث خسارت زیادی به کشاورزان می شود افزود: پرتودهی هسته ای راهکاری مناسب برای مبارزه با آفت مگس مدیترانه ای است.

وی تصریح کرد: از بین بردن میکروب برخی محصولات مانند ادویه جات از دیگر کارکردهای پرتو دهی هسته ای است که به سلامت مصرف کنندگان کمک می کند.

نماینده مردم شهرستان های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی  با بیان اینکه پنج هزار هکتار باغ لیموترش در جنوب کهگیلویه و بویراحمد عمدتا در گچساران و باشت وجود دارد که هرساله بخشی از محصولات به دلیل آفت های مختلف از بین می رود و باعث کاهش درآمد کشاورزان می شود گفت: راه اندازی مرکز پرتودهی هسته ای باعث افزایش چندین میلیارد تومانی بهره برداران لیمو می شود.

غلامرضا تاجگردون افزود: این در حالی است که راه اندازی این مرکز به افزایش درآمد سایر بهره برداران به ویژه انواع میوه نیز کمک می کند.

وی بیان کرد: زمین مورد نیاز مرکز پرتودهی گچساران تامین شده و این طرح با ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا خواهد شد.

کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

این استان با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.

کهگیلویه و بویرامد یک درصد مساحت کشور را در اختیار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.