حسین کلانتری عصر سه شنبه در نشست شورای ثبت احوال کهگیلویه وبویراحمد اظهار داشت: تنها ارایه آمار صرف و بدون پیوست های علمی، جامعه شناختی و یا بدون نگاه آسیب شناسانه دقیق از دلایل افزایش و یا کاهش آمار جمعیتی، اثربخشی و نقش آفرینی لازم را در پیشبرد امور و تصمیم گیری ها ندارد.

وی یادآور شد: دستگاه های متولی باید با همکاری و مشارکت نیروهای متخصص آمار و همچنین جامعه شناسان و دانشگاهیان دلایل علمی و تحلیل های اماری و جامعه شناسی از روند موجود میزان جمعیت در بخش های مختلف تدوین کنند و همچنین راهکارها و پیشنهادهای راهبردی و اثرگذار در این راستا ارائه دهند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: امروزه باید برای بسیاری از روستاها ی خالی از سکنه در حوزه شهرستان های گرمسیری ، افزایش میزان مهاجرپذیری و بروز معضل حاشیه نشینی در شهر یاسوج ، یا افزایش میزان بروز اسیب های اجتماعی در برخی مناطق این شهر و همچنین افزایش و یا نوسان های جمعیتی و آماری در استان تحلیل های جامعه شناختی و آسیب شناسی جدی ، علمی و کارشناسانه تدوین کرد.

کلانتری یادآور شد: بسیاری از مشکلات و چالش های موجود در افزایش میزان حاشیه نشینی در یاسوج را باید در عدم توسعه روستاها در سایر مناطق استان جستجو کرد.

وی بر ضرورت توسعه متوازن و توزیع عادلانه منابع و امکانات در روستاها تاکید کرد و گفت: بدون شک هرگاه یک فرد روستایی از حداقل امکانات و منابع و یا اشتغال پایدار در روستایش بهره مند باشد هیچگاه زندگی بی آلایش  خود را با پناه بردن بی ثمر و زندگی در سراب کاذب شهرها واگذار نخواهد کرد.

کلانتری همچنین یکی از راهکارهای اساسی در کاهش میزان نرخ بیکاری و یا معضلات حاشیه نشینی و جلوگیری از مهاجرت روستائیان را داشتن نگاه عادلانه و توسعه مدارانه متولیان امر در بخش های مختلف دانست و از دستگاه های متولی اقتصادی در استان خواست تا بخش عمده ای از منابع و تسهیلات اشتغال را به سمت روستاها سوق دهند و همچنین اشتغال پایدار بویژه مشاغل خرد و خانگی زنان روستایی را رونق بخشند.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین سیاست های کلی جمعیتی از سوی مقام معظم رهبری را یادآور و گفت: رهبری با تحلیل و نگاه هوشمندانه و خردمندانه از اوضاع و شرایط فعلی و آینده کشورمان اقدام به این توصیه جمعیتی کرده است.

وی تصریح کرد: رهبری فرزانه انقلاب سیاست های کلی جمعیتی را اعلام می کنند اما همراه با آن نیز طرح اقتصاد مقاومتی نیز ارائه داده و یا چنانچنه بر افزایش باروری به دلیل نگاه منطقی معتقدند، در کنار آن نیز بر ضرورت ایجاد زیرساخت های لازم برای ترویج ازدواج آسان و تامین مسکن جوانان و اشتغال آنها نیز تاکید ورزیده اند.

وی شرایط کنونی و آمار جمعیتی کشورمان را بهترین ، با ارج ترین و مناسب ترین زمان ممکن برای توسعه همه جانبه دانست و تاکید کرد: پنجره طلایی جمعیت برای هرگونه فعالیت توسعه مدارانه فراهم است.

استاندار کهگیلویه وبویراحمد با اشاره به برخی بی مهری ها و انتقادهای غیرمنصفانه از دستاوردها و خدمات ارزشمند دولت و تلاش های صادقانه دولتمردان در بخش های گوناگون در این برهه زمانی نیز گفت: نقدها و اظهارنظرها باید منطقی ، دلسوزانه، معقولانه و با در نظر گرفتن شرایط موجود سخت اقتصادی و تحریم های ظالمانه دشمنان باشد.

مدیر کل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد نیز در این نشست با تشریح برخی آمارهای جمعیتی اظهار داشت :میزان طلاق در مدت ۹ ماهه امسال در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶ درصد کاهش نشان می دهد در حالی شمار آمار ازدواج و ولادت در این مدت کم شده است.

سید محمد علی تقوی افزود: در سال جاری یک هزار و ۶۴ واقعه طلاق در استان اتفاق افتاده که این تعداد در مدت مشابه سال گذشته یک هزار و ۱۳۰ واقعه طلاق بوده است.

وی بیان کرد: به ازای هر پنج ازدواج در کهگیلویه و بویراحمد یک ازدواج به طلاق می انجامد، این در حالی است که میانگین کشوری هر سه ازدواج یکی به طلاق منجر می شود.

تقوی ابراز داشت: میانگین سن طلاق در استان در میان مردان و زنان به ترتیب ۳۶ و ۳۱ سال است که این مهم نشان می دهد بیشتر طلاق ها در پنج سال اول ازدواج رخ داده اند.

وی تاکید کرد: همچنین امسال چهار هزار و ۹۵۶ واقعه ازدواج در استان رخ داد که این رقم در مدت مشابه سال گذشته پنج هزار و ۳۱۵ فقره ازدواج بوده است.

مدیر کل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: میانگین سن ازدواج مردان در این استان ۳۰ سال و زنان ۲۵ سال بوده، به گونه ای که سن ازدواج در این استان حدود یک سال بیشتر از میانگین کشوری است.

وی گفت: طی ۹ ماه امسال آمار ولادت ۱۵ درصد کاهش و وفات ۷ درصد رشد داشته است.

تقوی همچنین یادآور شد: صدور شناسنامه مکانیزه در سطح استان هم اینک به حدود ۸۲ درصد رسیده که میانگین کشور زیر ۴۰ درصد است.

مدیرکل ثبت احوال کهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینک بالای ۹۵ درصد اسناد هویتی در سطح استان مکانیزه شده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.