معاون سازمان انرژی اتمی ایران  روز پنجشنبه در این بازید گفت: راه اندازی تاسیسات پرتودهی هسته ای در گچساران، نقش مهمی در اقتصاد و افزایش ماندگاری محصولات کشاورزی دارد.

دکتر صولت ثنا افزود: پرتودهی علاوه بر نابودی میکروب‌ها ،  تمام مواد مغذی را حفظ می‌کند.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران افزود: این پردیس به‌عنوان یکی از مراکز مهم کشور و سایت ملی دیم مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری ۳۷ رقم بذر را  تاکنون به بهره‌برداران کهگیلویه و بویراحمد و استان‌های با اقلیم آب و هوایی مشابه معرفی کرده است.

سید عبدالمحمد محمدی فزود: این ارقام در محصولات گندم،جو،علوفه و عدس دیم تولید شده  و ارقام معرفی شده از سوی این مرکز نقش بسیار ارزنده‌ای در افزایش عملکرد و خودکفایی کشور دارد.
وی تصریح کرد: این مرکز از سال ۱۳۵۰ تاکنون در زمینی به مساحت ۱۴۰ هکتار در منطقه امامزاده جعفر گچساران فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی انجام می‌دهد. 
محمدی افزود:۲۰ کارشناس، ۶ پژوهشگر عضو هیات علمی و سه محقق غیر عضو هیات علمی در پردیس تحقیقات کشاورزی امامزاده جعفر فعالیت می کنند.

وی بیان کرد: بذر یک میلیون هکتار از زمین های کشاورزی دیم کشور از سوی این مرکز تولید می شود.

رئیس پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران با اشاره به اهمیت انجام فعالیت های پژوهشی برای افزایش کمی و کیفیت محصولات کشاورزی همچنین از در دست اجرا بودن ۴۰ طرح تحقیقاتی در این پردیس خبر داد.

محمدی تصریح کرد: سال گذشته تاکنون ۳۰۰ تن بذر اصلاح شده گندم و جو در این مرکز تولید و به ۱۶ استان کشور با اقلیم مشابه فرستاده شد.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش، کشاورزی و منابع طبیعی کهگیلویه وبویراحمد نیز در این بازدید گفت: سالانه  از یکهزارو ۵۰۰ لاین  وارد شده به مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی گچساران یکی از آنها منجر یک رقم کشاورزی  می شود.

کاووس کشاورز ابراز کرد:  ۳۵ درصد از محصولات کشاوری استان بر اثر افت سالانه خراب می شود که کارشناسان این مرکز تاکنون راهکاری برای کاهش این میزان خسارات پیدا نکرده اند.

وی کرم گلوگاه  انار را یکی از دیگر معضلات بخش کشاورزی اعلام کرد.

کشاورز  با اشاره به اینکه بخشی از بذر ذرت برای کاشت در مزارع کشور از خارج وارد کشور می شود افزود: امسال برای نخستین بار به صورت آزمایشی هشت هکتار مزرعه در پردیس تحقیقاتی امامزاده جعفر زیر کشت ذرت هیبرید رفته است.

وی گفت: علائم بیماری خطرناک شانکر باکتریایی در ۶۰ تا ۷۰ درصد از مرکبات این استان تاکنون مشاهده شده است.

وی ابراز کرد:  سطح زیر کشت باغات این استان ۳۸ هزار هکتار می باشد که  از این میزان ۱۴ هزار هکتار سیب است که بر اثر افت کرم سیب ۷۰ درصد از محصولات این باغات سالانه خراب می شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت : سالانه  ۹۰۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی در کهگیلویه و بویراحمد تولید می شود.

شهرام عسکری تصریح کرد: این استان با تولید سالیانه ۱۷ هزار تن سومین تولید کننده ماهی پس از استان های لرستان و چهارمحال بختیاری در کشور است.

وی ادامه داد: از این میزان پنج هزار تن وارد بازار این استان می شود و مابقی به استان های همجوار صادر می شود.

عسکری تصریح کرد: سالانه ۱۳۰ هزار تن سیب در این استان تولید می شود که ۱۰۰ هزار تن به استان های همجوار صادر می شود.

وی سطح زیر کشت باغات گردو در این استان را ۱۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: سالانه ۲۰ میلیون هزار شاخه گل رز در استان تولید و روانه بازارهای مصرف می شود.

شهرستان گچساران در جنوب غربی کهگیلویه وبویراحمد قرار دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.