به گزارش ایرنا، شهروندان گچسارانی معتقدند این زلزله مهیب ترین زمین لرزه حداقل سه دهه اخیر هم از نظر شدت و هم طول زمان بوده است.

هنگامی که در دقایق آغازین بامداد  و در دل تاریکی شب ناگهان زمین شروع به لرزیدن کرد،برخی شهروندان از ترس فرو ریختن ساختمان به بیرون دویدند و این باعث شد که برخی از آنان مصدوم شوند.

هر چند همواره متخصصان فوریت های پزشکی می گویند: هنگام وقوع زلزله مردم باید با حفظ خونسردی و گذاشتن دست بر روی سر در جاهای امن ایستاد اما این حادثه تجربه عینی شتاب زدگی در هنگام بروز زلزله و بحران بود.

از سوی دیگر در همان دقایق وقوع زلزله برخی افراد در فضای مجازی شروع به شایعه سازی مبنی بر آسیب زا بودن سد مخزنی کوثر و تخلیه روستاهای گچساران کردند هر چند مسئولان آب منطقه ای،مدیریت بحران کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان های گچساران و چرام هوشیارانه با ورود به مساله و گفت و گو با منابع رسمی معتبر در خنثی کردن این شایعات کوشیدند اما این تجربه باعث شد تا شهروندان در حین وقوع بحران تنها از رسانه های رسمی برای کسب اخبار استفاده کنند.

از فضای روانی زلزله ۵.۲ ریشتری کهگیلویه و بویراحمد که بگذریم  این زلزله ضرورت نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده با استفاده از تسهیلات و حمایت های دولت را آشکارتر کرد.

بافت هایی که به گفته کارشناسان راه و شهرسازی و شهرداری در برخی مناطق به ویژه در محله لبنان دوگنبدان در هنگام وقوع زلزله بسیار آسیب زاست اما شهروندان با وجود حمایت در ارائه وام های ارزان قیمت، تسهیلات بلاعوض و حمایت های دیگر دولت تاکنون اقدام به نوسازی واحدهای مسکونی خود نکرده اند. 

بافت هایی که افزون بر امکان آوار شدن بر روی ساکنان در هنگام بروز زلزله به علت معابر تنگ و پلکانی امکان امدادرسانی را هم ندارند.

فرماندار گچساران گفت: همان طور که در دقایق آغازین زلزله مسئولان آب منطقه ای اقدام به اطلاع رسانی کردند سد مخزنی کوثر هیچ مشکلی در هنگام بروز بحران ندارد و از استحکام کافی برخوردار است.

علی خوان پایه با قدردانی از رسانه های ارتباط جمعی که در همان نیمه های شب در کنار مسئولان ستاد مدیریت بحران بودند از شهروندان خواست برای کسب اطلاع از موارد مختلف تنها به رسانه های معتبر مراجعه کنند.

وی بیان کرد:زلزله  ۵.۲ ریشتری چرام که در گچساران هم احساس شد موجب ترک خوردگی برخی از واحدهای مسکونی این شهرستان بویژه در بافت فرسوده شد.

خوان پایه اظهار داشت: به دنبال وقوع زمین لرزه در چرام در ۲۶ کیلومتری دوگنبدان ، ستاد بحران و نیروهای امدادی شهرستان گچساران  به حالت آماده باش کامل درآمدند. 

وی گفت: بر اثر زمین لرزه بخشی از کوه در منطقه دیل در محور گچساران به چرام ریزش کرده بود که با تلاش  گروه های راهداری مسیر بازگشایی شد.

فرماندار گچساران گفت: کارشناسان ستاد بحران هم اکنون در حال بررسی میزان خسارت وارده به منازل مسکونی در این شهرستان هستند.

سرپرست مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: بامداد امروز پنج نفر از اهالی شهر گچساران هنگام فرار و به سبب ترس و هراس از زلزله دچار مصدومیت شدند.

محسن جلیل  اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار تا این لحظه تعداد پنج مصدوم در شهرستان گچساران توسط اورژانس ۱۱۵ امداد رسانی شده اند. 

وی افزود: ۲ نفر به هنگام فرار از منزل به سبب برخورد با شیشه در زمان وقوع زلزله، مصدوم و در محل حادثه توسط نیروهای اورژانس درمان سرپایی شدند.

جلیل بیان کرد:  سه مصدوم دیگر که به سبب سقوط از ارتفاع دچار ترومای شدید شده بودند به بیمارستان گچساران برای اقدامات بیشتر انتقال داده شدند.

وی عنوان کرد: هم اینک وضعیت عمومی این پنج مصدوم خوب است.

فرماندار چرام گفت: براساس گزارش های رسیده تعدادی از ساختمانهای روستایی و شهری در این شهرستان بر اثر زمین لرزه بامداد امروز دوشنبه دچار خسارت و ترک خوردگی شد اما هنوز آمار دقیقی از میزان خسارت ها دردسترس نیست.

هادی فتاحی اصل اظهار داشت: خسارت های جزئی در روستاهای آرند، بردیان و تعدادی از خانه های شهر چرام مشاهده شد که تیم های کارشناسی در حال برآورد میزان خسارت هستند.

وی گفت: با توجه به اینکه مرکز زمین لرزه روستای آرند چرام تا شادگان گچساران بوده احتمال آسیب دیدگی خانه های روستایی در این مناطق بیشتر است.

فرماندار چرام تصریح کرد: در این زمین لرزه هیچ گونه مصدومیت و تلفات جانی در شهرستان گزارش نشد.

این زمین لرزه در شهرهای دهدشت، گچساران و یاسوج نیز احساس شد.

زلزله ای به بزرگی ۵.۲ ریشتر ،  در ساعت ۲۱دقیقه و ۱۸ثانیه بامداد دوشنبه ۱۴ مرداد شهرستان چرام در استان کهگیلویه و بویراحمد را  لرزاند. 

این زمین لرزه در عمق  ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده است. 

نزدیک‌ترین شهرهای مربوط به این زلزله ۱۸ کیلومتری چرام، ۲۶ کیلومتری دوگنبدان و ۳۱ کیلومتری دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است.

شهرستان چرام با ۲۳ هزار نفر جمعیت در فاصله ۱۸۰ کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

نماینده مردم شهرستان‌های گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره افزایش سقف تسهیلات بانکی برای نوسازی واحدهای مسکونی بافت فرسوده شهر دوگنبدان در سال جاری و آسیب زا بودن این بافت های مسکونی گفت: شهروندان از این فرصت برای نوسازی خانه های خود استفاده کنند.

غلامرضا تاجگردون اظهار داشت: میزان تسهیلات بانکی ارزان قیمت هر واحد مسکونی که پیش از این ۴۰۰ میلیون ریال بود به ۵۰۰ ملیون ریال و میزان تسهیلات بلاعوض نیز از ۶۰ میلیون ریال به ۱۱۰ میلیون ریال افزایش یافته است.

وی با اشاره به اینکه بیش از یکهزار واحد مسکونی در شهر دوگنبدان با استفاده از این تسهیلات نوسازی شده اند توضیح داد: این طرح در برخی مناطق مانند محله سادات پیشرفت فیزیکی خوبی دارد اما در برخی مناطق نیازمند مشارکت بیشتر مردم است.

تاجگردون اجرای طرح‌های محرک شهری از جمله ساخت یک دستگاه پل دسترسی در محله رادک برای بازگشایی معابر پایین شهر، اجرای طرح ساماندهی محله لبنان شامل سنگفرش و المان‌های شهری را از دیگر برنامه‌های تکمیل ساماندهی به بافت‌های ناکارآمد شهری دوگنبدان ذکر کرد.

احیای بافت فرسوده ۱۶۴ هکتاری شهر دوگنبدان در دولت دوازدهم آغاز شد.

شهر یک صدهزار نفری دوگنبدان مرکز شهرستان نفتخیز گچساران در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.

۸۱۴۳/۱۶۶۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.