معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد از جذب 12 میلیارد تومان از اعتبارات اشتغال روستایی و عشایری در این استان خبرداد.

«پریسا راد» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حوزه صنایع دستی چهار مجوز صادر از جمله کارت شناسایی، پروانه تولید انفرادی، جواز تاسیس کارگاهی و پروانه تولید کارگاهی می کنیم.

وی اظهارکرد: سامانه هوشمند یک سامانه کشوری و حدود 1.5 ماه است که قطع می باشد و ما نتوانستیم در زمینه صدور پروانه تولید انفرادی و تولید کارگاهی اقدامی داشته باشیم با اینکه مراجعه کنندگان زیادی داریم اما چون سامانه کشوری و در حال بروز رسانی است که نتوانسته ایم تا کنون مجوزی صادر کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: در سه ماهه اول سال جاری نزدیک به 400 کارت شناسایی، حدود 70 پروانه انفرادی و 30 جواز تاسیس کارگاهی در حوزه صنایع دستی صادر شده با توجه به اینکه سامانه در این مدت قطع بوده می توانیم بگوییم عملکرد ما نسبت به مدت مشابه در سال جاری یکسان بوده است.

راد تصریح کرد: 360 کد رشته در کشور داریم که بالغ بر 30 رشته صنایع دستی با کد رشته هایی که مورد پذیرش سازمان مرکزی است مانند دستبافت های داری و غیرداری، گلیم ساده، دورو و مشته، انواع جاجیم، سیاه چادر بافی، نی چیت بافی، البسه محلی اقوام، معرق، منبت، چرم و گلدوزی دستی در استان کار می شود. امسال احیای رشته های گلدوزی دستی و گلیم مشته بهمئی را در دستور کار داریم.

وی ادامه داد: در بخش اشتغال روستایی و عشایری نیز تسهیلاتی به هنرمندان ارائه بدهیم تا در حوزه تولیدات کار کنند که تا کنون 18میلیارد معرفی به بانک های عامل داشتیم که حدود 12میلیارد از این اعتبارات را توانستیم جذب کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: اشتغال یک هزار و 340 نفر در زمینه های مناسب برای توسعه صنایع دستی استان نقطه عطفی بوده است.

راد بیان کرد: از جمله برنامه های گرامیداشت هفته صنایع دستی ایجاد همایش ها و بازارچه هایی در روستاها با هدف گردشگری و پیگیری بحث بیمه هنرمندان که از مهمترین دغدغه های آنهاست را در دستور کار داریم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد یادآور شد: با توجه به اینکه تاکنون تنها هشت نفر از هنرمندان را توانستیم تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در بیاوریم سازمان مرکزی ما تفاهم نامه ای با صندوق بیمه روستائیان و عشایر ایجاد کرد که توانستیم تعداد زیادی از هنرمندان و شاغلین کارگاه های تولیدی را تحت عنوان بیمه روستایی در بیاوریم.

راد اظهارکرد: طرح کارگاه گردی در ایام نوروز را که گردشگران هر ساله از این کارگاه ها دیدن می کنند را داریم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یک سری از محصولات صنایع دستی در سایزها و کاربرد های مختلف را برای عرضه به گردشگران نوروزی و احیای رشته های منسوخ شده در سال گذشته داشتیم و توانستیم رشته "جاجیم بافی" را که قدمتی نزدیک به 150 سال دارد اما به دست فراموشی سپرده شده بود را در استان احیا کنیم.

راد اضافه کرد: دو اثر معنوی عروسک "لیلی" و "گهواره" (ته ته) که از نشانه ها و نماد های سنتی و فرهنگی استان کهگیلویه و بویراحمد است را در سال گذشته در فهرست آثار ملی ثبت کردیم و نشان مالکیت معنوی را گرفته ایم.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.