مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون 330 هکتار از جنگل ها و مراتع این استان در آتش سوخت.

«غلامحسین حکمتیان اصل» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: طی سه روز (چهارشنبه،پنجشنبه و جمعه) 5 مورد آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان رخ داد.

وی اظهار کرد: این آتش سوزی ها در مناطق سپیدار و مارگون بویراحمد، جوخونه و آب حیات چرام و دیشموک کهگیلویه اتفاق افتادند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص علت این آتش سوزی ها خاطرنشان کرد: معمولا علت آتش سوزی ها انسانی است که توسط چوپانان و افرادی که برای تفریح به کوه رفته اند رخ می دهد اما در شهرستان کهگیلویه به علت آتش زدن پسماند مزارع بوده است.

حکمتیان اصل در رابطه با میزان خسارات وارده ناشی از این آتش سوزی ها تصریح کرد: میزان خسارات وارده هنوز مشخص نیست و تا چند روز آینده ارزیابی و مشخص خواهد شد.

وی ادامه داد: معمولا نیروهای منابع طبیعی در خاموش کردن آتش سوزی جنگل ها حضور دارند که در بعضی مناطق نیروهای بسیج و سایر دستگاه ها و همچنین نیروهای مردمی به کمک نیروهای منابع طبیعی می آیند.

مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: مدیریت بحران در بعضی از شهرستان های استان فعال نیست که نیاز است بیشتر پای کار بیایند و بعضی شهرستان‌ها ازجمله کهگیلویه، بهمئی، لنده و گچساران مدیریت بحران فعالی دارند.

حکمتیان اصل بیان کرد: کمبود نیروی انسانی و تجهیزات و امکانات از جمله مشکلات استان برای خاموش کردن آتش سوزی جنگل هاست که پیگیری هایی برای رفع این مشکلات داشتیم.هم اکنون 22 دستگاه دمنده داریم که نیازمند 100 دستگاه دیگر هستیم.

وی تاکید کرد: میزان خسارت بعضی از آتش سوزی ها قابل برآورد نیست، بعضی مناطق نیز با بارندگی احیا می شوند و در مناطقی که درختان خشک آتش گرفته اند آسیب ریالی آنها خیلی ملموس نیست اما برای احیای مناطق جنگلی دچار آتش سوزی اقداماتی هم چون جنگل کاری و احیاء انجام می شود.

مدیر کل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: از ابتدای سال جاری تا کنون 330 هکتار از جنگل ها و مراتع این استان در آتش سوخت که میزان خسارت ریالی آنها 66 میلیارد ریال برآورد شده است.

حکمتیان اصل به مردم استان و گردشگران توصیه کرد: در صورتی که برای تفریح به دامان طبیعت می روید اولا آتش روشن نکنید دوما اگر آتش روشن کردید قبل از ترک محل از خاموش شدن آتش اطمینان حاصل نمایید چرا که ممکن است بعد از ترک محل براثر وزش باد آتش سوزی وسیعی شکل گیرد.

وی بیان کرد: از مردم انتظار داریم در صورت مشاهده آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان با شماره تلفن 1504به ما گزارش دهند تا به موقع نسبت به خاموش کردن آن اقدام شود.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه آتش سوزی جنگل ها تنها مربوط به منابع طبیعی نیست، اضافه کرد: طبق ماده ی 47 قانون حفاظت و بهره برداری از منابع طبیعی هنگام آتش سوزی جنگل ها باید همه ی دستگاه های اجرایی از جمله کشوری، لشکری، نظامی و شهرداری ها با کلیه امکانات باید به کمک منابع طبیعی بشتابند اما آنطور که باید و شاید همکاری نمی کنند.

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.