به گزارش ایرنا، پیشتر برخی کارشناسان بدلیل مسافت طولانی ، سخت گذر بودن مسیر و هزینه زیاد ، اجرای طرح گازرسانی به قلعه رئیسی و دیشموک را غیر ممکن می دانستند.
با وجود هزینه بر بودن اجرای این طرح ، دولت تدبیر و امید تصمیم گرفت به بخش های قلعه رئیسی و دیشموک گازرسانی کند و اکنون ساکنان این دو بخش طعم شیرین خدمت رسانی دولت را می چشند.
فاز سوم گازرسانی به بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک کهگیلویه که شامل اجرای شبکه داخلی شهرها و روستاهای اقماری و علمک گذاری بود با حضور معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در اواخر سال 95 آغاز شد.
با تلاش مسئولان دولت تدبیر و امید در کهگیلویه و بویراحمد ،مهمترین آرزوی مردم مناطق محروم قلعه رئیسی و دیشموک به بار نشست و سرانجام با حضور مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران و مسئولان استانی و کشوری در 20 شهریور سال 97 شعله گاز در 2 شهر قلعه رئیسی و دیشموک روشن شد.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد در آیین افتتاح طرح گازرسانی به 2 شهر قلعه رئیسی و دیشموک گفت: طرح گازرسانی به 2 بخش چاروسا و دیشموک در سه فاز اجرا شد.
رحمان خادم هزینه اجرای این طرح را 550 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: با بهره برداری از این طرح یکهزار و 688 خانوار شهری و هفت هزار و 716 خانوار روستایی در شهرستان کهگیلویه از نعمت گاز بهره مند می شوند.
وی افزود: با تلاش جهادی و شبانه روزی مسئولان شرکت گاز بعد از اجرای شبکه داخلی شهرهای قلعه رئیسی و دیشموک نصب علمک آغاز شد.
مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه وبویراحمد در مصاحبه قبلی با ایرنا گفته بود: تا پایان بهمن ماه سال 97 بیش از 2 هزار علمک گاز در 2 شهر قلعه رئیسی و دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه نصب خواهد شود.
خادم اظهار داشت: برای علمک گذاری در این 2 شهر هفت پیمانکار مشغول اجرای عملیات علمک گذاری هستند.
وی با اشاره به اینکه کار علمک گذاری در کمترین بازده زمانی انجام می شود ،گفت: صاحبان منازل مسکونی باید برای نصب علمک منزل به اداره گاز یا پیمانکار مشخص شده درخواست ارائه دهند.
نماینده مردم شهرستان های کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در بهمن 97 در گفت وگو با ایرنا افزود: با همکاری وزارت نفت ، 10 هزار انشعاب گاز رایگان به مناطق در حال گازکشی در شهرستان کهگیلویه واگذار خواهد شد.
عدل هاشمی پور اظهار داشت: بیشتر این انشعابات رایگان گاز در بخش های قلعه رئیسی و دیشموک برای مردم نصب خواهد شد.
وی بر همکاری نهادهای مختلف در واگذاری و نصب انشعاب های رایگان تاکید کرد.
در بازدید فرماندار از بخش قلعه رئیسی و صحبت های مسئولان گویا هزینه های زیاد گازرسانی و سنگ اندازی برخی مسئولان روند نصب علمک در شهر قلعه رئیسی را با مشکل مواجه کرد.
به گفته شیروان کریمی عضور شورای شهر قلعه رئیسی هزینه نصب هر علمک در شهر قلعه رئیسی برای هر مشترک بیش از چهار میلیون ریال هزینه دارد.
وی هزینه های نصب علمک برای مردم منطقه محروم بخش قلعه رئیسی را بسیار زیاد دانست و گفت: در سفر مسئولان به این بخش قول هایی برای نصب علمک رایگان به مردم داده ولی اجرایی نشد.
کریمی تصریح کرد: در حال حاضر برای نصب هر علمک 160 هزار ریال توسط نظام مهندسی، یک میلیون 100هزار ریال توسط ناظر بازرسی، یک میلیون ریال تائید نقشه و 2 میلیون ریال قولنامه از مردم دریافت می‌شود.
وی اضافه کرد: علاو بر این هر متر لوله کشی برای هر مشترک نیز 280 هزار ریال هزینه در بردارد.
رئیس شورای شهر قلعه رئیسی نیز در این آیین گفت: با همکاری شهرداری قلعه رئیسی همه هزینه های نصب علمک و کنتور از سوی شهرداری بخشیده شد.
حسن آرمند تصریح کرد: با توجه به هزینه های زیاد گازرسانی کار نصب علمک بصورت نیمه کاره رها و در تعدادی از کوچه ها خط لوله اصلی نیز اجرایی نشد.
وی با اشاره به اینکه باید در شهر قلعه رئیسی برای 800 مشترک کنتور نصب شود گفت: تاکنون برای 40 مشترک نصب کنتور انجام شده است.
امام جمعه قلعه رئیسی گازرسانی به بخش قلعه رئیسی را خدمت ماندگار دولت به مردم دانست و گفت: باید مردم و مسئولان قدردان خدمات نظام باشند.
حجت الاسلام اسماعیل صلواتی ضعف مدیریت در بخش قلعه رئیسی را باعث ایجاد مشکلات دانست و گفت: نیاز است مسئولان با تدابیر لازم و همکاری همه نهادها مشکلات گازرسانی را هر چه سریعتر برطرف کنند.
صلواتی تاکید کرد: با برنامه ریزی مسئولان استعلام شهرداری صرفا به نظام مهندسی و شرکت گاز صورت گیرد و هزینه‌های پروانه ساخت لغو، استشهادیه شورا مورد تایید و شهرداری و شورا پروانه ساخت منازل فاقد پروانه را برای کاهش هزینه ها تعیین تکلیف کند.
فرماندار کهگیلویه در بازدید از بخش قلعه رئیسی با تاکید بر تسریع در روند اجرایی این طرح گفت: طرح گازرسانی به بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک خدمت ماندگار دولت تدبیر و امید به مردم است.
جعفر نیکبخت با اشاره به مشکلات و موانع گازرسانی اظهار داشت: مصوب شده نهادهای خدمات رسان در علمک‌گذاری ضمن رعایت حریم و محدوده تعیین و صاحبان املاک همکاری لازم را داشته باشند.
وی تاکید کرد: برای کاهش هزینه ها به جای قولنامه از مصوبه کفایت استشهادیه محلی مورد تأئید شورا استفاده خواهد شد.
نیکبخت تصریح کرد: با تدابیر لازم و همکاری مسئولان استانی هزینه های نظام مهندسی نیز کاهش خواهد یافت.
رئیس شرکت گاز ناحیه کهگیلویه نیز در این رابطه اظهار داشت: شرکت گاز هیچ گونه هزینه ای بابت نصب علمک و کنتور گذاری مشترکین دریافت نمی کند.
سید مسلم اکوانیان تصریح کرد: هزینه های دریافتی از مشترکان هزینه ناظرین و نظام مهندسی است که هیچ ربطی به شرکت گاز ندارد.
وی افزود: علمک گذاری در شهر قلعه رئیسی انجام و کار واگذاری انشعابات به مشترکان نیز در حال اجراست.
اکوانیان تصریح کرد: تاکنون 40 اشتراک به مشترکین واگذار شده است.
وی با اشاره به اینکه کار خط لوله گاز در برخی از کوچه ها و خیابانهای شهر قلعه رئیسی تاکنون اجرایی نشده است اضافه کرد: با اعلام شهرداری برای بلامانع بودن و مشخص شدن پکیچ کامل کار نصب خط انتقال از سوی پیمانکار آغاز می شود.
رئیس شرکت گاز با اشاره به اتمام کار شبکه گذاری لوله های گاز در بخش دیشموک تصریح کرد: طی 2 ماه آینده 200 علمک در شهر دیشموک نصب می شود.
اکوانیان افزود: همزمان با نصب علمک در بخش دیشموک کار واگذاری انشعابات به متقاضیان نیز انجام خواهد شد.
با اجرای این طرح 732 خانوار در شهر قلعه رئیسی و 978 خانوار در شهر دیشموک از نعمت گاز طبیعی بهره مند می شوند.
بخش‌های قلعه رئیسی و دیشموک در شهرستان کهگیلویه نزدیک به 50 هزار نفر جمعیت دارند.
شهرستان کهگیلویه با جمعیتی نزدیک به 132 هزار نفر دارای چهار بخش، چهار شهر، 10 دهستان و 365 روستای بزرگ و کوچک است.
بیش از 98 درصد جمعیت شهری و 40 درصد جمعیت روستایی کهگیلویه و بویراحمد از نعمت گاز طبیعی بهره‌مند هستند.
گزارش حسین خدمتی
7531/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.