به گزارش ایرنا، سیل فروردین امسال به بیش از یکهزار و 50 کیلومتر راه اعم از اصلی، فرعی و روستایی استان خسارت زد،600 دهنه پل آسیب جدی دید که 20 مورد آن به طور کامل تخریب شد و صدها میلیارد تومان به سایر زیرساخت ها و تاسیسات زیربنایی کهگیلویه و بویراحمد خسارت وارد کرد.
ظرف کمتر از 30 ساعت بیش از 300 میلی متر باران در برخی مناطق کهگیلویه و بویراحمد به ثبت رسیده که در کشور بی سابقه بوده است.
بیش از 800 واحد منزل مسکونی در مناطق روستایی و شهری دچار خسارت شدند، سه نفر در این استان در اثر بروز سیل جان خود را از دست داده اند، یک روستا در اثر رانش زمین محو شد، جاده‌های ارتباطی 266 روستا به طور کامل قطع شد و بیش از 3200 میلیارد ریال به حوزه کشاورزی خسارت وارد شد.
همچنین بخشی از جاده اصلی یاسوج- شیراز به عنوان کریدور شمال به جنوب و یکی از مسیرهای شریانی دچار رانش و تخریب شد و راه ارتباطی پنج محور اصلی و فرعی نیز در آن روزهای سخت سیل به طور کامل قطع شدند.
اینها گوشه ای از میزان خسارت و عمق فاجعه سیل روزهای پنجم و ششم و یازدهم و دوازدهم فروردین سال 98 در استان کهگیلویه و بویراحمد است که به نظر می رسد کمتر مورد توجه مسئولان و دولت مردان در سطح ملی واقع شده است.

** خسارتی که در باور نمی گنجد
البته این حجم خسارت با این میزان بارش های سیل آسا نه تنها از نظر مجری یک برنامه تلویزیونی بلکه به عقیده بسیاری از مسئولان از وزیر و وکیل تا خبرنگار و هر مسئولی که قدم به این استان گذاشته و یا آمار و میزان خسارات ها به گوشش خورده تا حدودی حیرت آور است.
وجه اشتراک گفته های بسیاری از مسئولان دولتی و مقامات اجرایی اعزامی به استان و حتی شبکه های مختلف خبری و یا خبرنگاران در نگاه نخست تاکنون بر حول این محور استوار بوده که تصور نمی کردیم این میزان و حجم خسارات ناشی از سیل به تاسیسات زیربنایی و بخش های مختلف استان وارد شده است.
این جمله تصور نمی شد نیز چند بار از زبان محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در سفر اخیرش به کهگیلویه و بویراحمد خطاب به احمدی استاندار بیان شد و بارها نیز از زبان خبرنگاران رسانه ها نیز خطاب به احمدی ایراد شده که انگار تصور این حجم خسارات و حتی میزان بارش ها برایشان تازگی داشت.
با وجود همه این چالش ها و خسارات ریز و درشت سیل امسال در کهگیلویه و بویراحمد که شاید در ظاهر میزان تخریب ها و مشکلاتش به حد سایر استان های درگیر آن نبوده اما گاه این تصور پیش می آید که مدیریت صحیح بحران و نگاه محدود به رسانه ای شدن وضعیت موجود، شاید تصویری دیگر را در اذهان مسئولان ایجاد کرده است.
مسئولان و متولیان امر و همچنین خسارات دیدگان سیل کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از استان های درگیر آن سوای از میزان محدودتر تخریب ها و خساراتش به نسبت سایر استان ها اما این انتظار را دارند که توجه و نگاه دولتمردان به این خطه نیز تا حدودی ملموس تر از گذشته شود.
آنها انتظار دارند که سیل کهگیلویه و بویراحمد تحت شعاع سایر مناطق قرار نگیرد و این استان باید حداقل متناسب با میزان حجم خسارات وارده و همچنین محرومیت های عمیق بیش از پیش در منظر مسئولان و دولتمردان دیده شود.
از زاویه دیگر نیز استان هایی که توانسته اند با مدیریت صحیح و کارآمد در مواجهه منطقی با بروز سیل کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشته اند نیز از منظر و زاویه دیگر حتی مورد تحسین و نگاه ویژه واقع شوند.
البته بارها علاوه بر استاندار برخی از مسئولان و متولیان امر نیز بارها فریادشان را برای تحقق مطالبه و خواسته های مردم و خسارت دیدگان ناشی از سیل به گوش دولتمردان رسانده اند و همچنان منتظر نگاه ویژه تر دولت در این راستا هستند.
غلام محد زارعی نماینده مردم بویراحمد، و عدل هاشمی پور نماینده مردم کهگیلویه بزرگ در مجلس شورای اسلامی نیز در صحن علنی مجلس خواستار توجه و حضور بیشتر مسئولان و مقامات دولتی برای بازدیدهای میدانی و جبران خسارات شدند.
کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود 16 هزار و 249 کیلومترمربع، سرزمینی مرتفع و کوهستانی با اقلیم سردسیری و گرمسیری در جنوب غربی ایران قرار دارد.
3016/1662
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.