بیت الله بدرقه روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: جهاد کشاورزی برای کنترل و جلوگیری از گسترش این آفت با تهیه سم و حضور کارشناسان مبارزه با این بیماری را آغاز کرده است.
وی بیان کرد: کشاورزان با دریافت سموم و دستگاه های سمپاش در حال سمپاشی و مقابله با این آفت هستند.
بدرقه عنوان کرد: اگر به موقع این بیماری کنترل نشود، منجر به کاهش شدید بهره وری می شود.
وی گفت: بر اساس تحقیقات کارشناسان کشاورزی ارقام سیمره، دهدشت و کریم در برابر آفت زنگ زرد مقاوم نیستند.
بدرقه ارقام مقاوم را شامل افتا و کوهدشت ذکر کرد و افزود: نیاز است کشاورزان در سال های آینده از ارقام پیشنهادی جهاد کشاورزی برای کاهش خسارت استفاده کنند.
شهرستان بهمئی 17 هزار و 450 هکتار زمین کشاورزی دارد .
آفت زنگ زرد از جمله بیماری‌های محصول گندم است که در مواقعی که مزرعه دارای رطوبت بالا باشد، شرایط برای شیوع آن مساعد می‌شود و در روزهایی که بارش‌ها در استان روند افزایشی داشته احتمال شیوع آن نیز قوت گرفته است.
با افزایش بارندگی‌های اخیر ، رطوبت برای رشد این بیماری بسیار مناسب شده است و کشاورزان باید به طور مداوم از مزارع خود بازدید کرده و در صورت مشاهده آلودگی در هر کیفیت و مقدار با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی مشورت کرده و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.
عامل بیماری زنگ زرد گندم قارچی به نام puccinia striiformis است که یکی از مهمترین بیماری‌های گندم در دنیا و ایران محسوب می‌شود و در زمان شیوع، موجب خسارت می‌شود.
علائم بیماری زنگ زرد در روی برگ‌های جوان به صورت جوش یا تاول‌هایی به رنگ زرد مایل به نارنجی ظاهر شده سپس این جوش‌ها به هم پیوسته و نوارهایی در امتداد رگبرگ‌ها در هر دو سطح برگ نمایان می‌شود.
بهمئی افزون بر 40 هزار نفر جمعیت و بیش از 154 روستای داری سکنه دارد.
بهمئی یکی از شهرستان‌های گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد است که با یاسوج مرکز استان حدود 300 کیلومتر فاصله دارد.
7531/6110
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.